2025-04-14, 22:35
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Nej, jag tror att det bara är möjligt med runda planeter, för en platt jord skulle brytas sönder av gravitationen.

Sen är inte att stå i en hiss eller sitta i en bil som accelererar samma sak som gravitation. G-krafterna i hissar och bilar beror på hastighetsökning. Slutar hastighetsökningen i bilen eller hissen försvinner g-kraften.

På Jorden däremot kan du stå helt stilla med fötterna på marken och ändå känna av G-kraften.

Samt att acceleration verkar bara i en riktning. Gravitation verkar i alla riktningar,
Citera
2025-04-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det har vi diskuterat tidigare och det finns fortfarande inga motsättningar mellan en klotformad jord och Einsteins förklaring av gravitation.

Det finns en motsättning. Och framstår på mig som väldigt osannolikt att Einstein och andra på hans tid inte skulle ha reflekterat över det. Men den diskussionen kom aldrig upp till ytan uppenbarligen. Och sedan kom rymd-bedrägeriet igång på allvar på 50-talet, och då var det väl definitivt kört.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Tror du seriöst att Einstein trodde jorden var platt?

Inte nödvändigtvis platt. Men det borde någon gång ha slagit honom att hans uppfattnigen om gravitation gick väldigt dåligt ihop med uppfattningen om klotformad jord.
Citera
2025-04-14, 22:41
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att det bara är möjligt med runda planeter, för en platt jord skulle brytas sönder av gravitationen.

Sen är inte att stå i en hiss eller sitta i en bil som accelererar samma sak som gravitation. G-krafterna i hissar och bilar beror på hastighetsökning. Slutar hastighetsökningen i bilen eller hissen försvinner g-kraften.

På Jorden däremot kan du stå helt stilla med fötterna på marken och ändå känna av G-kraften.

Går jag in i en hiss, så vet jag att jag befinner mig i en hiss.

Samma gäller inte för marken. Det är en fråga om överskådlighet.
Citera
2025-04-14, 22:43
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Går jag in i en hiss, så vet jag att jag befinner mig i en hiss.

Samma gäller inte för marken. Det är en fråga om överskådlighet.
Varför tar du då upp hissar och bilar som exempel?
Citera
2025-04-14, 22:48
Medlem
Citat:
Varför tar du då upp hissar och bilar som exempel?

Jag kanske befinner mig i en gigantisk hiss. Men kan inte se det. Eller så befinner jag mig på ett gigantiskt klot, och kan inte se för klotet är för stort. Det är ju grundförutsättningen för hela denna diskussion.
Citera
2025-04-14, 22:50
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag kanske befinner mig i en gigantisk hiss. Men kan inte se det. Eller så befinner jag mig på ett gigantiskt klot, och kan inte se för klotet är för stort. Det är ju grundförutsättningen för hela denna diskussion.
Boka några flygbiljetter och flyg jorden runt. Det är inte så dyrt.
Citera
2025-04-14, 22:55
Medlem
Citat:
Boka några flygbiljetter och flyg jorden runt. Det är inte så dyrt.

Jag kan ändå inte se. Enligt Neil DeGrasse Tyson: https://www.youtube.com/watch?v=rE3QOj6t48c
Citera
2025-04-14, 22:59
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag kan ändå inte se. Enligt Neil DeGrasse Tyson: https://www.youtube.com/watch?v=rE3QOj6t48c
Det är möjligt, men om du flyger runt jorden så kan du hålla koll på flygtiderna och med hjälp av det så kommer du förstå att jorden är rund.
Citera
2025-04-14, 23:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
På Jorden varierar tyngdkraften. Detta stämmer ju mycket dåligt med en accelererande hiss för mitten av hissen kan ju inte accelerera mer än ytterkanterna.
Citera
2025-04-14, 23:10
Medlem
Citat:
Det finns en motsättning.

Nej det finns inte en motsättning

Citat:

Nej vi vet att vi inte befinner oss i en hiss av den enkla anledningen att vi kan mäta upp att hissgolvet inte accelerar homogent. Kanterna av golvet accelererar snabbare än mitten av hissgolvet. Ditt hissgolv skulle deformeras varje sekund och efter en timme skulle ditt hissgolv se ut som fan.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-14 kl. 23:15.
Citera
2025-04-14, 23:17
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ingen av dessa bilder att tagna från tillräcklig höjd för att kunna avgöra Jordens form.

Har du någon bild som är tagen från tillräcklig höjd för att kunna avgöra Jordens form.
Citera
2025-04-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Har du någon bild som är tagen från tillräcklig höjd för att kunna avgöra Jordens form.

Tycker du ett 2D-fotografi är en lämplig metod att avgöra formen på ett 3D-objekt?

Är det inte bättre att mäta ytan på objektet? Eller att t.ex kontrollera om avstånd och riktningar passar med modellen vi har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in