2025-03-13, 17:55
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Av någon helt annan obskyr anledning då? För det har ju ingenting med trådämnet att göra.
Naturligtvis har det med trådämnet att göra varför jag undrar.
I ett av tråden svar fanns att läsa:
Citat:
I din ansökan ska du ange på vilken jordbruksmark du ska bedriva din odling. Den minsta samman*hängande arealen du kan ansöka för är 0,1 hektar.

Inlägg som inte har med trådens ämne att göra ska du anmäla till moderatorstaben. Men du finner större nöje av att vara kaxig mot andra skribenter.
Citera
2025-03-13, 18:09
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Naturligtvis har det med trådämnet att göra varför jag undrar.
I ett av tråden svar fanns att läsa:

Inlägg som inte har med trådens ämne att göra ska du anmäla till moderatorstaben. Men du finner större nöje av att vara kaxig mot andra skribenter.

Se där ja, nu får vi lite substans. Jag missade reglerna kring minsta tillåtna yta. Visste bara att gårdsstöd var ett krav.

Blir svårt i lägenheten dock.
Citera
2025-03-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Se där ja, nu får vi lite substans. Jag missade reglerna kring minsta tillåtna yta. Visste bara att gårdsstöd var ett krav.

Blir svårt i lägenheten dock.
Man får heller inte odla i kruka, utan plantans rätter måste ha kontakt med jord på mark.
Citera
2025-03-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Man får heller inte odla i kruka, utan plantans rätter måste ha kontakt med jord på mark.
De är ju helt sjuka i huvet med hampa regler ju fö fän
Citera
2025-03-15, 20:51
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon

Visst, men tar man plantans rättigheter i beaktande så är det naturligtvis inga problem.
Citera
2025-03-16, 21:27
Medlem
Såvitt jag vet är det olagligt att odla all hampa såvidare du inte har tillstånd från jordbruksverket och odlar en sort som är godkänd (finns med pp en specifik lista)

I ett avsnitt som handlar om hampaodling, i Broccolipodden, berättar dom lite om hur det funkar att få tillstånd.Och att man kan få det i sin trädgård! Man behöver alltså inte ha en bondgård med åkrar osv.
Citera
2025-03-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kos7
Såvitt jag vet är det olagligt att odla all hampa såvidare du inte har tillstånd från jordbruksverket och odlar en sort som är godkänd (finns med pp en specifik lista)

I ett avsnitt som handlar om hampaodling, i Broccolipodden, berättar dom lite om hur det funkar att få tillstånd.Och att man kan få det i sin trädgård! Man behöver alltså inte ha en bondgård med åkrar osv.
Fuck it jag odlar hemma i lägenheten, 3 st
Citera
2025-03-24, 13:44
Medlem
Helt rätt
Citera
2025-04-16, 21:03
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obitus
Du som vill odla hampa måste odla en godkänd sort och söka gårdsstöd för odlingen för att inte bryta mot narkotikalagstiftningen.

Du måste odla en godkänd sort och söka gårdsstöd
För att få odla hampa i Sverige måste du odla industrihampa. För att odlingen ska klassas som industrihampa måste du odla en godkänd sort och du måste skicka in en ansökan om gårdsstöd för odlingen. I din ansökan ska du ange på vilken jordbruksmark du ska bedriva din odling. Den minsta samman*hängande arealen du kan ansöka för är 0,1 hektar. All odling av hampa som du inte söker stöd för betraktas som narkotika*produktion.

Källa: https://jordbruksverket.se/stod/jordbruk-tradgard-och-rennaring/jordbruksmark/gardsstod/odla-hampa

Är det svårt att få tillstånd? Tar det lång tid? Kostar det pengar?
Citera
2025-04-16, 21:53
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Är det svårt att få tillstånd? Tar det lång tid? Kostar det pengar?
För det första krävs det väl att du är bonde/fastighetsägare och har ett antal tunnland att odla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in