2025-02-18, 06:43
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns massor med helt vardagliga situationer där plötsligt uppstådda situationer kan stressa många så de kan få problem med det där helt vanliga växlandet som du säger sitter i ryggmärgen.

Men det är tyvärr så att många i trafiken inte alls är sådana fenor på att hantera växlandet intuitivt och instinktivt med ryggmärgen så det alltid förlöper perfekt och felfritt, detta oavsett man eller kvinna.

Sådana tillsynes enkla men plötsliga händelser kan lätt stressa förare så de klantar sig med växling i en manuell bil, men där de inte ens behövt tänka eller bry sig om växlandet i en automatväxlad bil utan där bara kunnat hålla i ratten och hålla koll på hur det utvecklar sig i trafiken runt om dem. Detta kan handla om små tillsynes enkla plötsliga situationer där många i vardagstrafiken plötsligt får det svårare att hantera sin manuella bil just för att alla inte är så jäkla bekväma med växlandet att det alltid sitter perfa i ryggmärgen. Detta kan t ex göra dem stressade så de kanske får tjyvstopp när de ska ut ur en korsning vilket kan orsaka olyckor. Med en automat hade det istället högst sannolikt aldrig uppstått samma stress och risk för problem, i princip oavsett förare. Utan föraren hade kunnat använda mer av sin totala kapacitet etc till att hålla koll på trafiken runt etc.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att du som annars skriver så vettiga inlägg plötsligt verkar ha tappat det helt och istället uppvisar nåt som verkar som blint fanatisk hat mot automatväxlade bilar och de som kör sådana.
Och där är plötsligt automatväxlad bil ett större säkerhetsproblem. Det finns bara två pedaler och i en kritisk situation så är det lätt att trampa på fel pedal. Bilen far iväg okontrollerat.
Detta har blivit såpass vanligt att bilindustrin planerar att ta bort en pedal så att det inte är möjligt att ta fel. Även automatik som hindrar bilen att skena om föraren trampar på fel pedal.

Det du skriver kan hända men är mycket ovanligt. Även om du själv tror att olyckor beror på ”tjuvstopp”.

Jag är inte emot automatväxlade bilar.
Det jag är emot är att Trafikverket har en uppkörning för bil och en förenklad uppkörning för dem som har kognitiva problem. Villkor 78 var för dem som av fysiska hinder inte kan utföra manuell växling. Inte en gräddfil för snabbt och billigt körkort.

Statistik visar att det är utlandsfödda som väljer uppkörning med automat. Teoriprovet skrivs på annat språk än svenska och övningskörningen har skett privat.
I Stockholms län är det över 54% som har inlärningssvårigheter.
Det är också i Stockholm som det sker flest olyckor. Såpass vanligt att det finns ett tv-program om just detta.
I Västra Götaland väljer 35% begränsat körkort och Jämtland 16%. Beror det på svårighet att få tag i manuellt växlad bil?

Du kanske är för att införa uppkörning för ”endast bil med autobroms” eftersom föraren då inte behöver tänka på bromsberedskap eller körkort för ”självkörande bil” då föraren inte behöver tänka alls.

Uppkörning med manuellt växlad bil visar att föraren klarar av att planera och manövrera sitt fordon på ett säkert sätt.
Trafikverket behöver införa moment som fungerar med automatväxlad bil i körprovet för att bättre kunna bedöma elevens lämplighet att framföra en bil i trafik.
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-02-18 kl. 07:13.
Citera
2025-02-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Och där är plötsligt automatväxlad bil ett större säkerhetsproblem. Det finns bara två pedaler och i en kritisk situation så är det lätt att trampa på fel pedal. Bilen far iväg okontrollerat.
Detta har blivit såpass vanligt att bilindustrin planerar att ta bort en pedal så att det inte är möjligt att ta fel. Även automatik som hindrar bilen att skena om föraren trampar på fel pedal.

Det du skriver kan hända men är mycket ovanligt. Även om du själv tror att olyckor beror på ”tjuvstopp”.

Jag är inte emot automatväxlade bilar.
Det jag är emot är att Trafikverket har en uppkörning för bil och en förenklad uppkörning för dem som har kognitiva problem. Villkor 78 var för dem som av fysiska hinder inte kan utföra manuell växling. Inte en gräddfil för snabbt och billigt körkort.

Statistik visar att det är utlandsfödda som väljer uppkörning med automat. Teoriprovet skrivs på annat språk än svenska och övningskörningen har skett privat.
I Stockholms län är det över 54% som har inlärningssvårigheter.
Det är också i Stockholm som det sker flest olyckor. Såpass vanligt att det finns ett tv-program om just detta.
I Västra Götaland väljer 35% begränsat körkort och Jämtland 16%. Beror det på svårighet att få tag i manuellt växlad bil?

Du kanske är för att införa uppkörning för ”endast bil med autobroms” eftersom föraren då inte behöver tänka på bromsberedskap eller körkort för ”självkörande bil” då föraren inte behöver tänka alls.

Uppkörning med manuellt växlad bil visar att föraren klarar av att planera och manövrera sitt fordon på ett säkert sätt.
Trafikverket behöver införa moment som fungerar med automatväxlad bil i körprovet för att bättre kunna bedöma elevens lämplighet att framföra en bil i trafik.

Sluta då vänligen formulera dig så det lätt kan tolkas som att du menar att automatväxlade bilar är osäkrare och orsaken till detta, och som att alla som kör eller väljer automatväxlat skulle vara sämre människor och dra alla över en kam.

Rent ergonomiskt och säkerhetsmässigt är det i princip alltid mer risk att göra fel ju fler saker som ska hanteras samtidigt eller i tät följd, än om det är färre. Undantagen kan ju vara när man hanterar vissa maskiner som kräver att man har både händer och fötter placerade och greppande på vissa punkter innan maskinen aktiveras, t ex pressar etc.
Citera
2025-02-18, 10:04
Medlem
Som jag fattat är det problem för Trafikverket och Körskolorna att få tag i bilar med manuell låda, gissar att det också är av miljöskäl man vill köpa in elbilar.

https://carup.se/trafikskolar-vill-gora-slut-med-manuell-vaxellada/

"Men det har börjat bli svårt att hitta övningsfordon med manuell växellåda. Det finns ju alltid någon modell som tillverkas med manuell låda än så länge. Men det kanske inte är exakt de modellerna man vill köpa, säger Magnus Hansson som driver en trafikskola i Östersund"

"Utgångsläget blir automat, och den som vill köra manuellt får göra det som ett tillägg, antingen genom utbildning eller genom ett särskilt körprov," säger Olof Stenlund till Dagens Nyheter.

Men sen när man läser ovanstående börjar man fundera vad man vinner på det? Ska det ändå ske körning på trafikskolorna i 7 timmar för att få manuellt körkort är det väl ingen skillnad för körskolorna som ändå måste köpa in manuella bilar förutom Trafikverket som slipper köpa in manuella bilar?

Visserligen står det "utbildning eller genom särskilt körprov" skulle det räcka med att sitta i skolbänken så slipper det köpas in manuella bilar även hos körskolorna.

Själv har både jag och frugan manuella körkort men tycker att det är konstigt att det görs skillnad på automat och manuellt körkort. Själv får jag skärpa till mig om jag ska köra automat och placera vänsterfoten så långt till vänster som möjligt. Är minst lika farligt att gå från manuell till automat vet att farsan fick en automatbil som hyrbil en gång och han tvärnitade när han använde vänsterfoten till kopplingen som inte fanns, var bara tur att ingen var bakom. Gissar att äldre har svårast att gå till Automat, sitter i benmärgen hur de ska köra och har svårare att lära om.

Vad jag vet gör man väl ingen skillnad på Automat och Manuell i USA? Tycker att det inte borde göras här heller, handlar väl mer om eget ansvar, man sätter sig inte i en manuellt växlad bil om man inte klarar av det och likadant man sätter sig inte i en automatväxlad bil om man inte klarar av det.
Senast redigerad av T5000 2025-02-18 kl. 10:11.
Citera
2025-02-18, 11:56
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sluta då vänligen formulera dig så det lätt kan tolkas som att du menar att automatväxlade bilar är osäkrare och orsaken till detta, och som att alla som kör eller väljer automatväxlat skulle vara sämre människor och dra alla över en kam.

Rent ergonomiskt och säkerhetsmässigt är det i princip alltid mer risk att göra fel ju fler saker som ska hanteras samtidigt eller i tät följd, än om det är färre. Undantagen kan ju vara när man hanterar vissa maskiner som kräver att man har både händer och fötter placerade och greppande på vissa punkter innan maskinen aktiveras, t ex pressar etc.
Jag försöker hålla isär trådarna. Här diskuteras körkort och uppkörning. Trafik och körkortsfrågor.
Det är du som diskuterar osäkerhet med manuell växellåda. Och det finns en tråd för detta under fordon.
Förövrigt finns det inget belägg på att manuellt växlad bil skulle påverka säkerheten negativt.

En förare som visat prov på att kunna växla manuellt och köra bil samtidig är enligt mig en säkrare förare, oavsett val av bil och växellåda.
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-02-18 kl. 12:29.
Citera
2025-02-18, 12:40
Medlem
Raggarspinns avatar
Det jag är emot är Trafikverkets förenklade uppkörning som är ett snabbare och billigare alternativ till körkort. Många som väljer ”automat” har kört färre lektioner i trafikskola, förstår inte svenska och behöver oftast göra två körprov.
Citera
2025-04-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag försöker hålla isär trådarna. Här diskuteras körkort och uppkörning. Trafik och körkortsfrågor.
Det är du som diskuterar osäkerhet med manuell växellåda. Och det finns en tråd för detta under fordon.
Förövrigt finns det inget belägg på att manuellt växlad bil skulle påverka säkerheten negativt.

En förare som visat prov på att kunna växla manuellt och köra bil samtidig är enligt mig en säkrare förare, oavsett val av bil och växellåda.
https://heillawfirm.com/car-accident-rate-manual-vs-automatic/

Citat:
Digging deeper into studies, it appears manual transmissions might have a marginally higher accident rate than automatic ones. This suggests a trend towards safety with automation, as automatic transmissions could potentially contribute to reduced accident risks. However, the data indicates a complex relationship between transmission types and accident rates, with some evidence pointing towards a lower risk for automatic vehicles in certain scenarios.
Citera
2025-04-05, 17:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
https://heillawfirm.com/car-accident-rate-manual-vs-automatic/
Nja, det där bevisar ju inte någonting egentligen. Jag tror inte att det är växellådan i sig som är problemet. De som säger sig vilja köra "mer aktivt" (dvs. hetsigare och ta större risker) väljer manuell låda och ofta motorstarkare bilar, därav fler olyckor med manuell.
Citera
2025-04-10, 11:52
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nja, det där bevisar ju inte någonting egentligen. Jag tror inte att det är växellådan i sig som är problemet. De som säger sig vilja köra "mer aktivt" (dvs. hetsigare och ta större risker) väljer manuell låda och ofta motorstarkare bilar, därav fler olyckor med manuell.

Folk har uppmärksamheten på mobiler istället för vägen, detta tillåts då pga automater tar bort en hel del av vad man gör i förarstolen.

Egentligen är sådels inte växellådan i sig problemet, utan telefonerna och folks idiotiska beteende.
Citera
2025-04-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad har du för statistik på att manuella bilar är vanligare vid olyckor? Nu växlar man ju rätt sällan, bara i princip när du accelererar....
Citera
2025-04-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad har du för statistik på att manuella bilar är vanligare vid olyckor? Nu växlar man ju rätt sällan, bara i princip när du accelererar....

Stadskörning så blir det mycket växlande.
Citera
2025-04-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Stadskörning så blir det mycket växlande.
Blivit värre med åren, numera har de flesta fem- eller sexväxlade manuella lådor. Blev inte fullt så mycket hantering av spaken förut då de flesta var tre- eller fyrväxlade, men även då ett extra moment att hantera som säkert kunde påverka negativt i stadstrafik.
Citera
2025-04-11, 16:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Läste du länken? Det är i den det sägs så här:

Citat:
Digging deeper into studies, it appears manual transmissions might have a marginally higher accident rate than automatic ones.

Det är alltså inte jag som påstår det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in