2025-04-13, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Inte alls säkert att det blir ett börsrally i morgon. Osäkerheten kring tullarna kvarstår.

Han yrar först att "There was no Tariff “exception” för att sen säga att de kommer ligga kvar på 20% Fentanyl Tarrifen.

Jag sätter en peng på att tech kommer dala imorgon.

NOBODY is getting “off the hook” for the unfair Trade Balances, and Non Monetary Tariff Barriers, that other Countries have used against us, especially not China which, by far, treats us the worst! There was no Tariff “exception” announced on Friday. These products are subject to the existing 20% Fentanyl Tariffs, and they are just moving to a different Tariff “bucket.” The Fake News knows this, but refuses to report it. We are taking a look at Semiconductors and the WHOLE ELECTRONICS SUPPLY CHAIN in the upcoming National Security Tariff Investigations. What has been exposed is that we need to make products in the United States, and that we will not be held hostage by other Countries, especially hostile trading Nations like China, which will do everything within its power to disrespect the American People.

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/114332337028519855
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ah det klassiska "det är bara vi riktigt smarta som förstår det tolvdimensionella schacket vår store ledare nu spelar".

Lycka till med den nu. Återkom när Grönland är amerikanskt.

Det är på gång för det handlar om världsfreden och kärnvapenbalansen.
Citera
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Det återstår att se, oavsett är det ett enormt slag mot Trump och USA. Nästan i nivå med att Kina skulle dölja ut sitt innehav i amerikanska statsobligationer.

Trump gillar ju att prata om att personer och länder inte sitter med ”korten”, här har definitivt inte USA korten, de har ett jättebehov, men saknar nästa helt och hållet dessa jordartsmetaller.

Det finns mer eller mindre sällsynta jordartsmetaller på alla möjliga håll i världen. Men frågan är i vilken koncentration och om det är lönsamt att utvinna dem.
Citera
2025-04-13, 22:22
Medlem
Translesbisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Schack Matt för Trump: Kina har svarat på USA:s höjda tullar med att stoppa exporten av vissa sällsynta jordartsmetaller och magneter, skriver New York Times.
Metallerna beskrivs som ”avgörande” för världens fordons-, halvledar- och flygindustri.”
Är det bara förbjudet att exportera till USA eller totalförbud mot export? Då spelar det ingen roll om andra länder slickar Trump i röven i hopp om att han ska ta bort tullar mot deras land. De blir ändå knullade i röven av Kinas exportförbud.
Citera
2025-04-13, 22:29
Avslutad
Citat:
Det finns mer eller mindre sällsynta jordartsmetaller på alla möjliga håll i världen. Men frågan är i vilken koncentration och om det är lönsamt att utvinna dem.

Det här förklarar en hel del

Under årtionden perfektionerade kinesiska ingenjörer lösningsmedelsextraktionsprocessen för att förfina REEs som spelar en avgörande roll för att säkerställa Kinas företräde. Även om tekniken har sitt ursprung i USA, gjorde miljö- och regleringsproblem inhemsk utveckling av sällsynta jordartsmetaller omöjlig.
Citera
2025-04-13, 22:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kina säljer inte alls. Det var framför allt Japan (den största innehavaren av amerikanska statsobligatiober) som sålde i onsdags. Ett annat land som raskt hakade på var Kanada och sammantaget fick vi de stigande räntorna. Det var detta som fick Trump att pausa tariffpolicyn i 90-dagar.

Kina sålde inte alls eftersom de svarar symmetriskt, bla med egna höjda tullar mot USAs höjda tullar, etc.
Kina säljer med, de har stora innehav via finansiella företag Luxemburg och Belgien som sålt av amerikanska statspapper.
Citera
2025-04-13, 22:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Det är inte bara Kina som säljer, något dom gjort ändå sen 2014. Det är alla och att ingen vill köpa skräpet.
Enligt IRS kommer DOGE kosta 400 miljarder dollar i uteblivna skatteintäkter. Musk säger att Doge sparar 150 miljarder. Det försämrar alltså budgeten med 250 miljarder. Och budgeten lägger till 5 000 miljarder i statsskuld. Samtidigt som man kraschar ekonomin totalt och ökar räntan på sina lån dramatiskt. Hatar man USA hade det inte kunnat bli bättre.
Hur kan Doge kosta uteblivna skatteintäkter genom att sparka offentlig anställda och kapa i bistånd?
I princip betalas allt det med lånade pengar.
Citera
2025-04-14, 01:37
Medlem
Trump förnekar undantag i tullarna för Apple nu.
https://www.di.se/nyheter/forvirringen-okar-trump-fornekar-undantag/
Citera
2025-04-14, 01:47
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Jag som varit så glad i helgen och firat att tullar på elektronik från Kina blir 0%! Men har jag alltså varit glad i onödan? Men nu såg jag det du länkade och även detta: https://www.investing.com/news/economy-news/trump-denies-tariff-exception-for-electronics-says-20-rate-still-applies-3982529 Förstår jag det rätt att:
- Tull på elektronik från Kina blir 20%?
- Inom ett par veckor ska det presenteras nya tullar för halvledare och produkter med halvledare i? För isåfall lär ju MacBook och iPhone få högre tullar än 20% trots allt?
Tolkar ni det så också?
Citera
2025-04-14, 02:28
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Jag som varit så glad i helgen och firat att tullar på elektronik från Kina blir 0%! Men har jag alltså varit glad i onödan? Men nu såg jag det du länkade och även detta: https://www.investing.com/news/economy-news/trump-denies-tariff-exception-for-electronics-says-20-rate-still-applies-3982529 Förstår jag det rätt att:
- Tull på elektronik från Kina blir 20%?
- Inom ett par veckor ska det presenteras nya tullar för halvledare och produkter med halvledare i? För isåfall lär ju MacBook och iPhone få högre tullar än 20% trots allt?
Tolkar ni det så också?

Om man köper en amerikansk elektronikpryl som tillverkas i Kina, skickas den hit från USA, Sverige eller något annat land? Om den inte går omvägen via USA så drabbas vi väl i Sverige inte av några tullar. Eller?
Citera
2025-04-14, 02:31
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Han menar väl att det blir 20 procent tull som tidigare? Sedan vet man inte vad som gäller när tidsfristen går ut.
Citera
2025-04-14, 02:47
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Om man köper en amerikansk elektronikpryl som tillverkas i Kina, skickas den hit från USA, Sverige eller något annat land? Om den inte går omvägen via USA så drabbas vi väl i Sverige inte av några tullar. Eller?

Citat:
Han menar väl att det blir 20 procent tull som tidigare? Sedan vet man inte vad som gäller när tidsfristen går ut.

Jag tänkte mer ur ett investeringsperspektiv. Om det blir en raket av Apple imorgon som många förutspådde, men nu tror jag det blir mer osäkert imorgon på NASDAQ-börsen eftersom tullarna trots allt kommer göra elektroniken 20% dyrare och produkter med halvledare får ännu dyrare tullar inom några veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in