2025-04-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
USA saknar know-how och kanske Trump är det främsta symtomet på det. Det kommer att ta årtionden för USA att "insourca" tillbaka all industri.
Kina är en diktatur som kan uthärda mer än vad USA kan. Redan ikväll är Trump och vita husets talseperson ute i media och ber om förhandlingar med Kina.
(Och USA börserna vände visst uppåt på det beskedet ...)

Den som har lite historisk kunskap inser givetvis att återindustrialisering av USA, detta tar minst flera årtionden.
Trump klarar aldrig detta på ynka 4 år.
Ta bara en titt på världsstatistiken på tillverkning av stål!
https://www.visualcapitalist.com/biggest-steel-producers-country/#google_vignette
Citera
2025-04-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Kan det vara så, att USA försöker närma sig Ryssland samtidigt som man försöker skärma av Kina?

Kanske är det därför Trump snackat så mycket om sällsynta metaller i Ukraina och vill ta beslag på Grönland? Nyligen svarade ju Kina med att begränsa export av just sällsynta metaller, som är en enormt viktig råvara i den moderna ekonomin.

Tänk om, bara kanske, att USA allierar sig med Ryssland geopolitiskt? Isåfall är Trumps senaste utspel logiska. Och om det vore så väl, skulle det absolut betyda en ny guldålder för USA, och även Ryssland.

Långsökt? Kanske, men det vore helt jävla fantastiskt om det vore sant

Jo , det var just det jag sa i min analys idag till min fru. Tror inte Ryssland gillar Kina egentligen, men vad har dom för val. Tänk om hela världen börjar samarbeta och lämnar Kina. Jag är övertygad om att Putin lägger ner sina vapen då!
Senast redigerad av AdonBelivit 2025-04-11 kl. 22:55.
Citera
2025-04-11, 23:00
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Jo , det var just det jag sa i min analys idag till min fru. Tror inte Ryssland gillar Kina egentligen, men vad har dom för val. Tänk om hela världen börjar samarbeta och lämnar Kina. Jag är övertygad om att Putin läger ner sina vapen då!
100% !

Det är långt mer logiskt att Ryssland samarbetar med USA än med gulingarna. Man bör komma ihåg att Ryssarna trots allt är Europeér, precis som jänkarna. Och i mitten har vi moder Europa, där båda härstammar ifrån. Från ett etniskt perspektiv så bör vi givetvis bilda en allians. Nordamerika+Europa+Ryssland+Australien

Om USA kan göra en deal med Ryssland för att extrahera naturresurser därifrån istället för Kina, så är det game over för den globala södern.
Citera
2025-04-11, 23:03
Medlem
pyroclasms avatar
När Dump fattar att en seger mot Ukraina öppnar dörren till fred med Kina samt att bli världens andra rikaste man, (Idag Xi, Putin, Musk (med reservation för Saudi)) är Ukrainastödet tillbaka och Putin är väck.

Efter det är det inte så mycket att snacka om i frågorna Grönland etter Taiwan.
Citera
2025-04-11, 23:12
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Sitter och söker på flashback och finner det märkligt att ingen snackar om att Kina faktiskt stulit sig till sina ekonomiska framgångar. Om man studerar detta närmare så verkar det som om hela Kina's ekonomi är uppbyggd på stöld av andra länders intellektuella egendom.

Vad jag inte förstår är varför länder som blivit utsatta för dessa tjuverier från nationen Kina inte gör gemensam sak nu när USA satt tonläget, detta är ju ett guldläge att sänka fanskapet som gav oss Covid och all annan jävulskap dom håller på med överallt.

Men världen kanske börjar nyktra till och inse vad dom faktiskt har att göra med...

China Isolated: Europe, Australia Will Not Partner With China
https://gellerreport.com/2025/04/china-isolated-europe-australia-will-not-partner-with-china.html/

Spokesperson of Ministry of Foreign Affairs of China presenterar Mao Zedong, dom börjar visa sina sanna färger nu... Kina!
https://x.com/SpoxCHN_MaoNing/status/1910148704105058692

Du tror inte USA kan ägna sig åt industrispionage? NSA och andra u-tjänster avlyssnar allt och alla. Inte bara Merkels telefon när hon var kansler. Vilket du kanske kommer ihåg.

Det här med Covid är mer komplicerat. Viss forskning med biovapen förbjöds i USA och flyttades till ett labb i Wuhan i Kina. Men det blir OT och för långt att dra allt här. Jag trodde att de flesta som hänger här och inte bara kollar mainstream media kände till detta.
Citera
2025-04-11, 23:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Nej det är svenskar som längtar efter en politisk ledare som värnar om deras land. Har du inte sett alla gängskjutningar och sprägningar senaste åren och tycker det är helt normalt ? Trumps tullar är inte det farliga. Det är media som har förstasida krigsrubriker i fet stil dagligen om Trump och tullar som tvättar era hjärnor.
Tycker du inte alla underskott i alla landsting är värre än Trumps tullar. Alla vårdköer.

"Oj grannen är en kriminell invandrare så nu måste jag jag stödja invasionsarmén som mördar, våldtar och russifierar/amerikaniserar oss". Det är vad som kallas ett falskt dilemma i retorik. Att det finns två alternativ som man måste välja mellan. Men det är fel retoriskt och i verkligheten; jag kan vara mot diverse saker i Sverige och Trumps tullar samtidigt. Jag måste inte skada svensk exportindustri för att jag är emot invandring. De två frågorna korrelerar inte.
Citera
2025-04-11, 23:21
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
100% !

Det är långt mer logiskt att Ryssland samarbetar med USA än med gulingarna. Man bör komma ihåg att Ryssarna trots allt är Europeér, precis som jänkarna. Och i mitten har vi moder Europa, där båda härstammar ifrån. Från ett etniskt perspektiv så bör vi givetvis bilda en allians. Nordamerika+Europa+Ryssland+Australien

Om USA kan göra en deal med Ryssland för att extrahera naturresurser därifrån istället för Kina, så är det game over för den globala södern.

Efter allt som har hänt litar inte Ryssland på USA. Inte heller på EU som brukar gå i USA:s ledband. Ryssland vill nog gärna återuppta handelsrelationer, men utan att göra sig alltför beroende av en enda part.
Citera
2025-04-11, 23:22
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Seriös fråga, går ni på fentanyl allihopa och bor i ett kollektiv i Norrland?
Jag är 100% seriös och min analys baseras på en etnonationalistisk logik som borde vara självklar. USA + Ryssland är den självklara och logiska alliansen som världen behöver.
Citera
2025-04-11, 23:28
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Jag är 100% seriös och min analys baseras på en etnonationalistisk logik som borde vara självklar. USA + Ryssland är den självklara och logiska alliansen som världen behöver.

Henry Kissinger: Att vara USA:s fiende är farligt, men att vara vän är fatalt.
Citera
2025-04-11, 23:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Trumps tullar är värre på sätt och vis eftersom de kraschar världsekonomin. Men en del av oss följer inte detta av det skälet utan för att vi hatar USA över allt annat på planeten (med undantag för Israel) och vi tycker det är roligt att följa det amerikanska imperiet förintas i realtid.

Detta är en intressant synvinkel. Jag är inte en "USA-hatare" men jag förstår resonemanget och det är logiskt. Trump kan göra att dollarn inte längre är "reserve currency" och petrodollar. Om det sker kommer vanliga amerikaner tvingas leva under samma förhållanden som resten av världen. Staten i USA kommer inte kunna låna för konsumtion. Räntekostnaderna på statsskulden kommer skena. Oljepriser kommer inte vara i dollar så energikostnaden kan bli helt oförutsägbar för USA.

Det kommer bli ett globalt Armageddon och vad som uppstår ur askorna av dagens globala ekonomiska system vet ingen. Jag lyssnar nu mycket på Bloomberg nu (Tidigare var jag mest krigsexpert men nu har jag blivit ekonomiexpert! Heja Flashback! ) och de är direkt dystopiska nu. Finanseliten i USA är rädda!
Citera
2025-04-12, 00:18
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Det går bra nu

President Donalnd Trumps Department of Government Efficiency (DOGE) som leds av Elon Musk säger sig ha sparat 150 miljarder dollar, men trots det har de federala utgifterna ökat med 154 miljarder sedan Trumps installation, jämfört med samma period i fjol. Det visar en analys av Wall Street Journal.

Enligt Wall Street Journal har USA betalat 25,5 miljarder dollar mer i ränta sedan Trump återvände till Vita huset, jämfört med samma period i fjol. Stigande räntor och en växande statsskuld bidrar till detta.

https://www.placera.se/telegram/usa-...t-wsj-20250411

Du får uppdatera din länk för den verkar lika dysfunktionell som du

Ja om räntan går upp så blir det dyrt för pappa staten pga skulderna som dom måste betala ränta på. Det kanske blir lättare att förstå betydelsen av att skära i utgifterna via Doges utmärkta arbete då?Utgifterna kommer nog snarare att minska även om det blir rätt så massiva skattesänkningar framöver. Så fort det börjar ge frukt i ekonomin och skapa dynamiska effekter så kommer underskotten gå ned ännu mer. Mer aktivitet i ekonomin ger större intäkter.
Citera
2025-04-12, 00:48
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Du får uppdatera din länk för den verkar lika dysfunktionell som du

https://www.placera.se/nyheter/usas-statliga-utgifter-har-okat-mer-an-doge-har-sparat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in