2025-04-15, 04:44
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Efter noggrant sökande hittade jag inget land där utlänningar får säga mindre än medborgare. Ett exempel är USA där utlänningar har exakt samma federala "freedom of speech" som medborgare. Ex får en musiker spela musik där han är kritisk mot USA. Du är dock välkommen att motbevisa mig.

Jag har ingen åsikt i själva sakfrågan - önskade enkom påvisa det jag skrev, att det är den som först påstår något som enligt god debattetik, också är den som för detta påstående i bevisning - inget annat...
Citera
2025-04-15, 05:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Jesper Strömbäck är klart vänster och således krönikör på Dagens arena. ”Dagens Arena ska bedriva redaktionell verksamhet på en radikal, progressiv idégrund.” Finns väl inte så mycket mer att säga om den saken. Han sällar sig till alla de som är emot allt nu, därför att han tror att det gynnar SD och rasism.

Professor Jesper har många alster på sin lyra:
https://jesperstromback.org/category/i-medierna/

Vissa har han rätt i, andra har han fel i. Men man kan läsa lite på professorns hemsida och bilda sig en uppfattning. Det har jag gjort, och jag tycker att han har fel.

Det förhindrar inte att det finns problem förknippade med invandringen, framförallt på kortare sikt, och att Sverige har integrationsproblem. En bättre fungerande integration skulle inte bara göra att invandrades resurser togs tillvara på ett bättre sätt, den skulle också göra att invandring bidrog mer till Sverige än vad den redan gör. Trots sådana problem visar forskningsgenomgången att invandring bidrar till att utveckla och stärka Sverige. Att vara ett land som är öppet för invandring är därför inte bara en fråga om solidaritet. Det ligger också i det nationella intresset.

https://jesperstromback.org/utan-invandring/
Senast redigerad av kraftfoder 2025-04-15 kl. 05:16.
Citera
2025-04-15, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Vågar man gissa på att Jesper kommer gå att finna i första maj tåget och i den lokala demonstrationen för Palestina? Precis som alla andra "experter" och "professorer" från olika universitet som ska uttala sin visdom?

Jag tycker att alla ekonomiska migranter ska utvisas om de missköter sig eller inte har en egen försörjning.
Många som kommit hit är analfabeter. Speciellt kvinnor från Somalia som skaffar 10 barn. De och deras familjer ska inte vara här då de är en stor minusaffär och grogrund för problem, ex islamism och gängkriminalitet.

Nej till: 🦧🧕👳👳‍♂️🧕

Han är gammal folkpartist.
Citera
2025-04-15, 05:55
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Vågar man gissa på att Jesper kommer gå att finna i första maj tåget och i den lokala demonstrationen för Palestina? Precis som alla andra "experter" och "professorer" från olika universitet som ska uttala sin visdom?

Jag tycker att alla ekonomiska migranter ska utvisas om de missköter sig eller inte har en egen försörjning.
Många som kommit hit är analfabeter. Speciellt kvinnor från Somalia som skaffar 10 barn. De och deras familjer ska inte vara här då de är en stor minusaffär och grogrund för problem, ex islamism och gängkriminalitet.

Du kunde väl åtminstone bemödat dig om att fixa rätt färg på emojisarna. Såhär ska det se ut:

🧕🏾👳🏿👳🏾‍♀️🎅🏿👳🏿‍♀️👳🏿‍♂️🧕🏿
Citera
2025-04-15, 06:12
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Efter noggrant sökande hittade jag inget land där utlänningar får säga mindre än medborgare. Ett exempel är USA där utlänningar har exakt samma federala "freedom of speech" som medborgare. Ex får en musiker spela musik där han är kritisk mot USA. Du är dock välkommen att motbevisa mig.
Nja... De som saknar amerikanskt medborgarskap kan utvisas på grund av vad de säger, till skillnad från amerikanska medborgare. Se exempelvis nedanstående fall:

https://www.bbc.com/news/articles/cwy0ngd11yzo

När det gäller det fallet finns det folk som försökt göra det till en yttrandefrihetsfråga. På det svarade en kommentator:
So, the question is this, it’s very simple: Does he have a right, as a resident, to speak and do whatever he wants as long as it’s not criminal? He does. Does the State Department have a right to consider whether to issue a visa or a renewal of this visa or cancel a visa, depending on whether the recipient is doing things in the interest of the United States, or I shouldn’t say, is doing things contrary to the United States? And the answer is absolutely. Both sides are right.
Det är lite grann samma sak här i Sverige. Den utredning som denna tråd handlar om (SOU 2025:33) innebär ingen förändring av gränsdragningen mellan vad du får och inte får säga. Förslaget innebär bara att vissa kommer förlora sitt uppehållstillstånd i Sverige.
Citera
2025-04-15, 06:22
Medlem
immenhusens avatar
Fast är man en främling är man en främling. Och då har man extremt höga krav på sig. Det handlar inte om en inskränkning av yttrandefrihet. Är man gäst står det värden fritt att bestämma spelreglerna, och passar det inte, får man helt enkelt hitta en annan värd att gästa.

/AI
Citera
2025-04-15, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Professor Jesper har många alster på sin lyra:
https://jesperstromback.org/category/i-medierna/

Vissa har han rätt i, andra har han fel i. Men man kan läsa lite på professorns hemsida och bilda sig en uppfattning. Det har jag gjort, och jag tycker att han har fel.

Det förhindrar inte att det finns problem förknippade med invandringen, framförallt på kortare sikt, och att Sverige har integrationsproblem. En bättre fungerande integration skulle inte bara göra att invandrades resurser togs tillvara på ett bättre sätt, den skulle också göra att invandring bidrog mer till Sverige än vad den redan gör. Trots sådana problem visar forskningsgenomgången att invandring bidrar till att utveckla och stärka Sverige. Att vara ett land som är öppet för invandring är därför inte bara en fråga om solidaritet. Det ligger också i det nationella intresset.

https://jesperstromback.org/utan-invandring/

Han har fel. Problemen på lång sikt (en helt ny befolkning) är större än de på kort sikt (brottslighet och bråk).

Visst borde "integrationen" ha skötts på ett annat sätt. Total kravlöshet + att vi överöst dem med bidrag + att vi samtidigt uppmuntrat dem till att ogilla oss genom att lära dem myter om "strukturell rasism" med mera har verkligen skapat den sämsta av alla världar.

Men framför allt är det volymerna som borde varit mycket mindre. Och till stor del har de även kommit från helt fel länder. (Somalia, Afghanistan...)

På den sista punkten verkar han argumentera mot att ha noll invandring som te.x. Nordkorea. Men det är ju inte det som är alternativet till Sveriges nuvarande politik.

Givetvis är viss invandring av godo. Hade Sverige haft låt säga bara den vettigaste tiondelen kvar av den invandring vi haft så hade det kunnat vara både trevligt och berikande.

Det som förstör är en enorm massinvandring från i stort sett de länder i världen som är minst kompatibla med oss. Att detta kombineras med ett icke-fungerande rättsväsen och total kravlöshet gör ju inte saken bättre.

Men vi kunde ha nöjt oss med en tiondel av de som kommit, som sagt. Prioriterat juggar, latinos, kristna libanerser, iranier....Det hade blivit bra.

Men vi valde en annan väg och realistiskt är allt nu för sent för att rädda.
Citera
2025-04-15, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.se/professor-kritisk-ska-inte-behova-uppfora-sig-for-att-fa-stanna-i-sverige

[b]

Invandrare / migranter som kommer till Sverige måste självklart anpassa sig till det svenska samhällets normer, traditioner, sedvänjor, lagar och förordningar. De som inte vill eller gör det måste självklart utvisas. Man kan självklart inte leva efter Sharia-lagarna och man kan självklart inte försörja sig genom grov kriminalitet om man lever eller bor i Sverige. I Sverige gäller svensk lag. Och är man invandrare så har man ett extra stort ansvar för att vara laglydig, för att anpassa sig till det traditionellt rådande i Sverige.

Likaså anser jag att svenskar som bosätter sig i andra länder skall anpassa sig till det nya landets normer, traditioner, lagar och förordningar... alla svenskar som bor i andra länder har ett extra stort ansvar för att anpassa sig till det nya landets lagar och normer.. Den infödde svensk (med svenska rötter) som inte anpassar sig till det nya landet måste självklart räkna med att utvisas.. tillbaka till Sverige.

Vad tycker fb?

Ja alltså ser vi på tex usa så kollar trump just nu på möjligheten att deportera amerikanska medborgare till el Salvador. Vi drar det ett steg längre och att tex Sverige skulle följa efter detta exempel. Då kan sittande regering fastställa att normen i Sverige är att samtliga skall vara i kyrkan på söndagarna eftersom det anses vara normen för Sverige, annars deporteras man.

Nu är ju detta ett extremt exempel, men om vi inte pratar brott i samhället, så anser jag inte att staten skall bestämma vad folk bör göra i landet Sverige på sin fritid.

Sen är jag helt med på att fanstygen som utför brottslighet mm skall ut med huvudet före. Har man misskött sig så har man förverkat sin chans i Sverige.
Citera
2025-04-15, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.se/professor-kritisk-ska-inte-behova-uppfora-sig-for-att-fa-stanna-i-sverige

[b]

Invandrare / migranter som kommer till Sverige måste självklart anpassa sig till det svenska samhällets normer, traditioner, sedvänjor, lagar och förordningar. De som inte vill eller gör det måste självklart utvisas. Man kan självklart inte leva efter Sharia-lagarna och man kan självklart inte försörja sig genom grov kriminalitet om man lever eller bor i Sverige. I Sverige gäller svensk lag. Och är man invandrare så har man ett extra stort ansvar för att vara laglydig, för att anpassa sig till det traditionellt rådande i Sverige.

Likaså anser jag att svenskar som bosätter sig i andra länder skall anpassa sig till det nya landets normer, traditioner, lagar och förordningar... alla svenskar som bor i andra länder har ett extra stort ansvar för att anpassa sig till det nya landets lagar och normer.. Den infödde svensk (med svenska rötter) som inte anpassar sig till det nya landet måste självklart räkna med att utvisas.. tillbaka till Sverige.

Vad tycker fb?
En politisk aktivist utklädd till professor.

En riktig vetenskapsmam skulle påtala det grundläggande demokratiproblemet när politiker målmedvetet byter ut befolkningen.

Men en sådan professor skulla aldrig synas i mainstream media.
Citera
2025-04-15, 06:55
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Till skillnad mot usa och Storbritannien har i alla fall Sverige goda nyheter till bla Foxtrot.
Citera
2025-04-15, 07:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Samnytt

AI-genererad bild till höger med plakat som "Sharia Lagar Nu", "Bara Allah"

Samnytt = Dummare än tåget, och dess läsare också.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2025-04-15 kl. 07:14.
Citera
2025-04-15, 07:16
Medlem
Citat:

Söker man på tomten hittar man extremt många kommentarer och inlägg om socialdemokraterna. Gissar att Jesper är likt Sten Nilsson och Pierre Schori den där typiska S-aren som vill slicka Castro i röven och åka med resväskor med pengar till Arafat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in