2025-04-19, 04:07
Medlem
sebastian_s avatar
Alla tänker att Floridalagen har dominerat slutspelet senaste åren. Men det är faktiskt helt otroligt hur södra hälften av NHL dominerar. Även Denver, Washington och St louis är förhållandevis långt söderut. Inte ens Pittsburgh är bland de nordligaste 50%

Det är Chicago som är det senaste nordlaget att vinna om konferenserna skulle vara nord/syd istället. Och det var 2015!
Citera
2025-04-19, 05:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Förresten, en rykande färsk studie visar att 10 av 10 spelare föredrar Art Ross framför artros.
Vissa skämt för mig är så dåliga att de kliver över en gräns och blir roliga. Denna tillhör denna kategori 😅
Citera
2025-04-19, 08:23
Medlem
Påminner lite snabbt om denna matchtråd: (FB) NHL-matchtråd 24/25

Nu med all slutspelsnerv kan de i ren extas råka bli en del surr under matchen som hamnar i denna tråd istället för den avsedda.
Citera
2025-04-19, 09:43
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james b
Vissa skämt för mig är så dåliga att de kliver över en gräns och blir roliga. Denna tillhör denna kategori 😅

Absolut, även om själva påståendet också förmodligen stämmer!

Inatt drar det igång.
Citera
2025-04-19, 12:56
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Absolut, även om själva påståendet också förmodligen stämmer!

Inatt drar det igång.

En intressant poll om när lag senast nådde en conferencefinal. Alltså topp 4, vunnit två rundor.
Vissa verkar ha lite sämre slutspelspsyke än andra.

https://ibb.co/qYMM4pS8

Speciellt Detroit & Vancouver är intressant som inte nåt topp 4 sen de torskade sina finaler 2011 & 2009. Och Kings som såg ut att bli en dynasti har inte nåt CF sen de vann 2014.

En till "rolig" grej är att inget av de lagen som var i CF 2017 har nåt dit sen dess. Alltså inget av topp 4 då har varit topp 4 sen 2017.
Senast redigerad av Kedox 2025-04-19 kl. 13:00.
Citera
2025-04-19, 13:17
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
En intressant poll om när lag senast nådde en conferencefinal. Alltså topp 4, vunnit två rundor.

Speciellt Detroit & Vancouver är intressant som inte nåt topp 4 sen de torskade sina finaler 2011 & 2009. Och Kings som såg ut att bli en dynasti har inte nåt CF sen de vann 2014.

En till "rolig" grej är att inget av de lagen som var i CF 2017 har nåt dit sen dess. Alltså inget av topp 4 då har varit topp 4 sen 2017.

Jag förstår mig nästan aldrig på sånt där, statistik över vissa historiska händelser, spelar statistik har jag lättare att förstå, om en spelare gör mycket mål, då är samma kille en duktig målskytt.

Men lagstatistik där lagen ofta består av olika spelare genom olika säsonger gör det svårare.

Känns som det måste vara tillfälligheter men på samma gång känns det ibland som att det finns något djupare.

Men även om det varit ofta på ett sätt så kan det ju hela tiden bli på ett annat sätt. Men då går man väl mot oddsen/statistiken.

Har du sagt vem som vinner cupen?
Citera
2025-04-19, 13:18
Medlem
Bartman777s avatar
Hurricanes signar den 23-årige storväxta backen Alexander Nikishin på ett 2 year entry-level contract som börjar kicka in redan denna(!) säsong.

Det tror jag aldrig jag sett förut, att ett kontrakt kickar in så sent på säsongen, det är ju inte mycket kvar av den. Det logiska vore ju att kontraktet kickade in från och med nästa säsong.

Vill de stärka upp inför slutspelet? En storväxt back med riktigt fina siffror från KHL (där han dessutom varit kapten i St. Petersburg), kanske inte sitter så fel i ett slutspel. Han gjorde alltså 46p på 61 matcher denna säsong som back i KHL.

Eller vad tänker ni?
Citera
2025-04-19, 13:23
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Jag förstår mig nästan aldrig på sånt där, statistik över vissa historiska händelser, spelar statistik har jag lättare att förstå, om en spelare gör mycket mål, då är samma kille en duktig målskytt.

Men lagstatistik där lagen ofta består av olika spelare genom olika säsonger gör det svårare.

Känns som det måste vara tillfälligheter men på samma gång känns det ibland som att det finns något djupare.

Men även om det varit ofta på ett sätt så kan det ju hela tiden bli på ett annat sätt. Men då går man väl mot oddsen/statistiken.

Har du sagt vem som vinner cupen?

Nä. Men sånt förstår man ju i bakhuvudet. Intressant ändå. Man fattar att det knappast är Crosbys fel pens inte varit topp 4 sen 2017.

Är en knepig säsong att tippa. Speciellt då väldigt många tror att lagen som vann öst & väst (caps & jets) kommer ryka senast andrarundan.

Men känner att jag lutar mig mot vilka jag vet står starkt när det blåser som har fått en nytändning och stärkt upp helt rätt för att hålla sig relevanta. Så SC 2025 vinns av: Tampa.
De möter Colorado i final. En trevlig repris på finalen 2022 fast med annan segrare.
Senast redigerad av Kedox 2025-04-19 kl. 13:25.
Citera
2025-04-19, 15:48
Avslutad
Och inatt kör det igång! Sista chansen att vara med i vår Bracketchallenge

https://bracketchallenge.nhl.com/en/leagues/34220
Citera
2025-04-19, 16:34
Medlem
Tror ej på New Jersey, Carolina och Vegas vinner NHL ja ja je.
Citera
2025-04-19, 17:27
Avstängd
Citat:

Toronto? Kommer ihåg Mats Sundin nådde CF en gång..tror inte Toronto varit i CF efter det..
Citera
2025-04-19, 17:34
Medlem
Efter en koll i spåkulan och lite kommunikation med högre makter så tror jag att det komemr gå så här i play off.

Finalen kommer stå mellan Winnipeg och Washington, lite tråkigt med de bästa lagen från varje conferens, men de är så bra. Outsider är Vegas, som varit så bra som de borde och därför smugit lite under radarn. Ett annat hot mot Winnipeg är Blues. Men tar sig Winnipeg förbi Blues tror jag vägen ligger öppen mot finalen.

Första omgången slutar så här:
Winnipeg slår Blues
Colorados slår Dallas
Vegas kör över Wild
Oilers tar sig förbi Kings, med minsta marginal igen.

Toronto äker ut mot Ottawa, som är sjukt peppade över att ha nått slutspel
Tampa slår ut Florida
Washington har inga problem med Montreal
Carolina slår ut Devils

Kan lägga till att jag är usel på att tippa, så antagligen kommer det bli tvärtemot vad jag tror. Inatt kör det äntligen igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in