Citat:
CIS och "Russian–Ukrainian Friendship Treaty" var inkompatibel med västra Ukrainas strävan mot NATO och EU. Vill du diskutera innehåll i hundratals dokument så får du söka efter någon annan intresserad som kanske kan ryska. 2019 skrev Poroshenko in Ukrainas strävan till NATO in i konstitutionen och satte punkt för alla andra avtal med Ryssland. Du och västs politiska elit tolkar allt annorlunda men jag ser Rysslands och folket i östra och södra Ukrainas perspektiv. Du känner tydligen att du fått vittring för något blodhund men jag har ingen bevisbörda, det är min tolkning!
Nu glider du undan. Det var du hävdade att det fanns någon form av avtal mellan Ukraina och Ryssland (eller var det Sovjet?) som stipulerade villkor för Ukrainas självständighet. Det var existensen av ett sådant avtal vi diskuterade. Jag tolkar ditt svar som att du inte kan påvisa existensen av ett sådant avtal.
Och sedan "Russian–Ukrainian Friendship Treaty". Det avtalet sade bl a: "[...]which fixed the principle of strategic partnership, the recognition of the inviolability of existing borders, and respect for territorial integrity and mutual commitment not to use its territory to harm the security of each other. The treaty prevents Ukraine and Russia from invading one another's country respectively, and declaring war." Detta var avtal var inte alls inkompatibelt med EU eftersom EU rör handel och människors rörlighet. Huruvida det var det i förhållande till Nato-medlemskap går att diskutera - beroende på hur man ser på vad som är "skada", men den frågan var inte aktuell eftersom det inte fanns någon medlemsansökan före den ryska annekteringen av Krim - en annektering som är ett solklart brott mot vänskapsavtalet.