2025-04-20, 10:51
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Har haft en obefintlig ekonomi senaste 5 åren då jag inte jobbat, men nu har jag lön igen och har betalat av alla mina skulder.

Vet att anmärkning försvinner efter 3 år, men kan man få ett lån innan dess om man sköter sin ekonomi?
Jag och min flickvän planerar köpa hus men för det krävs ju ett lån på minst några hundra tusen.

Också, om man tar kreditupplysning på en själv endast för att se ens kreditscore så kommer väl det påverka ens möjlighet till lån också, så det känns som man kanske inte ska göra det alls föränn man verkligen ansöker om lån på riktigt.
Citera
2025-04-20, 11:06
Avstängd
67arigGubbes avatar
Nej, du kommer aldrig bli beviljad ett bolån från en seriös bank med anmärkning.

Gäller det bara några hundra tusen kan ni nog spara ihop det på 1 år istället, alternativt till en kontantinsats och låta din fru stå på lånet.
Citera
2025-04-20, 11:07
Medlem
Det är väl via Bluestep isf.
Men räntan är ju högre då.

Det är hyfsat kört att ta bolån på ”vanlig” bank. Bankmannen kommer ju behöva förklara för ledningen varför man vill låna ut pengar till någon med betalningsanmärkningar.

Dock står ju bostaden som säkerhet om man fortsatt missköter sig. Men det är ju lite jobb för banken att hålla på med för att få tillbaka sina pengar.
Citera
2025-04-20, 11:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Har haft en obefintlig ekonomi senaste 5 åren då jag inte jobbat, men nu har jag lön igen och har betalat av alla mina skulder.

Vet att anmärkning försvinner efter 3 år, men kan man få ett lån innan dess om man sköter sin ekonomi?
Jag och min flickvän planerar köpa hus men för det krävs ju ett lån på minst några hundra tusen.

Också, om man tar kreditupplysning på en själv endast för att se ens kreditscore så kommer väl det påverka ens möjlighet till lån också, så det känns som man kanske inte ska göra det alls föränn man verkligen ansöker om lån på riktigt.

Glöm att köpa hus om du har anmärkningar. Dessutom behöver du en rejäl buffert om du ska bo i ett hus.

Du ska även ha en kontant insats på 15%. Även ha pengar till ev pantbrev till lantmäteriet etc etc och beroende på pris på huset så räkna med minst 50000 kr.
Vart har du tänkt få pengar till allt detta om din ekonomi har varit obefintlig fram till nu? Du får nog vänta i 3 år tills dina anmärkningar har försvunnit och spara ihop pengar.
Citera
2025-04-20, 13:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Är det verkligen utslag hos Kronofogden du har? I så fall är det ganska kört tills de raderas.

Men många blandar ihop inkassokrav med utslag hos Kronofogden. Är det bara inkassokrav du fått så är det lugnt.
Citera
2025-04-20, 13:11
Avslutad
även om du betalat av lånen så är kruxet att förra och förrförra året osv har du ju nästan 0 inkomst, räcker inte att du har inkomst nu
Citera
2025-04-20, 13:21
Medlem
Citat:

Ladda ner Kreddy och kolla ditt uc-betyg, det tar 2 min, är gratis och påverkar inte ditt betyg alls!
Återkom gärna därefter!
Citera
2025-04-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Nej, du kommer aldrig bli beviljad ett bolån från en seriös bank med anmärkning.

Gäller det bara några hundra tusen kan ni nog spara ihop det på 1 år istället, alternativt till en kontantinsats och låta din fru stå på lånet.
Funkar inte så. Banken accepterar inte att frun ”står på lånet”.
Citera
2025-04-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit

Allt beror ju på ekonomin, är frun vd för ett börsbolag eller har månatlig lön på miljonbelopp så ska du se att TS betalningsanmärkning inte tas i beaktande.
Citera
2025-04-20, 14:14
Medlem
godboys avatar
Som nämnts i tråden så har jag svårt att se att TS ens har till kontantinsats och pantbrev. Nu går ju sånt att runda på olika sätt om man inte har betalningsanmärkningar. Men det är högst osannolikt att TS blir beviljad något bolån enligt den beskrivning han lämnat ovan.
Citera
2025-04-20, 14:24
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:

Köpa hus och ta lån på "några hundra tusen"? Var hade du tänkt köpa hus nånstans? Eller du har några miljoner på sparkontot trots betalningsanmärkningarna? Köp huset för de pengarna isåfall! 🙂
Citera
2025-04-20, 15:20
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Varför kan inte frun accepteras?
Hon kanske arbetar som advokat har 1. mille på banken. Inkomst på 800,000.
Huset kanske kostar 2 mille, Vilken bank säger nej till detta?
Berätta gärna för du vet ju inte hur det ligger till.
Hur ska då millionärer och egenföretagare ha egna hus och vara singel?'
Din teori faller och håller absolut inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in