Citat:
Ursprungligen postat av
Svenshult
Trumps tullar är värre på sätt och vis eftersom de kraschar världsekonomin. Men en del av oss följer inte detta av det skälet utan för att vi hatar USA över allt annat på planeten (med undantag för Israel) och vi tycker det är roligt att följa det amerikanska imperiet förintas i realtid.
Detta är en intressant synvinkel. Jag är inte en "USA-hatare" men jag förstår resonemanget och det är logiskt. Trump kan göra att dollarn inte längre är "reserve currency" och petrodollar. Om det sker kommer vanliga amerikaner tvingas leva under samma förhållanden som resten av världen. Staten i USA kommer inte kunna låna för konsumtion. Räntekostnaderna på statsskulden kommer skena. Oljepriser kommer inte vara i dollar så energikostnaden kan bli helt oförutsägbar för USA.
Det kommer bli ett globalt Armageddon och vad som uppstår ur askorna av dagens globala ekonomiska system vet ingen. Jag lyssnar nu mycket på Bloomberg nu (Tidigare var jag mest krigsexpert men nu har jag blivit ekonomiexpert! Heja Flashback!

) och de är direkt dystopiska nu.
Finanseliten i USA är rädda!