2025-04-09, 22:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Någon frågade trumpen på hans presskonferens om han tror på avtal med EU och han fjäskade ordentligt och sa inte ett ord om tullar.

Tror han är livrädd att EU ska närma sig Kina. Flera i EU har ju gått ut och sagt att man kanske ska tänka om gällande Kina och det har rapporterats i amerikansk media. Skulle EU och Kina gå ihop så är överbelånade USA historia. I synnerhet med tullar som tvingar ner befolkningen i fattigdom.

Hörde en som sa att det även är att amerikanska statspapper får högre räntor; vilket påverkar budgeten för räntekostnaderna på statsskulden. Någon, ryktesvägen Japan, säljer ut amerikanska statspapper. USA balanserar på kanten till ett stup. Men ja USA tvingar ju världen att enas mot USA när USA startat handelskrig mot hela världen.

Men är EU en av de som får 3 månaders paus? De har ju aviserat mot-tullar samt att de ju fortfarande får 10 % plus tullar på bilar, stål och aluminium.
Citera
2025-04-09, 22:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
En fråga: finna det något positivt med dessa tullarna för det egna la det(usa) alltså vill dom atomer tillverkas i landet ön attman importerar allting?

Trump vill uppnå följande med tullar:
1) Få inkomster från tullar för att sänka statlig skatt; inkomstskatt och bolagsskatt. Han vill t.o.m. helt ta bort statlig skatt!
2) Flytta industri till USA, USA skall återindustrialiseras och bli oberoende. Även en säkerhetsfråga vid krig att tillverka allt själva.
3) Han vill inte ha handelsunderskott mot något land. Det skall vara balanserat mot alla. Och det skall inte räknas in tjänsteexport så USA skall i praktiken ha överskott mot alla.
4) Han vill använda tullar som förhandlingsmedel gällande andra icke-ekonomiska frågor också. Säkerhetspolitik, ekonomiskt skydd, knarksmuggling, illegal invandring etc.
Citera
2025-04-09, 22:44
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Tror du missbedömmer President Trumps förmåga att sluta avtal.
Det kommer inget "längdpissereri" den här gången.

Jag menar aldrig någon illa när jag skriver, ens på Flashback. Men jag tror inte du äger förmågan att se bortom din egen övertygelse. Som sagt, inget illa ment men du behöver kanske ta in mer av verkligheten eller skaffa dig erfarenheter i ämnet du vill diskutera. Varför skriver jag då så elakt?

Jo, du kan sannolikt inte bedöma Trumps förmåga att sluta avtal bättre än någon annan här på detta forum. Och du vet inget om Trumps agenda ifråga om tullhoten. Jag gav dig ett troligt scenario ur ett verklighetsperspektiv. Vill du vara trovärdig i din argumentation bör du ge ett motsvarande men motsägande perspektiv. Dina två meningar innehöll ingenting av det.

Citat:
Reträtten tycks i nuläget vara inledd.

Vad får dig att tycka så?

Nyckelordet är paus.
Citera
2025-04-09, 22:46
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Trump vill uppnå följande med tullar:
1) Få inkomster från tullar för att sänka statlig skatt; inkomstskatt och bolagsskatt. Han vill t.o.m. helt ta bort statlig skatt!
2) Flytta industri till USA, USA skall återindustrialiseras och bli oberoende. Även en säkerhetsfråga vid krig att tillverka allt själva.
3) Han vill inte ha handelsunderskott mot något land. Det skall vara balanserat mot alla. Och det skall inte räknas in tjänsteexport så USA skall i praktiken ha överskott mot alla.
4) Han vill använda tullar som förhandlingsmedel gällande andra icke-ekonomiska frågor också. Säkerhetspolitik, ekonomiskt skydd, knarksmuggling, illegal invandring etc.

Dock fungerar inget av detta i det fall man bara inför tullar ett par timmar då och då för att sedan pausa.
Citera
2025-04-09, 22:47
Medlem
Världens pengaflöden går åt ett håll och det är till Asien. Länder som Kina och Indien är på stark frammarsch. Europa och USA överflödas av produkter tillverkade därifrån. Framtiden ser dyster ut framförallt för Europa som har många problem som höga skatter, mycket regleringar, lägre kapitalinvesteringar, kriminalitet etc.
Citera
2025-04-09, 22:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Xi sätter säkerligen mer än gärna strypkoppel på Putin i utbyte mot exempelvis ett fräscht och lukrativt handelsavtal med EU på några viktiga teknologiområden, och jag är tämligen säker på att EU´s diplomater låtit antyda just en sådan potentiell konsekvens i sina samtal med Washington.

Du har absolut ingen aning om något, men hittar på en massa. Varför skulle EU gynna Kina? Finns absolut inget som helst förnuft i ett sådant resonemang. Det är många länder, och inte minst EU, som gärna vill försvaga Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Världens pengaflöden går åt ett håll och det är till Asien. Länder som Kina och Indien är på stark frammarsch. Europa och USA överflödas av produkter tillverkade därifrån. Framtiden ser dyster ut framförallt för Europa som har många problem som höga skatter, mycket regleringar, lägre kapitalinvesteringar, kriminalitet etc.

Plus, inte minst, straffar sig själva med en massa kontraproduktiva gröna regleringar.
Citera
2025-04-09, 22:48
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Jag menar aldrig någon illa när jag skriver, ens på Flashback. Men jag tror inte du äger förmågan att se bortom din egen övertygelse. Som sagt, inget illa ment men du behöver kanske ta in mer av verkligheten eller skaffa dig erfarenheter i ämnet du vill diskutera. Varför skriver jag då så elakt?

Jo, du kan sannolikt inte bedöma Trumps förmåga att sluta avtal bättre än någon annan här på detta forum. Och du vet inget om Trumps agenda ifråga om tullhoten. Jag gav dig ett troligt scenario ur ett verklighetsperspektiv. Vill du vara trovärdig i din argumentation bör du ge ett motsvarande men motsägande perspektiv. Dina två meningar innehöll ingenting av det.

Nyckelordet är paus.

Hur får du reträtt till att betyda samma sak som paus?

Ord är viktiga.
Citera
2025-04-09, 22:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vem har vunnit tänker du?

Det finns inga vinnare i handelskrig men den absolut största förloraren är USA. När omvärlden börjar dumpa sina USA-skuldebrev så ska du se att folk börjar droppa av.
Citera
2025-04-09, 22:56
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns inga vinnare i handelskrig men den absolut största förloraren är USA. När omvärlden börjar dumpa sina USA-skuldebrev så ska du se att folk börjar droppa av.

Okej, vi väntar lite till då.

Vad tror du händer i kina under tiden?
Citera
2025-04-09, 22:56
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Hur får du reträtt till att betyda samma sak som paus?

Ord är viktiga.

Besvara hela inlägget mitt istället så blir det bättre diskussion.

Jag skrev att reträtten tycks vara inledd. Inledningen är således paus. Jag skrev också att kommande dagar blir intressanta. Jag skrev däremot aldrig att paus var lika med reträtt.

Ja, ord tycks sannerligen viktiga för att komma igenom.
Citera
2025-04-09, 22:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Dock fungerar inget av detta i det fall man bara inför tullar ett par timmar då och då för att sedan pausa.

Nej och punkterna motsäger ju också varandra; tariffer funkar inte både som källa för skatteinkomster och att flytta hem produktion. Flyttar produktionen hem upphör tullinkomsterna. Men jag beskrev bara vad Trump vill.
Citera
2025-04-09, 22:59
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej och punkterna motsäger ju också varandra; tariffer funkar inte både som källa för skatteinkomster och att flytta hem produktion. Flyttar produktionen hem upphör tullinkomsterna. Men jag beskrev bara vad Trump vill.

Jo, helt rätt. Jag bara underströk dina punkter ytterligare med min kommentar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in