Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-19, 10:33
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Videon är inte rysk.

Men den är Ryskt värdelös.

Varför vill Putin döda så många människor?
Citera
2025-04-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Såg i tråden det varit en del diskussioner om förlustsiffror. Tänkte bara ta upp att det är svårt att beräkna förluster varje dag på en nivå där man kan bevisa att skadan man åstadkommit inte är påhittad.

Ukrainarna gör allt för att räkna så korrekt som möjligt, gärna med videobevis. Men då missar man också lätt allt som händer som inte blir filmat.

Ryssarna verkar inte lägga någon energi på att räkna och dokumentera. Det är lite uppseendeväckande faktiskt hur det kan vara en så enorm skillnad mellan två parter i ett och samma krig.

Iallafall, båda parter vill inte bjuda på att tala om sina egna förlustsiffror då det kan bli underlag för nästa drag i kriget, likaså vill man inte berätta var fienden lyckas träffa viktiga mål eller inte. Undantag är givetvis när civila offer skördas och då både för att visa hur grym fienden är och för att någonstans där så vill inte man tro att det är avsiktligt.

Iallafall, förlustsiffror i kriget handlar om trovärdighet. Om ryssarna påstår att x antal ukrainare dödats och ukrainarna påstår att x antal ryssar dödats, så är det inte direkt att man som åskådare till kriget kan gå dit och räkna liken och veta om någon ljuger.

Så när USA, Storbritannien och andra som har lagt resurser på att försöka ha lite koll på detta jobbar så blir det mycket att utvärdera många olika uppgifter mot varandra, leta i olika former av källor och göra det väldigt försiktigt. Därför blir deras siffror ofta lägre än Ukrainas och Rysslands siffror angående antalet dödade fiender.

Alla med lite kunskaper om tidigare krig vet att det är inte alla som dör eller blir skadade av fienden. Rätt så mycket händer liksom ändå. En kall natt på -20 grader ute vid fronten kan vara rätt förödande om soldaterna inte har skydd mot kylan. Likaså sjukdomar som lätt grasserar när man inte har tillgång till vatten, toaletter och det ligger skadade, döda runtomkring en.

Så där är många saker som kan vara både värre och bättre än uppgivna siffror från ukrainarna och ryssarna ovanpå att de kanske överdriver. Ibland blir det uppenbart när en part överdriver, vi såg det i Kursk där ryssarna redan första dagarna rapporterade in tusentals döda ukrainare och hundratals förstörda pansarfordon men alla förstod ju att det var inte sant för där fanns inte så många trupper ännu.

Men för ryssarna var det viktigt att signalera framgång redan de första dagarna och då blåljuger de även för varandra, vilket inte funkade så bra. Jag tror att lögnerna är ett problem inom ryska armén för ibland så undrar man varför de kör längs med en väg mot fronten och blir massakrerade. Många tänker att det handlar om självmordsuppdrag som de vet om att de gör, men det syns ibland information om att ryssarna som blir dödade, de hade fått information om att den plats de skulle till var ägda av ryssarna och då blir det mer logiskt varför de bara kör rätt in i döden.

Så jag menar att ryssarna ljuger ganska mycket och de ljuger även för varandra. Sådant händer när ett truppbefäl rapporterar in att nu har de tagit en plats och då tror andra trupper att nu är det dags att förstärka den platsen eller förbereda att ta en annan plats som ligger lite längre bort. Det blir helt enkelt katastrof.

Andra former av lögner kan vara att någon spejare ljuger och säger fienden inte finns på en plats, men han har kanske inte vågat speja på riktigt eller varit lat. Men den informationen leder då till att andra ryssar hamnar i bakhåll.

Försöker bara förklara varför så många videos visar helt meningslösa anfall från ryssarnas sida, vilket ju då är en delförklaring till varför världens andra starkaste armé som slåss mot betydligt mindre Ukraina ändå får en så miserabel ratio.

Viktigast är att vi rapporterar förluster på båda sidor och inte bara från en sida. Det kan inte dag efter dag vara:

0 ukrainare döda
1500 ryssar döda

Vi ska inte undvika sanningen för att vi fruktar fienden, amen.
Citera
2025-04-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Bra. Då kan du ta dessa ekonomiska frågor där, efter att ha läst in dig lite.

Starta vilken tråd du vill.

Det sista får du utveckla. Vad har jag sagt?

Jag kan säga vad jag tycker så kan du säga om du håller med.

"Europa skulle tagit mycket större ansvar för kriget i Ukraina redan från början. Kriget pågår på deras kontinent. Forna stormakter som Tyskland, Frankrike och Storbritannien skulle tidigt tagit en ledande roll i kriget. Kanske till och med hållit USA utanför. Men resurserna saknas och ledarskapet. Efter decennier av andra prioriteringar är inte Europa och dess försvar vad det en gång var."
Citera
2025-04-19, 10:41
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere

"Europa skulle tagit mycket större ansvar för kriget i Ukraina redan från början. Kriget pågår på deras kontinent. Forna stormakter som Tyskland, Frankrike och Storbritannien skulle tidigt tagit en ledande roll i kriget. Kanske till och med hållit USA utanför. Men resurserna saknas och ledarskapet. Efter decennier av andra prioriteringar är inte Europa och dess försvar vad det en gång var."

Du skulle väl citera mig?
Citera
2025-04-19, 10:43
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Du skulle väl citera mig?

Nej jag kan inte leta fram gamla citat i höstacken. Håller du med om ovan ?
Citera
2025-04-19, 10:44
Medlem
Citat:

Ja, man skulle önskat att Europa redan från dag 1 hade agerat såsom de gjort nu sista månaderna. Då hade Europa redan idag kunnat leverera 10 miljoner drönare om året till Ukraina och 5 miljoner granater och så vidare. Det tar tid att skala upp och Europa har tappat 3 år. Mycket för att Europa trodde att USA skulle gå in med sina enorma vapenförråd och göra att moskvastaten inte hade en chans.

Så blev det inte och därför blir det högst troligt att kriget kan pågå i flera år till innan Europa skalat upp sin krigsindustri så de kan levereras såpass mycket att moskoviterna inte längre kan stanna kvar i ockuperade områdena.
Citera
2025-04-19, 10:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
USA kan erkänna Krim som ryskt. Putin och Medvedev (efterträdare) dansar tango av lycka i Kreml ikväll.

"USA kan erkänna Rysslands annektering av Krim"
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/usa-kan-erkanna-rysslands-annektering-av-krim/
Ja, Trumps kapitulation fortsätter.

Trump är Putins bäste undersåte.
Citera
2025-04-19, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Bidenregimen var gravt inblandad i Ukrainakriget. Här ger Victoria Nuland facit på detta. De, USA, planerade kriget ihop med Ukraina. Detta sätter nu Trump stopp för. Tredje världskriget kan undvikas. Återstår bara att få stollarna i EU att inse detta.

https://x.com/ZenWorld16/status/1662346124433281025

Har du hört talas om att Ryssland invaderade Ukraina redan i februari 2022?
Citera
2025-04-19, 11:10
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:

Tycker du att Europa har gjort fel när man har nedrustat?
Citera
2025-04-19, 11:17
Medlem
Efter 4 månaders offensiv så tog ryssarna en paus. Nu är de uppenbarligen igång igen med en ny offensiv.
Ökade anfall och och ökade förluster enligt warspotting den senaste veckan. Vi ser bla anfall med dussintals motorcyklar! Rent galenskap!
Betyder ryska liv så lite?

https://x.com/WarSpotting/status/1912120362491432985
https://x.com/NOELreports/status/1912884121853984856
Citera
2025-04-19, 11:21
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Viktigast är att vi rapporterar förluster på båda sidor och inte bara från en sida. Det kan inte dag efter dag vara:

0 ukrainare döda
1500 ryssar döda

Vi ska inte undvika sanningen för att vi fruktar fienden, amen.
Då får ringa Zelensky då och säga han måste posta siffrorna här, ryssarna har iallafall inte möjlighet att hålla koll på Ukrainska fallna som dör i försvarspositioner som dom sällan erövrar.
Dock ligger nog Ukraina på ca. 3-400 casualites pr. dag i snitt varav som Ryssland ca. 1/4 är stupade.
Citera
2025-04-19, 11:23
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Då ska du inte påstå något om folk.

Men….
Det är riktigt att jag anser:
Europa borde ha tagit större ansvar själva.
Att inte förlita sig på USA.
Det är vår bakgård. Vårt område och grannar som hotas.

Också att USA har fått tagit ansvar, på egen bekostnad för andras problem, för länge.
Hade jag fått bestämma, hade jag satt en prislapp på alla insatser som inte är direkt i USAs intresse. Enbart. Som president av usa, s a s.

Jag har också sagt att det är småpengar som det kostar att stoppa detta nu, jmf med vad det kommer att kosta.
Vi ser nu hur budgetar ökar i hela Europa. Till det militära.

Bara för Sverige är dagens nivå 2,4% eller 138 miljarder. Vi kommer att landa på mycket mer.
Vi har skickat ca 80 miljarder, hitintills. Ca 27 miljarder per år. Ingenting mot vad detta nu kommer att kosta oss.
Vi satsade
Sedan kan idioter sitta och beklaga sig över vad vi har gjort och dra paralleller med sjukvården,invandringen och gängkriminalitet. Idioter.

ChatGPT sammanfattar:
År
Andel av BNP
Kommentarer
2000
~2,0 % Fortsatt nedgång från tidigare decennier.

2005
~1,5 % Minskade utgifter i linje med internationella trender.

2010
~1,2 % Lägsta nivån under perioden.

2015
0,9 % Bottennivå enligt FOI:s statistik.

2020
1,2–1,3 % Ökning i samband med försämrat säkerhetsläge.

2022
1,3 % Fortsatt ökning.

2024
2,0 % Sverige når Natos mål.

2025
2,4 %

Regeringens prognos enligt Natos beräkningsmetod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in