2025-04-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Du åker privat med Arlanda Express och undviker räksmörgåsen på Arlanda som andra måste köpa som tar taxi eller buss?

Intressant slutsats.
Citera
2025-04-12, 23:41
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Minns när jag åkte till Thailand för 10 år sedan. Berättade för en bekant att jag tog tåget till el Stockholmo och sen buss till Arlanda. Hon sa då att ja men ta express tåget det går mycket fortare. Aha tänkte jag det kan jag ju göra. (Var där uppe typ 3-4 timmar innan flight.).
Köpte biljett och tänkte fuck me 280 spänn men skit samma. Visste ju att bussen kostade>100 spänn. Men pallade inte gå genom stationen igen.
Så många är nog noobs som tar express.
Citera
2025-04-12, 23:49
Medlem
Bäst är ändå i Oslo där Flytoget och vanliga tåget tar exakt samma tid men den förstnämnda kostar 150kr mer. Och ändå tar folk den.
Citera
2025-04-12, 23:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
...
Så många är nog noobs som tar express.
Det kan nog stämma. Söker man lite snabbt och slarvigt kan antagligen många flygplatser se ut att erbjuda
det snabba expresståget (där biljett kan köpas i förväg),
vanlig kollektivtrafik (vilket antagligen kräver byten och att man använder en jobbig app) och
taxi (som är dyrt även om man av någon anledning inte blir blåst).
Citera
2025-04-12, 23:53
Medlem
Hur pass tomma är vagnarna?

Hur funkar ekonomin bakom expressen?

fick svaret här
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arlanda_Express
Senast redigerad av falurouge 2025-04-12 kl. 23:56.
Citera
2025-04-12, 23:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- Fantastiskt sa jag, vad kostar det?
- "340kr" svarade han.

Jag skrattade honom rakt i ansiktet och gick vidare till bussen (79kr).

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

De måste väl ha några kunder, eller hur går de runt?

Är inte ocker olagligt i Sverige?
De betalar för att slippa trängas i samma flygbuss som TS?
Senast redigerad av Siegfrid 2025-04-12 kl. 23:56.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
79 kr? Vilken buss var det? Vanliga flygbussen kostar över en hundring och tar evigheter, ARN EX tar 18 minuter, är man två (eller pensionär) kostar det ca 200 kr per pers, lätt värt det.

Flixbus. De började konkurrera med Flygbussarna (som också tar ockerpriser, jag tror 140kr nu). Deras bussar är lika komfortabla och snabba.

Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Jo, kollade för inte så länge sen och flixbus kostar typ 100 till t-centralen.
Så enda anledningen till att man skulle ta denna express till t-centralen är för att komma fram (10 min) tidigare för 300:-.

Flixbus kostar 79kr till centralen.
Citera
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Jag var på Arlanda nyligen och där stog någon säljare som försökte få folk att åka tåget in till stan på bara 18 minuter.
- "340kr" svarade han.

Vem fan betalar 340 kr (mer än vad min flygbiljett kostade) för att ta sig in till stan?

Tid är pengar, din fattiglapp.
Citera
2025-04-12, 23:55
Medlem
gärningsmannens avatar
Arlanda express är en rip off. Orimligt dyrt för ett nedgånget tåg med 90 talskänsla.
En skam för Sverige.
Alla alternativ är bättre. Om du inte nödvändigtvis måste vara på Stockholm C eller Arlanda inom 18 minuter. Men signalfel är inte ovanliga. Eller till och med urspårning.
Citera
2025-04-12, 23:57
Medlem
zurfarns avatar
Taxi Stockholm. Va? Åka tåg?
Citera
2025-04-13, 00:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Dom som inte vill åka med mena taxi för allt mellan 750kr och kläderna du har på dig det fattar väl även du Ts.

Vad snackar du om för jävla taxi? Jag tar bussen för 79kr, direkt från terminalen till centralstation.
Citera
2025-04-13, 00:05
Medlem
Citat:
- "340kr" svarade han.

Frågan är väl vad som är bekvämast när det gäller så futtiga skillnader? Lite som att säga, sova i en skön säng eller på en träbänk? I det här fallet vet jag inte vad som är bekvämast. Jag brukar ta bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in