2025-04-17, 21:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag vet inte hur det är med Ukrainas grundlag. Redan 2008 har det bestämts att Ukraina skall bli Natomedlem.
Och så säger Väst i kör... vi har inte lovat något och Ukraina vill egentligen inte... fast grundlagen... ja, det fanns ett bestämt årtal när mark och liknande inte fick säljas till främlingar. Jag vet inte varför det fanns där i lagen -
Och jag antar att det hör till samma fenomen att Ukraina aldrig har haft nycklarna till kärnvapnen i landet. Det är Sovjets vapen och numera Rysslands - som är de enda som kan använda dem eftersom de har nycklarna.

Kära torpkonferensen

2014 invaderade Ryssland Donbas och Krim.
Därefter har Ukraina ändrat i lagar och konstitutionen, där man vill gå i västlig riktning.
Är det märkligt, efter 2014 händelser?

Hmmm, måste fundera i 10 sekunder.

Vad tror du?
Citera
2025-04-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag vet inte hur det är med Ukrainas grundlag. Redan 2008 har det bestämts att Ukraina skall bli Natomedlem.
Och så säger Väst i kör... vi har inte lovat något och Ukraina vill egentligen inte... fast grundlagen... ja, det fanns ett bestämt årtal när mark och liknande inte fick säljas till främlingar. Jag vet inte varför det fanns där i lagen -
Och jag antar att det hör till samma fenomen att Ukraina aldrig har haft nycklarna till kärnvapnen i landet. Det är Sovjets vapen och numera Rysslands - som är de enda som kan använda dem eftersom de har nycklarna.

Du kommer med ett intressant påstående. Vilken instans fattade det beslutet? Och har det verkligen godkänts av alla 30 medlemsstaterna?
Citera
2025-04-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nejdå.
Återigen har du missat.
Enligt Moretex tar Ryssland mark varje minut. Kanske även sekund. Oklart där.
Du har flera ryssapologeter som hävdar ständiga ryska framgångar, överallt.
Ut och leta och rapportera.
Urrrrrrraaaaaaa!
Följ en karttjänst över kriget så klarnar det för dig.
Citera
2025-04-17, 22:36
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det finns tyvärr inget i den tramstexten att kommentera. Du bara spottar och svär som ett barn.
Det är ju pudelns kärna, du bygger ju alla dina inlägg på lögner och infantil propaganda
varför svarar du inte för dig?
Citera
2025-04-17, 22:42
Medlem
Citat:

Ja vad säger du då om att inte ha uppnått ett enda krigsmål på över 3 år samt kontrollerar inte alla oblast som illegalt är annekterade kartan skriker snigelfart.
Citera
2025-04-17, 22:50
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Men det var ju det jag sa.
Ständiga framgångar enl dig.

På en karta går det knappt att se. Men vi struntar i det.
Du säger väl bara hur läget ligger till. Eller?
Ividere tyckte det stod still.
Ni får överlägga vilken linje ni ska hålla.
Citera
2025-04-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Att attackera befästa positioner utan luftherravälde eller artilleriövertag är ju vad Ukraina gjort under tre års tid nu. Här håller vi inte käften, det här är ett diskussionsforum. Saknar du argument? Alla mina inlägg är on topic:
de har försvarat, inte attackerat..
Citera
2025-04-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ja vad säger du då om att inte ha uppnått ett enda krigsmål på över 3 år samt kontrollerar inte alla oblast som illegalt är annekterade kartan skriker snigelfart.

målen, återigen
Ryssland:
inget NATO för ukraina
avmilitarisering
avnazifiering

ukraina
återställa 1991 års gränser.

som det ser ut just nu och tre år bakåt så ligger den ena sidan betydligt längre ifrån sina mål än den andra.
Citera
2025-04-17, 23:01
Medlem
Det där citatet har stått i vanlig media i två tre dagar ditt mongo.

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Sverige är avindustrialiserat sedan decennier och det folket här är snart minoritet i sitt eget land. I Europa accelererar processen. Här en rubrik från WSJ från ett par dagar sedan.

German Economic Sentiment Collapses on Trump’s Tariff Chaos

https://www.wsj.com/economy/trade/german-economic-sentiment-collapses-on-trumps-tariff-chaos-3ab72a7e

Det sanktionskrig som Europa lanserade mot Ryssland har slagit tillbaka ödesdigert och som om det inte var nog tillkommer nu, från USA, en ekonomisk politik som ytterligare sänker Europas ekonomi totalt till botten.

USA röstar nu regelmässigt tillsammans med Ryssland mot Europas anti-ryska, pro-ukrainska resolutioner i FN. Detta som jag uppmärksammade i tråden är nu på Fria Tider:

Trump till Zelenskyj: "Man kan inte starta krig mot någon som är 20 gånger större och hoppas att folk ger en lite missiler"

https://www.friatider.se/trump-till-zelenskyj-man-kan-inte-starta-krig-mot-nagon-som-ar-20-ganger-storre-och-hoppas-att-folk
Citera
2025-04-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
målen, återigen
Ryssland:
inget NATO för ukraina
avmilitarisering
avnazifiering

ukraina

som det ser ut just nu och tre år bakåt så ligger den ena sidan betydligt längre ifrån sina mål än den andra.

Ja, svårt uppnå målen när de är så långt från varandra. Även i en fredsförhandling blir det omöjligt.

Iallafall, jag tror att kriget måste fortsätta till endera landet ger sig och besegras. Låter det vara osagt vilket land som kommer att vinna, men man kan ju säga att jag hoppas att moskoviterna fortsätter attackera sig tills de förblött helt...
Citera
2025-04-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
målen, återigen
Ryssland:
inget NATO för ukraina
avmilitarisering
avnazifiering

ukraina

Ett som aldrig går att uppnå Ukraina i Nato har ni rysstroll spåkula eller ha ha vad fan säger att Ukraina inte är med i Nato i framtiden.
Citera
2025-04-17, 23:12
Medlem
Intressant. Är det Donnan Meloni som övertalat Trump? Det pratade om henne i veckan på P1 och konstaterade att hon är en lysande politiker och väldigt skicklig på att hantera gubbar!
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Verkar som Zelensky har bekräftat det idag :

- Den kommer til å signeres neste torsdag, sier Trump.

Ukrainas president, Volodomyr Zelenskyj,bekreftet det samme tidligere i dag.

Sedan.., börjar Trump att pudla en smula ?

Trump gjorde det klart at han ikke holder den ukrainske presidenten ansvarlig for krigen, men sier:

- Jeg gir ikke han skylden, men jeg synes ikke han har gjort verdens beste jobb. Jeg er ikke en stor fan, sier Trump.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/vil-gjore-vesten-great-igjen/82979945

(det ovanstående är ifrån Meloni/Trumps presskonferens)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in