2025-04-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag tycker det är uppenbart. Alla hans polare är stenrika. Pengar framför allt.

Och Trump främst? Handlar allt om Trump? Spelar ingen roll vad som sker med USA, världen. Bara Trump. Bara han och hans familj? Fursten?

Jag köper det. Det skulle faktiskt vara det enda logiska i allt det här.
Citera
2025-04-09, 20:39
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Och då har dom stora fasta kostnader och liten försäljningsvolym. Och vad innebär det för det pris dom måste ta ut för att gå runt, om du tänker lite?

I helsicke heller. Att bygga ett varumärke handlar om att smart sälja in en historia eller ett behov till rätt high-end butiker. Sedan begränsar man upplagan medvetet för att ge märket exklusivitet så att de som ville köpa måste vänta tills nästa produktionscykel. På så sätt kan du få en t-shirt som kostar 20 spänn tullad och klar från Kina att kosta 200 spänn men att man klistrar på en specifik logga. Samma t-shirt, från samma tillverkare säljs sedan i Ullared för 50 spänn men utan logga och importerad av annan aktör.
Citera
2025-04-09, 20:41
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Man undrar i sitt stilla sinne vad alla på flashback som försvarat Trumps tullar säger nu när han drar tillbaka dem? Är ni nu kritiska till Trumps beslut? Eller har ni som i ett trollslag ändrat er och tycker att tullar är dåligt?
Han har fortfarande kvar 10%, men det är såklart tullarna mot Kina som är det viktiga. Och att ena västvärlden mot den papperstigern, bryta sönder relationen mellan Ryssland och Kina, samt återindustrialisera väst. Om inte EU hänger på missar vi tåget.

TDS offer som du kommer gnälla på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Otroligt. Det kan bara innebära att aktiemarknaden tror på att Trump kommer att kovända mot Kina också.

https://www.investing.com/equities/wal-mart-stores
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja EU har ju talat om egna tullar. Kina är inte med och om EU inte heller är med så fortsätter nog kräftgången för USAs ekonomi då det är de stora handelspartnerna.

Om han undantar Japan, Storbritannien och Korea så är det ju viktiga handelspartners; men de får fortfarande 10 % tullar på allt och 15 % på bilar och tull på stål och aluminium. Så det är ju inte så att de slipper bli klientstater till USA utan förr eller senare blir de ju tvungna att söka nya handelspartners.
Snarare förr än senare. Det går inte att ha att göra med ett land som inte respekterar några avtal och man kan inte investera i ett land där det juridiska ramverket kan ändras från en dag till en annan. Tyskland vill nu ta hem guldreserven för vem vet om Trump helt plötsligt får för sig att konfiskera den?

Det ska bli intressant att se om Trump har kastat in handduken när det gäller tullarna eller om det bara är en paus som han påstår.
Citera
2025-04-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Han har fortfarande kvar 10%, men det är såklart tullarna mot Kina som är det viktiga. Och att ena västvärlden mot den papperstigern, bryta sönder relationen mellan Ryssland och Kina, samt återindustrialisera väst. Om inte EU hänger på missar vi tåget.

TDS offer som du kommer gnälla på.

Varför införde han höga tullar mot EU och massa andra länder om det inte var viktigt?
Citera
2025-04-09, 20:43
Medlem
SnP upp 8% så jävla galet!
Citera
2025-04-09, 20:50
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Kinesen åker på 125%

President trump är GOAT

Du förstår inte att tull i % bara är ordbajs?
Tullar är bara en attack mot den egna produktionen och de som importerar lär sluta redan vid 20% som normalt är en smärtgräns. Trump kan dra till med 1000%. Det förändrar ingenting när syftet redan uppnåtts. Resten är bara för att imponera på individer som inget ändå begriper om handelsutbytet.
Citera
2025-04-09, 20:51
Medlem
Och nu har Trump alltså vänt 180 grader och gett 90 dagars anstånd för de flesta länder - UTOM Kina! Är det någon som fortfarande ser honom som den tuffe mästerförhandlaren?
Citera
2025-04-09, 20:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Jag älskar inte Kina men jag kanske får börja med det nu.

Vad som driver mig att tjata med en MAGA-dåre som du är mitt långvariga USA-hat som går tillbaka i tiden långt före Trump. Jag har länge ansett att Europa måste befria sig från USA och nu kan det äntligen komma att ske tack vare Trump. Att USA samtidigt begår ekonomiskt självmord är grädde på moset.

Jag är ingen MAGA-aktivist. Jag ser nyktert på allt och det stora problemet i världen är »världsordningen« med grönt, jämställdhet, minoriteters överdrivna rätt, migration, Pride osv paketerat i woke. Trump stör detta på ett nyttigt sätt. Jag har precis som du ett långvarigt USA-ogillande som går över 50 år bakåt i tiden. Jag är mot EU och mot NATO och framför allt alla inkompetenta PK-politiker i väst.
Citera
2025-04-09, 20:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja, efter att Trumps tullkrig infördes, men inte före tullkriget.

Nej, den var 20 och höjdes till 25.
Citera
2025-04-09, 20:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Varför införde han höga tullar mot EU och massa andra länder om det inte var viktigt?

För att på sitt aviga sätt involvera andra i kriget mot Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in