2025-04-17, 08:51
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Man får väl tacka invandringspolitiken för detta också, är ju en följd av alla fall med målvaktar.

Tingsrätten har iallafall nekat én person som lånade ut bilen bilen tillbaks.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgzOmm/ebba-25-lanade-ut-sin-bil-till-en-kompis-saldes-av-kronofogden

Det spelar fan i mig ingen roll vilken politik som har orsakat detta!
Det här får inte hända, jag skiter i fullständigt vem som har skulder och varför de har det men jag ska inte behöva bli av med min egendom för att KFM är sjuka i huvudet.
Citera
2025-04-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Om det fortsätter åt det här hållet så kommer incitamenten att skaffa sig skulder bara att öka, eftersom skulderna kan ju täckas upp genom att staten beslagtar någon annans egendom.
Ja det blir ju också en aspekt om man tänker så
Citera
2025-04-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Det spelar fan i mig ingen roll vilken politik som har orsakat detta!
Det här får inte hända, jag skiter i fullständigt vem som har skulder och varför de har det men jag ska inte behöva bli av med min egendom för att KFM är sjuka i huvudet.

Det är rätt att de får beslagta skuldsatta personers egendom och jag tycker dom får göra de också om man lånat ut sin bil till någon annan under förutsättning att kronofogden har starka bevis på att ägaren inte är den egentliga föraren av bilen utan att den används i en målvaktssituation.

Men, då tycker jag att de bevisen måste finnas först och att den som står som ägare omedelbart informeras om de bevisen så att han eller hon på en gång kan börja skicka in överklagan etc.

Sen om det visar sig att KF hade fel och efter några månader lämnar tillbaka bilen så ska de i min mening självklart få stå för saker som förlorad arbetsinkomst eller hyrbil varje dag under tiden etc.

Man ska inte en som ägare behöva gå till domstol för den saken, det tycker jag KF som myndighet ska göra per automatik.
Citera
2025-04-17, 09:39
Avslutad
Det här låter som ett 1 april skämt..
Citera
2025-04-17, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det här låter som ett 1 april skämt..

Det låter mer som det är saker som inte står i artikeln för att det hade förstört storyn..
Citera
2025-04-17, 10:02
Medlem
pyroclasms avatar
Kenneth är en målvakt. Klart han skall bli av med bilen. Lodisen borde sitta i finkan. Och allla hans kunder med för den delen. Patrask.
Citera
2025-04-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Kronofogdens metoder och tillvägagångssätt börjar likna nån slags buskis eller Mr Bean-film.

Hur fan kan man bli av med sin bil på detta sätt?

Håller med till 100%. Helt hjärndöda regler.

Tänker på henne som nyligen hade lånat ut sig bil till en skuldsatt -då tog Kronofogden hennes bil och utmäter den. Hon hade ingenting med skulden att göra.

(FB) Ebba, 25, lånade ut bilen till skuldsatt man – nu säljs den av Kronofogden. Dec 2024

Grejen är ju den att det lika gärna kan vara så att hon bara säger att hon lånat ut bilen. (Och i själva verket aldrig använder bilen utan bara står som ägare)

Det är ju hela anledningen till att Kronofogden kan ta bilen.

Det är ju för att komma åt så kallade bilmålvakter.
Citera
2025-04-17, 10:20
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Jag är emot omvänd bevisbörda, vi har enorma problem med kriminella men vi ska inte förenkla för myndigheterna att utreda målvakter osv, det förlorar vi svenskar på i längden.
Citera
2025-04-17, 10:20
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hoppas verkligen att tingsrätten har lite vett alternativt att Kenneth orkar driva det till HD, för det behövs nog ett prejudikat på området.

Det som behövs är en riktig attitydförändring hos dumsvenne kring insolvens och kreditgivande Socialt störda svenne har haft 100% fokus på att skuldsatta ska göra rätt för sig och därmed basta. Då blir det så här. Och värre.

Och om du som läser detta nu tänker.. "Vaddå.. ska alla med skulder slippa betala eller?" .. så är du en av dessa.
Citera
2025-04-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Kenneth är en målvakt. Klart han skall bli av med bilen. Lodisen borde sitta i finkan. Och allla hans kunder med för den delen. Patrask.

Finns det några bevis för det eller gissar du bara?
Citera
2025-04-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jodosatte
Det så kallade grävet har alltså kommit fram till att det är hans dotter som är mekanikern som har kört bilen eller vad? Att ett bolag har skulder är inte detsamma som att ägaren till bolaget har skulder så med andra ord lär det inte ha varit hon som har kört bilen, eller vet vi att dottern också har skulder hos kf?

Det enda "grävet" kom fram till var att han har en dotter som är vd för ett bilrelaterat företag, som har skulder. Hon har dock en egen bil skriven på sig som privatperson. Såg inga belägg för att det var hennes företag som var inblandat i denna historia.

Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Fast här är ju Kenneth en bulvan åt sin skuldsatta dotter, som ju var mekanikern i fråga.

/AI
Inget inlägg i den här tråden har bevisat att dotterns företag var verkstaden i fråga. Det spekuleras dock att så är fallet.
Citera
2025-04-17, 10:56
Medlem
Kenneth ser ju ut som en godis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här