2025-04-09, 20:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här är Trumps tweet om att pausa vissa tullar 90 dagar för "förhandlingar". Kommer det gälla EU? Gäller det inte EU så kommer nog marknaden gå ner igen snart.
(FB) Donald Trump inför tullar den 2 April 2025 - Vad händer nu?
Det gäller inte 10 % på allt, jag tror inte det gäller de riktade tullarna på stål, aluminium, bilar. Knappast kommer det gälla de planerade medicin-tullarna heller.

Kina får 125 % tullar.
EU har ju bett om förhandlingar men fått fingret, varvid man beslutade om motåtgärder i form av egna tullar.
Skulle inte bli förvånad om EU undantas från pausen. Trump avskyr EU lika mycket som Putin gör det. De vill ha små svaga motparter, inte en union.
Senast redigerad av Enterprise 2025-04-09 kl. 20:21.
Citera
2025-04-09, 20:22
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men snälla nån. Det är klart det blir en återhämtning på marknaden när Trump till synes (vi vet inte detaljerna) backar från sina svepande tullar mot hela omvärlden. Den rädsla som jag talade om (och JP Morgans VD) var ju under premissen att tullarna skulle fortsätta, medan andra tillväxtvänliga reformer skulle dröja, så att folk skulle "vänta och se".

Nu är vi här, pengarna flödar fritt över handelsgolvet i NY och många länder ser fram emot att förhandla med President Trump.

Tror du von der Lyen är villigt att krasha marknaden nu?
Citera
2025-04-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Nu är vi här, pengarna flödar fritt över handelsgolvet i NY och många länder ser fram emot att förhandla med President Trump.

Von der leyen har ju zero balls. De klara inte ens att förhandla med Irak att ta hem sina medborgare.
Citera
2025-04-09, 20:24
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Det är inte ens klart om EU omfattas av tullpausen. Inte vad jag har kunnat läsa i varje fall.

Ett första steg vore för von der lyen att stoppa ner dokumentet om hämdtullar längs ner i byrålådan och aldrig öppna den igen.

President Trump vinner som vanligt.

Edit: försök gör något åt din TDS, den verkar allvarlig.
Citera
Avstängd
Dags att kolla vilka som gör grova pengar på insiderhandel genom att ha förhandsbesked om Trumps alla utspel. SEC är ju under Trumps kontroll så där finns inte mycket att hämta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Nu ska trumpeten ha sin lunchgrogg och sedan kan det bli några ändringar, helomvändning och tvära kast under eftermiddagen

Så, det är så här vi skall ha det nu i fyra år? Precis ingen kommer gilla USA. Eller? Har vi fel?
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Jag tror inte på att EU ingår i pausen förrän jag ser det från officiella källor. Sociala medier räknas inte.
Citera
Avstängd
DrunkenZealots avatar
https://www.di.se/

Enkelt. Trump säger till sina polare, nu skall ni sälja, sedan hojtar jag tullar. När det gått ner 10% så köper ni och trumpen säger att det blir inga tullar.

Förlorare. Pensionsfonderna. Vinnare. Rika svin.
Citera
2025-04-09, 20:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ett första steg vore för von der lyen att stoppa ner dokumentet om hämdtullar längs ner i byrålådan och aldrig öppna den igen.

President Trump vinner som vanligt.

Edit: försök gör något åt din TDS, den verkar allvarlig.
Som vanligt så sjukdomsförklaras all form av kritik mot Trump. Lycka till i er lilla personkult.
Citera
2025-04-09, 20:25
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Von der leyen har ju zero balls. De klara inte ens att förhandla med Irak att ta hem sina medborgare.

Von der lyen är varken vald av folket eller dess vän.

Bra att President Trump lär flickan sitta på kommando.
Citera
2025-04-09, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
https://www.di.se/

Enkelt. Trump säger till sina polare, nu skall ni sälja, sedan hojtar jag tullar. När det gått ner 10% så köper ni och trumpen säger att det blir inga tullar.

Förlorare. Pensionsfonderna. Vinnare. Rika svin.

Så. Det var/är hela övningen? Volatilitet?

🤔

Nä. Inte väl? Eller?
Citera
2025-04-09, 20:27
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Jag tror inte på att EU ingår i pausen förrän jag ser det från officiella källor. Sociala medier räknas inte.

Dagens utspel med hämdtullar gjorde inte saken mer sannolikt.

Själve fan, att EU är fullt av idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in