Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-15, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Envar.Evige
Jävligt cyniskt av Ukrainsk ledarskap/underrättelsetjänst att tillåta det här.
För det är slutsatsen man kan dra från händelsen.

Antingen är Ukrainsk ledarskap fullständigt retarderad som håller en offentlig militär ceremoni nära frontlinjen som även tillät soldater att bjuda in deras nära och kära.

Eller så var ledarskapet fullt medvetna om vad som skulle hända men lät det gå då det skapar sympatier för Ukraina bland hjärndöda "I support the current thing"-hysteriker när det spinns som ett terrorattentat i västmedia.

Som vanligt lär resten av världen se spaden för en jävla spade medan euro/nafotards fortsätter copa.

Eller också undrar man hur det kan stå till i huvudet på bade idioter som dig. Som tycker att det är okej att slakta oskyldiga civila, för att försöka ta död på soldater som är lediga från sin tjänstgöring och som inte ingår i stridigheter vid fronten.

Det är lika vrickat, som om att man bombar begravningsföljen, eller kyrkogårdar där oskyldiga människor samlas för att högtidlighålla ett frånfälle, en pappa, en son, en vän, en soldat som mött döden vid slagfältet. Därför att det kanske finns andra soldater vid begravningen.

Ditt vidriga jävla as.
Citera
2025-04-15, 12:28
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
illegalt anfallskrig.
illegal annektering.
har man hört väst slänga sig med.

finns det något legalt anfallskrig? eller legal annektering?

Ja faktiskt i bägge fallen
Dock inte aktuellt i fallet Ukraina .

Stater kan även delas och bli nya självständiga stater ( Vill man vara föredömlig kan man titta på Tjeckoslovakien som numera Tjeckien Och Slovakien )

Legala annekteringar sker genom byte och handel ( Alaska är ett bra exempel ) Det kan även ske såväl folkrättsligt som juridiskt genom en uppsjö olika legala arbeten .

Sedan finns det " ingenmansland " som inga stater vill annektera Palestina/Gaza är ett bra exempel då ingen vill ha lössen )

Någon annan dum fråga du inte förstår och som du ser med ett defekt ryskt perspektiv ?
Citera
2025-04-15, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ukrainian civilians 12,000+ killed (confirmed) 24 Feb. 2022 – 17 June 2024 source-ukraine
när startade kriget som denna tråd handlar om? jo, 24 februari.

Ukrainian civilians 12,910 killed, 24 Feb. 2022 – 31 March 2025 source- FN

jag förstår inte vad du gaggar om.
om du skriver vad du tycker är fel så kanske vi kan hjälpa dig. nu sitter du bara där som ett stolpskott och säger att jag har fel, utan att presentera något annat..

varför gaggar du om crimea?

Merparten - för att inte säga nästan alla - av dom hundratusentaks ukrainare som ryzzhelvetet dödat i den här ”operationen” var civila dagen innan Ryssland påbörjade invasionsförsök och övergreppen.

Ryss helvetet har alltså tagit död på flera 100 000 oskyldiga Ukrainare. Helt i onödan.

Och det sitter du och runkar kuken till?
Citera
2025-04-15, 12:31
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är väl inget krig utan bara en väldigt special militär operation? Pro-ryssar alltså....
Kolla mina tidligara inlägg så ser du at jag är pro-Ukraina och anti-rysk.
Det betyder inte att man skal begrava huvudet i sanden för realiteter även om det svider lite.
Citera
2025-04-15, 12:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
For Ukrainas overlevelse som selvstendig stat er det idag langt viktigere å ta inn over seg at Trump faktisk gir blaffen i Ukrainas langsiktige sikkerhet og overlevelse. Trumps agenda: Bare få en deal, stanse all bistand fra USA til Ukraina, og la Europa sitte igjen alene med ansvaret for å hjelpe Ukraina samt evt stanse Russland om Putin går løs et eller flere andre land etter at Trump har fått igjennom en deal vedr Ukraina.

Trump vil helst - før deal med Russland - sikre seg/USA tilgang til Ukrainas naturressurser ved den såkalte ‘mineralavtalen’.

Den dagen Ukraina skriver på mineralavtalet så slutar nog allt USA-stöd till Ukraina. De kommer inte ge vapen eller säkerhetsgarantier utan kräva och ta förgivet att Europa gör det. Helt meningslöst för Ukraina att skriva på det för det kommer bara vara för kompensation för vad USA gett hittills. Det kommer inte ge något för framtiden.
Citera
2025-04-15, 12:43
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om så, varför går det då så trögt för Ryssland ?

Man har haft 1000 + dagar på sig.., för att avgöra det hela !

Jag ser inte heller några större rader utav Ukrainare som har givit upp under denna tid.., detta skulle ju ha visats på BBC, eller CNN.., detta skulle ju ha varit propagandavinsten "de-lux" som Kreml önskar.., som också TASS skulle ytterst gärna skulle visa..

..jag har inte sett något utav detta. Inte något !

Kort sagt : Ukraina slåss med näbbar, klor, och utöver detta vad som ens krävs utav de. För det är det de brinner för.

Och de få som ger sig riskerar utsättas för diverse krigsbrott som tortyr och svält i koncentrationslägerliknande förhållanden eller avrättningar som vi har sett.
Citera
2025-04-15, 12:49
Medlem
Norrbagg79s avatar
Dom ansvarliga avdelingarna för Sumy-attacken fick iallafall lite payback inatt från Ukraina med et drönaranfall.

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=604433399301487&id=1000920449 73771&locale=nb_NO
Citera
2025-04-15, 12:50
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ukrainian civilians 12,000+ killed (confirmed) 24 Feb. 2022 – 17 June 2024 source-ukraine
när startade kriget som denna tråd handlar om? jo, 24 februari.

Ukrainian civilians 12,910 killed, 24 Feb. 2022 – 31 March 2025 source- FN

jag förstår inte vad du gaggar om.
om du skriver vad du tycker är fel så kanske vi kan hjälpa dig. nu sitter du bara där som ett stolpskott och säger att jag har fel, utan att presentera något annat..

varför gaggar du om crimea?

Länken går till en samlingstråd om kriget, som startade 2014. Din egen länk.

Casualties in the Russo-Ukrainian
    • War include six deaths during the 2014 annexation of Crimea by the Russian Federation,
    • 14,200–14,400 military and civilian deaths during the War in Donbas,
    • and up to 1,000,000 estimated casualties during the Russian invasion of Ukraine till mid-September 2024.

Första delen av texten handlar om annektering av Krim
Den andra delen handlar om kriget i Donbas, med 14000 döda totalt. Det är från detta jag svarar dig, för jag förutsätter att du fattar vad du länkar till.
Den tre delen handlar om flyktingar.

Du fattar inte vad du läser?

Nu blir det tydligare med varför dina inlägg är så märkliga.
Citera
2025-04-15, 13:12
Medlem
lapons avatar
Idag uttalar sig både USA:s särskilda sändebud Witkoff och Kremls presstalesman Peskoff (Peskov) som att ryssar och amerikaner gör framsteg i sina fredsöverläggningar angående Ukraina. Utan Ukraina.
"Finns kommersiella aspekter" säger Witkoff. Utan att nämna Ukraina alls

Ett deal vädras, utan Ukraina.
Skumt. Skummare. Skummast?

(Kommersant och Mail.ru)
Citera
2025-04-15, 13:16
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den dagen Ukraina skriver på mineralavtalet så slutar nog allt USA-stöd till Ukraina. De kommer inte ge vapen eller säkerhetsgarantier utan kräva och ta förgivet att Europa gör det. Helt meningslöst för Ukraina att skriva på det för det kommer bara vara för kompensation för vad USA gett hittills. Det kommer inte ge något för framtiden.

Ett ev avtal måste passera parlamentet innan det kan godkännas eller signeras.
Pågår så klart parallellt hela tiden.

Att ge bort land och tillgångar är nog inget som någon bara kan göra.
Utan någon motprestation, kommer det aldrig godkännas.
Mineralavtalet utan säkerhetsgarantier, kommer aldrig signas.
Citera
2025-04-15, 14:23
Medlem
Area55s avatar
Citat:
hahaha vad du är korkad!
jag spenderade några sekunder på att ta fram info om ryska civila offer, och du har säkert lusläst, och ändå har du fel. kolla igen..
men jag hjälper dig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War#cite_note-132
handlar om "konflikten" mellan ukraina och ryssland, med början 2014 när ryska "oflaggade" militärer plötsligt var i krim,
följt av det "inofficiella" kriget i donbass.
därefter följer Russian invasion of Ukraine (2022–present), du vet, det som diskuteras i tråden..

det står inget om refugees i den länken.. har rökt för mycket idag?
kan du läsa engelska?
varför gaggar du om donbass?

jag ska fråga dig, så jag kanske förstår var du har gått vilse.
hur många ryska civila har dött sen 2022?
hur många ukrainska civila har dött sen 2022?

Nej, där har du rätt. Jag tog inte bort en sak om den 3:e delen. Det var "förluster"* som det handlade om.

Dina frågor. Går inte svara på. Se igen de första raderna i det du länkar till.
Du kan väl engelska?

Citat:
Casualties in the Russo-Ukrainian War include six deaths during the 2014 annexation of Crimea by the Russian Federation, 14,200–14,400 military and civilian deaths during the War in Donbas,[1] and up to 1,000,000 estimated casualties* during the Russian invasion of Ukraine till mid-September 2024.[2]

*1,000,000 estimated casualties
*is a person in military service, combatant or non-combatant, who becomes unavailable for duty due to any of several circumstances, including death, injury, illness, missing, capture or desertion.

Så du ger dig ut på ett försök att svara på minst en fråga som det ännu och troligen aldrig kommer att finnas ett svar på.

Så min tolkning av de 14 000 som du började med, var konflikten i Donbas. Så som det står i inledningen av länken som du hänvisade till. Se även ovan.

Jag släpper nu detta.
Citera
2025-04-15, 14:28
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vilka civila mål tycker du är ok? Sjukhus, Dagis, Köpcenter?

Om man grupperar militära mål nära civila mål så får man skylla sig själva. Då är det legitimt. Detta gäller Ukraina såväl som Hamas, eller för den delen Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in