2025-04-14, 12:18
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej det kan jag inte hålla med om.. tycker dom har varit förvånadsvärt skonsamma om man jämför med Israels bombande i Gaza.. Men sen är det omöjligt att genomföra krig utan att civila drabbas.

Det är möjligt att det är.
Men man får ta sitt ansvar oavsett hur svårt det är.
Är inget skäl att gömma sig bakom. "jag gjorde mitt bästa. Kunde ha varit värre." duger inte.
Citera
2025-04-14, 12:21
Medlem
Citat:
Nej det kan jag inte hålla med om.. tycker dom har varit förvånadsvärt skonsamma om man jämför med Israels bombande i Gaza.. Men sen är det omöjligt att genomföra krig utan att civila drabbas.

Skonsamma?

För mer än ett år sedan var Ryssland redan upp i 122 000 misstänkta krigsbrott. Fan vad ni är vidriga.
Citera
2025-04-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Du skulle mest troligen kunna skjuta av Iskander in i Sumy på många ställen och kunna få fram liknande bilder.
Som det påpekats är fronten 20 km från Sumy.
Soldater på permis har nog tagit sig till närmaste stad.

Blir det militära mål för det i hela Sumy?
Nej, naturligtvis inte.

Den som skjuter har alltid ansvaret att följa krigets lagar och/eller ta sitt ansvar.

Tja hade jag arbetat som ledare i Ukrainska militären hade jag aldrig utsatt mitt folk för denna risk i krig... man arrangerar inte barnverksamhet i samma byggnad som en militär ceremoni mitt i staden.. vill man utföra , miliätara verksamheter väljer man en byggnad långt bort från civila.
I krig finns det stora risker att militären blir måltavlan som i detta fall.
Citera
2025-04-14, 12:24
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Tja hade jag arbetat som ledare i Ukrainska militären hade jag aldrig utsatt mitt folk för denna risk i krig... man arrangerar inte barnverksamhet i samma byggnad som en militär ceremoni mitt i staden.. vill man utföra , miliätara verksamheter väljer man en byggnad långt bort från civila.
I krig finns det stora risker att militären blir måltavlan som i detta fall.

Har ingen aning om vad, vem tänkte och vad som är verklighet och fakta.
Det fråntar inte den som skjuter ansvaret för sin handlingar.
Citera
2025-04-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Det är möjligt att det är.
Men man får ta sitt ansvar oavsett hur svårt det är.
Är inget skäl att gömma sig bakom. "jag gjorde mitt bästa. Kunde ha varit värre." duger inte.

Ukraina invadera kursk så självklart blir risken betydligt högre för civila där i närheten.... Ukraina har ett ansvar att hålla civila borta från området och framförallt inte blanda civila med militära verksamheter.. det är är för mig helt vansinnigt.
Citera
2025-04-14, 12:28
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Fake: The Russian Armed Forces struck Sumy with a rocket in cluster munitions in order to kill more civilians
https://news-pravda.com/world/2025/04/13/1235523.html

Tror det var AP: som skrev igår att dom inte kan bekräfta att kluster har använts i attacken.

Kollar du på skador på husen ser det inte likt ut som kluster..

Jag är förvånad över att du inte skrev om denna artikel.
https://news-pravda.com/world/2025/04/14/1236820.html

Citat:
Belousov did not wait - London was responsible for the blackmail
On April 13, a heavy blow fell on British high-ranking officers in Sumy, as well as on a cluster of militants from the 117th Air Defense Brigade. Half an hour later, the Ukrainian Armed Forces hit civilians with their rocket, as indicated by MP Bezuglaya, who provides data on the temporary fixation of arrivals. According to Lebedev, among other things, the NATO officers responsible for coordinating the attacks of the Armed Forces of Ukraine and, probably, for planning the invasion of Belgorod region were destroyed.
Citera
2025-04-14, 12:29
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ukraina invadera kursk så självklart blir risken betydligt högre för civila där i närheten.... Ukraina har ett ansvar att hålla civila borta från området och framförallt inte blanda civila med militära verksamheter.. det är är för mig helt vansinnigt.

Möjligt att du tycker.

När man skjuter, tar man också ansvar. Är inte mera komplicerat än så.
Citera
2025-04-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Detsamma gäller banderiter, packa ihop och ge sig iväg till västra Ukraina och lämna det rysktalade folket och Ryssland ifred, det är historiskt deras land i öster och söder. Banderiterna fick för mycket av sovjet.

Nu har du "missförstått" igen. Det är ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) som inte förmår lämna fredliga grannländer "i fred" då hen ägnar sig åt att invadera, ockupera, annektera och för imperialistiska anfallskrig mot dem.

Om det nu finns "rysktalande folk" i Ukraina som inte trivs därstädes, utan längtar efter ryska "värden" såsom förtryck, förföljelse, fängslande och mord på oliktänkande så vore det väl lämpligt om dom emigrerar till ryssland, eller hur? Där kan de ju "åtnjuta" sådana "kvalitéer" i obegränsad mängd...

På det "historiska" temat så borde väl större delen av vad du kallar ryssland (och även Kina, för den delen) "egentligen" lyda under Ulan Batoor, ty så var det ju "historiskt", eller hur?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire
Citera
2025-04-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Enligt Genèvekonventionen begick ryssarna ett krigsbrott mot civila. Över 30 dödade.
Krigsbrott mot civila är dock något som ryssarna gör hela tiden.
Du får läsa Genèvekonventionen igen och ta upp det med Israel och USA och sen vet vi inte hur många som var civila för man har hört allt mellan 10 och 100. Nej, ryssarna skickar iväg hundratsals missiler och ännu fler drönare varje månad, ofta sker det på natten och det är sällan civila drabbas om vi ska jämföra med andra krig. Det är trist att civila drabbas så det måste ha varit ett viktigt mål, en överste bekräftad död vid denna onödiga medaljutdelning bland civila, Yuri Yula.
Det är ju skönt att hysterin lagt sig lite hos er, ni är inte mycket att hålla i handen då det stormar (inte för mig men för era anhöriga), snacka om masspsykos det var igår.
Citera
2025-04-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Av bildarna från platsen att döma träffades troligt inget militärt mål iallafall.

Även om det funnits något militärt mål så är det ett krigsbrott enligt Genèvekonventionen som kräver proportionalitet.
För att kunna motivera missiler mot civila med över 30 döda så skulle det krävas att det fanns ett militärt mål av oerhört högt militärt värde. Det fanns inte.
Jag misstänker att de civila var måltavlan och att ryssarna hoppades kunna skylla det på något militärt mål.
Hur som helt ett krigsbrott mot civila.
Citera
2025-04-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
När bryr sig ryssen om dessa?!

Jag tror att ryssarna bryr sig om Genèvekonventionen på så vis att de medvetet bryter mot den för att visa att de är brutala.
Citera
2025-04-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Tackar för att du letar fram nåt för en gångs skuld.
Vet att UAF har genomfört riktigt korkade ansamlingar förr som gått galet, och har dom gjort det igen så är det ett förfärligt dårligt beslut. Om det är rätt att skicka Iskanders mitt i en stad med civila trots detta kan diskuteras.
Dock vill jag se nån info och bekräftelse från ukrainska källor innan jag tror fullt på detta, dina ser lite tveksamma ut.
Alla dessa är ju ukrainare, en borgmästare. Folk tröttnar väl på soldater och utrustning mitt i städer som är miliära mål och hotar deras hälsa. Sen kan man naturligtvis ifrågasätta det ryska beslutet om det nu inte var ett viktigt militärt mål, men en överste är ju bekräftat död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in