2025-04-17, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Nu är ju Apple fråntaget tullarna. Det är ju därutöver mjukvaran som gör en iPhone en iPhone den är väl helt-tillverkad-i-amerikat ?

Jag har installerat macOS på min PC laptop. Har jag en Macbook nu?
Citera
2025-04-17, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Smutsiga lilla barn, jasså nu helt plötsligt visste du om det 😂😂😂😂😂 vilken idiot du är. Boom du är ute

Haha när sa jag att jag inte visste om det?

Läsa kan du inte heller ditt inavel
Från din egna länk..

https://www.expressen.se/nyheter/exp...f-0a775df36816

17 apr 2025 kl 19.57
Trump: Mineralavtalet skrivs under nästa vecka

USA och ska skriva under mineralavtalet med Ukraina nästa torsdag, säger president Donald Trump enligt nyhetsbyrån AFP.

Trump och Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skulle enligt uppgifter ha skrivit under ett avtal den 28 februari, men deras kaosartade möte i Vita huset då satte stopp för planerna.

Mineralavtalet skulle USA tillgång till en andel av Ukrainas sällsynta jordartsmetaller

Du måste fått otroligt mycket stryk som barn, är det därför du ljuger?
Senast redigerad av Bluemellonme 2025-04-17 kl. 20:28.
Citera
2025-04-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Haha när sa jag att jag inte visste om det?

Läsa kan du inte heller ditt inavel
Från din egna länk..

https://www.expressen.se/nyheter/exp...f-0a775df36816

17 apr 2025 kl 19.57
Trump: Mineralavtalet skrivs under nästa vecka

USA och ska skriva under mineralavtalet med Ukraina nästa torsdag, säger president Donald Trump enligt nyhetsbyrån AFP.

Trump och Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skulle enligt uppgifter ha skrivit under ett avtal den 28 februari, men deras kaosartade möte i Vita huset då satte stopp för planerna.

Mineralavtalet skulle USA tillgång till en andel av Ukrainas sällsynta jordartsmetaller

Du måste fått otroligt mycket stryk som barn, är det därför du ljuger?

Torsdag är det nya fredag.
Och det bidde inte ens en tumme.
Citera
2025-04-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det första trumpeten gjorde vara att få kongressen att godkänna stora skattesänkningar, det är sånt republikaner röstar för även om finansiering saknas. Dessutum ett sparpaket hälften så stort som skattesänkningarna, men paketet innehöll inte ett enda förslag på besparingar, och republikanerna kommer inte att kunna enas om några besparingar

Trump har ju löst det hela med hjälp av tariffer, skatteandelen av utgifterna rusar för dom allra sämst bemedlade.

Lite oklart vart han vill komma med det?
Citera
2025-04-17, 22:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nu är ju Apple fråntaget tullarna. Det är ju därutöver mjukvaran som gör en iPhone en iPhone den är väl helt-tillverkad-i-amerikat ?

Tror de har 20 % eller något nu istället för de 145 % eller vad det är på annat. Inget undgår de 10% Trump satt och Kina hade ett fentanylpåslag. Men jag kan inte hålla isär alla tariffer så jag kan ha fel.
Citera
2025-04-17, 22:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Trump har ju löst det hela med hjälp av tariffer, skatteandelen av utgifterna rusar för dom allra sämst bemedlade.
Lite oklart vart han vill komma med det?

Tarifferna kan troligtvis inte täcka skattesänkningarna, budgeten republikanerna arbetar med ökar statsskulden ytterligare.
Citera
2025-04-17, 23:09
Medlem
Citat:
Svammel. Tullmodellen är inte en snabb lösning, men den vara en av få realistiska vägar mot långsiktig skuldminskning för USA.
Skulderna minskar inte. Därimot dämpar det en fortsatt ökning av skuldsättningen.

Skuldberget är ett långsiktigt problem som ingen vill ta i, eftersom mandat perioderna för presidenten och kongressen är mycket kortare.
Idealet vore ju om kongressen och presidenten kunde enas om hur man ska öka den inhemska industriproduktionen.

Presidenten skulle även kunna fråga industri och finansfolket, om hur man ska öka den egna industriproduktionen. Säkert finns det redan ett otal sådana samarbeten och min gissning är att ingen föreslår chock höjda tullar som första åtgärd.

Där Kina befinner sig idag, med jordartsmetaller och industriproduktion, kommer det att ta USA 15-20 år att uppnå.

Citat:
Para detta med ökad inhemsk produktion och DOGE och du har löst stora delar av USAs skuld på 20-år.

Har Trump frågat den inhemska industrin om tullar är ett bra sätt att öka produktionen till veckan? Tullarna infördes ju i veckan. Var industrin på tårna. Redo att köra igång.

DOGE är det största dataintrånget av obehörig personal och okänd programvara i USA:s historia. Det kommer att kosta att sortera ut den cirkusen.
Citera
2025-04-17, 23:45
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Skulderna minskar inte. Därimot dämpar det en fortsatt ökning av skuldsättningen.

Skuldberget är ett långsiktigt problem som ingen vill ta i, eftersom mandat perioderna för presidenten och kongressen är mycket kortare.
Idealet vore ju om kongressen och presidenten kunde enas om hur man ska öka den inhemska industriproduktionen.

Presidenten skulle även kunna fråga industri och finansfolket, om hur man ska öka den egna industriproduktionen. Säkert finns det redan ett otal sådana samarbeten och min gissning är att ingen föreslår chock höjda tullar som första åtgärd.

Där Kina befinner sig idag, med jordartsmetaller och industriproduktion, kommer det att ta USA 15-20 år att uppnå.

Har Trump frågat den inhemska industrin om tullar är ett bra sätt att öka produktionen till veckan? Tullarna infördes ju i veckan. Var industrin på tårna. Redo att köra igång.

DOGE är det största dataintrånget av obehörig personal och okänd programvara i USA:s historia. Det kommer att kosta att sortera ut den cirkusen.

Trump är modig och ett geni. Kommer vara en av de absolut största Presidenter genom tiderna och pratas om 200-år.

Din beskrivning är av den gamla skolan, dvs de som drivit skuldberget. Den fungerar ej.

Detta är det receptet för USA,

1. Inga kostsamma krig
2. Tullar på gods från utlandet
3. Ökad inhemsk produktion
4. Minskad byråkrati och administration

Alternativet är att vi blir uppätna av Kina.
Senast redigerad av Nixter 2025-04-17 kl. 23:48.
Citera
2025-04-17, 23:50
Medlem
Nixters avatar
Kostnaden för USA:s krig i Mellanöstern under 2000-talet:
8000 miljarder dollar

USAs statskuld: 35.000 miljarder dollar

Betänk även att syftet med DOGE är att minska statsapparaten och därmed dess förmåga att starta krig och spendera pengar. Att de sparar administratörer är en bonus.
Senast redigerad av Nixter 2025-04-17 kl. 23:53.
Citera
2025-04-17, 23:56
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Jag har installerat macOS på min PC laptop. Har jag en Macbook nu?

Nästan.

- En stor del av Apples utveckling och dess anställda går till utveckling av O/S och kringliggande tjänster som Appstore ecosystem osv, det var poängen.

👍
Citera
2025-04-18, 00:03
Medlem
Eftersom Donald Trumup är inkompetent avseende ledarskap så blir det såhär konstigt. Donald Trump har ingen koll på nåt och upptäcker nu plötsligt att tullar ligger i hans mandat, fattade han inte det förra gången..? då trycker Trump på tull-knapparna ett tag men backar nog på det mesta, han förstår ju helt enkelt inte

Om tio år så lovar jag att Donald Trump är glömd och i USA minns folk möjligen att "det var några år när inget fungerade", det kommer att bli Trumps eftermäle, i princip nada
Senast redigerad av Missouri 2025-04-18 kl. 00:11.
Citera
2025-04-18, 00:03
Avslutad
Citat:
Nästan.

- En stor del av Apples utveckling och dess anställda går till utveckling av O/S och kringliggande tjänster som Appstore ecosystem osv, det var poängen.

👍

Nej det var det inte. Du sa att det är mjukvaran som gör en Iphone till en Iphone.
Vilket är totalt fel.

Det var det jag svarade på, inget annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in