2025-04-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Varför tror ni att bussen är obekväm? Den går var 20:e minut, direkt från terminalen till centralstation, och är en bekväm långfärdsbuss. Jag har aldrig varit med om att den har varit fullsatt.

Ni försvarar ett korrupt rån av skattepengar, som med sina ockerpriser skämmer ut hela landet inför alla turister, som förmodligen aldrig besöker Sverige igen. Varje gång ni stödjer det vidriga företaget så går era pengar oavkortat till utländska företag som mutat svenska politiker, och dessutom inte betalar någon skatt överhuvudtaget. Ni förnedrar bara er själva, inte mig.

Som jag skrev, bussen har multipla stop och ta mer en dubbelt så lång tid än expresståget. Sedan beroende på trafik kan det ta ännu längre tid.

Är det så svårt att fortfarande förstå varför vissa då väljer Express?

En familj med knaper ekonomi som ska på all-inclusive ner till Spainen via Ryanair förstår jag inte väljer expressen, dom tränger in sig på bussen och är ute i god tid. Men snubben som ska på affärsresa tänker nog annorlunda.

Alla har inte samma perspektiv på saker och ting som du eller livssituation.
Citera
2025-04-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har god ekonomi så jag inte behöver vända på slantarna.
Det kunde du haft också om du inte slarvat bort din utbildning.

Den resa jag beskrev kostar vanligen 50-90.000 kr för mig och frugan ock då spelar väl det ingen roll om Arlanda Express kostar 340 kr per person.

Nej jag bor inte i en förort.

Nu förstår jag att du trollar. Är ni två som åker så kostar det lika mycket att ta taxi direkt till dörren (om du nu inte skulle bo i någon förort, som du påstår) som att ta det skittåget. Alltså är du på riktigt dum i huvudet, eller så trollar du. Välj själv.

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Som jag skrev, bussen har multipla stop och ta mer en dubbelt så lång tid än expresståget. Sedan beroende på trafik kan det ta ännu längre tid.

Är det så svårt att fortfarande förstå varför vissa då väljer Express?

En familj med knaper ekonomi som ska på all-inclusive ner till Spainen via Ryanair förstår jag inte väljer expressen, dom tränger in sig på bussen och är ute i god tid. Men snubben som ska på affärsresa tänker nog annorlunda.

Alla har inte samma perspektiv på saker och ting som du eller livssituation.

Den har inga stopp innan typ Odenplan, och i snitt skulle jag säga att bussen stannar två gånger innan den rullar in på centralen. För en familj så är taxi billigare än det CCP-ägda tåget.
Citera
2025-04-13, 17:40
Medlem
När man flyger business är ju 400:- en väldigt liten del av resekostnaden. Det är lite smidigare än taxi om man bor nära stationen. Men bor man en bit bort är ju taxi bättre
Citera
2025-04-13, 17:42
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vi kan nog mest konstatera att de som åker Arlanda Express är antingen okunniga turister eller myndighets/företagspersoner som låter skattebetalare/kunder betala för resan.

Alla andra vet ju att bussen är billigare och att allt som krävs är lite planering så man har 20-30 min extra tid.

Samma med taxi som ju också ofta tar ockerpriser om man inte är på sin vakt.

Hur ofta flyger du? Vi flög ner till Alperna nu i februari. Då tog vi taxi till Arlanda. Kostade 700 spänn. Det blev 350 kr per gubbe. Och då blir du hämtad vid dörren. Är värt allt om man har mycket packning med sig.

Om du flyger en eller två ggr per år så är en taxi till flyget småpengar.
Citera
2025-04-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Hur ofta flyger du? Vi flög ner till Alperna nu i februari. Då tog vi taxi till Arlanda. Kostade 700 spänn. Det blev 350 kr per gubbe. Och då blir du hämtad vid dörren. Är värt allt om man har mycket packning med sig.

Om du flyger en eller två ggr per år så är en taxi till flyget småpengar.

Jag är lite flitigare flygresenär så för mig skulle det bli närmare 10.000 kr. Men jag förstår vad du menar, åker man på en eller två resor så är det inga pengar utan då ska man fokusera på att göra resan så bra och smidig som möjligt.
Citera
2025-04-13, 18:08
Medlem
Citat:
Varför tror ni att bussen är obekväm? Den går var 20:e minut, direkt från terminalen till centralstation, och är en bekväm långfärdsbuss. Jag har aldrig varit med om att den har varit fullsatt.

Ni försvarar ett korrupt rån av skattepengar, som med sina ockerpriser skämmer ut hela landet inför alla turister, som förmodligen aldrig besöker Sverige igen. Varje gång ni stödjer det vidriga företaget så går era pengar oavkortat till utländska företag som mutat svenska politiker, och dessutom inte betalar någon skatt överhuvudtaget. Ni förnedrar bara er själva, inte mig.

Visst, bussen går var 20:e minut, men är det verkligen frihet att vara fast på en tidtabell och sitta bland främmande människor? Bilen ger dig friheten, det handlar om din resa, inte en kollektiv upplevelse. Men visst vill du sitta på bussen gör det då.

Tåg eller buss kan vara billigare, men är det verkligen värd komforten att vara instängd med alla andra när du kan ha hela vägen för dig själv? Friheten i bilen är oslagbar, och det är en lyx som inte går att sätta pris på. Men om nu valet står mellan tåg eller buss, så bryr jag bara mig om vad som tar mig fortast fram så trevligt som möjligt. Det är därför jag i princip aldrig ens åker buss, om jag inte måste förstås.
Citera
2025-04-13, 18:18
Medlem
kalkryggars avatar
Låt säga att man är 3 pers.

Då blir det 1 020 kr för dessa biljetter.

Men tar man en taxi (eller bulle som ni Stockholmsfittor säger) så blir det under 800 kr. Lägg till en femtilapp och du kommer hem till dörren.

Är man ensam så är det lätt värt 340 kr för en biljett.
Citera
2025-04-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Jag. Vad är alternativet? Taxi? Jag tänker då inte åka kollektivt vilket dörr till dörr skulle ta närmare två timmar.

I prisklass 340kr? Ja då är taxi alternativet, och det är ännu bekvämare än tåget. I synnerhet om man är flera som åker, då är taxi billigare än tåget. Det går inte att motivera priset överhuvudtaget.
Citera
2025-04-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Låt säga att man är 3 pers.

Då blir det 1 020 kr för dessa biljetter.

Men tar man en taxi (eller bulle som ni Stockholmsfittor säger) så blir det under 800 kr. Lägg till en femtilapp och du kommer hem till dörren.

Är man ensam så är det lätt värt 340 kr för en biljett.

Eller 79kr för bussen, som tar dig till samma ställe, bara 20 minuter senare. Eller 500kr för en uber/bolt om du ändå ska lägga sådana summor bara på att ta dig in till stan. Jag kan inte tänka mig något scenario där tåget skulle vara värt det i mina ögon.
Citera
2025-04-13, 18:29
Medlem
Citat:
Eller 79kr för bussen, som tar dig till samma ställe, bara 20 minuter senare. Eller 500kr för en uber/bolt om du ändå ska lägga sådana summor bara på att ta dig in till stan. Jag kan inte tänka mig något scenario där tåget skulle vara värt det i mina ögon.

Är du en sådan där person som står med rabattkuponger och handlar på Willys eller coopen för kollektivet? Är du den som sover hellre på ett mindre bra hotell bara för att det är billigare? Ja då kanske bussen passar din plånbok? Funderat på det?
Citera
2025-04-13, 18:42
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- Fantastiskt sa jag, vad kostar det?
- "340kr" svarade han.

Jag skrattade honom rakt i ansiktet och gick vidare till bussen (79kr).

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

De måste väl ha några kunder, eller hur går de runt?

Är inte ocker olagligt i Sverige?

Du är helt rätt ute. Även i den senaste Arlanda-utredningen konstaterade utredaren galenskapen.

Problemet är att detta är effekten av ett så kallat Public Private Partnership. Staten tyckte sig inte ha råd att bygga tåg till Arlanda. Så då fick ett Australiensiskt företag ensamrätt på trafiken. Mot att de finansierade stor del av bygget.
Jag tror de har det ett antal år till.

Arlanda express brukar tas upp som ett exempel på när staten tror att de är smarta men blir mer eller mindre lurade av privata bolag.
Citera
2025-04-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du en fattig stackare med lön i nivå med CNC operatörer. Det är därför du gnäller om 340 kr.
Semesterresa var bara ett exempel. Charter var det mycket länge sedan jag åkte och oftast nu resor i tjänsten vilket företaget betalar allt inklusive Arlanda express.
Du har väl med dig egna smörgåsar när du reser för priset för mat på Arlanda är nog mer än vad fattiga stackare som du klarar.

Du är bara patetisk. Att försöka göra ner någon av ekonomiska skäl visar bara vilken lågt stående varelse du är. Jag gissar att du även är typen som föraktar städ- och annan servicepersonal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in