2007-12-02, 14:51
Medlem
Presidentens avatar
Vi såg ju allihopa hur Idol-Amanda i fredags tog "Hallelujah" till nya höjder och presenterade en version som fullständigt utklassade Lenoard Cohens och Jeff Buckelys tama inspelningar (juryn tyckte ju det, så då var det säkert så. Själv rös jag av helt andra och mindre angenäma anledningar).

Hursomhelst uppstod en kortare diskussion i Presidentens tv-soffa, det rådde viss oenighet om textens budskap. Därför en enkel fråga till Flashbacks musikanalytiker:

Hur ska texten tolkas?
Citera
2007-12-02, 14:59
Medlem
C M Burnss avatar
Grejen är ju att det finns hur många verser som helst ute i cyberrymden och alla nytolkningar plockar verser från här och där. Leonard Cohen har spelat in minst 3 versioner med olika verser i varje. Men ja, för att svara på din fråga så handlar iaf dom första vanligaste verserna om bibliska berättelser. Källa: wikipedia
Citera
2007-12-02, 15:00
Medlem
ReloadMasters avatar
Enligt Wikipedia innehåller låten 15 verser. Och det står även:
Citat:
The original recording from 1984 is noted for containing explicit biblical references in the lyrics, alluding to David's harp-playing used to soothe King Saul (I Sam. 16:23), and his later affair with Bathsheba after watching her bathe from his roof. The line "she broke your throne and she cut your hair" is likely a reference to the source of Samson's strength from the Book of Judges. The third verse mentions "the name" (Tetragrammaton).

http://en.wikipedia.org/wiki/Hallelujah_%28song%29

Men som vanligt är det en Wiki så man får väl ha det med lite i åtanke.

Det står även att han ändrat låten i senare inspelningar så möjligheten att relationer och så vidare Cohen haft har spelat en stor roll på utvecklinge nav texten är en tanke.
Citera
2007-12-02, 22:37
Medlem
Azralis avatar
Jag har lyssnat rätt mycket på Jeff Buckleys version, den är lättande att lyssna på då man är deprimerad och fylld av kärleksbekymmer. Man "känner igen" sig i vissa rader, ex:

"her beauty and the moonlight overthrew you
she tied you to her kitchen chair
she broke your throne and she cut your hair
and from your lips she drew the hallelujah "

Tycker detta stycke är otroligt vackert.

Är ingen tolkningsexpert men för mig handlar den om olycklig kärlek helt enkelt
Citera
2007-12-03, 09:15
Medlem
Herr_Oins avatar
Har för mig att de sista verserna handlar om ett förhållande där slutligen den ena parten blivit så mycket starkare än den andra så att allt går åt hell.
Citera
2007-12-03, 16:24
Medlem
ronnie10s avatar
Inte en tolkning av texten, men jag tyckte att Amanda misshandlade låten. Hon kan ju inte sjunga för 5 öre, men det är något speciellt i hennes röst som gör att den ibland (vissa låtar) är behaglig att lyssna på.
Citera
2007-12-03, 19:46
Medlem
Azralis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronnie10
Inte en tolkning av texten, men jag tyckte att Amanda misshandlade låten. Hon kan ju inte sjunga för 5 öre, men det är något speciellt i hennes röst som gör att den ibland (vissa låtar) är behaglig att lyssna på.

Inte lyssnat så mycket på henne men tror hon skulle passa till punk/rock låtar då hon har lite skrikig/rå röst.

Sen håller jag med om att hon förstörde låten totalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in