Citat:
Ursprungligen postat av
torppet
Du startar ditt inlägg med en total lögn. Putin har ALDRIG sagt att han vill vara TSAR och ta tillbaka områdena som gått förlorade.
Han har sagt att på grund av rasismen (russofobia) så lever de rysktalande farligt i de gamla Sovjet republikerna som blev fria 1991. Han har ingen avsikt med det - bara att de far illa. Värst har det varit i Ukraina - MEN som alla i BRICS anser är att man INTE skall påverka andra länders inre angelägenheter. Detta är alltså i motsats till USA och EU som tycker att de har rätt att direkt påverka andra staters regeringar. Inom EU heter det att om man inte gör som vi vill - så har vi medel att ändra det.
Donbass var enligt ett fritt val - fria från Ukraina (=självständig stat) och bad Ryssland hjälpa dem mot Ukrainas bombattentat.
Jag läste många av dina tidigare texter och det verkar som att du lever lite i en bubbla, all din information kommer från vissa specifika kanaler som du följer. Det gör att du verkar tro detta är verkligheten. Jag säger det till dig för jag gör allt för att undvika att hamna i samma bubbla själv och se verkligheten. Så när du förnekar saker som de facto har hänt i verkligheten så uppmanar jag dig att försöka ta dig ur din bubbla.
Putin har sagt väldigt mycket saker, han höll iallafall tidigare på med att ha långa monologer och diskussioner kring det här historiska. Det framkom väldigt klart att han inte var nöjd med hur det blivit efter sovjetunionens fall och att han ville återskapa det som varit, dvs sovjetunionen och tsar-ryssland.
Att han inte har lyckats beror givetvis på att ingen av de som vunnit sin frihet vill lämna tillbaka den. Det är många grannländer som vi talar om här.
Därför har Putin spenderat hela sin tid vid makten med att manipulera sig tillbaka till att utöka moskvastatens inflytande och gjort flera militära angrepp för att återigen införliva grannländer med moskvastaten om de vägrat att vara styrda av moskvastaten. Han vill också söndra Europa och Nato just för att han är förbannad över att flera sökte skydd inom EU/Nato för att slippa bli invaderade av moskvastaten.