2025-04-09, 19:47
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Flyttar man det mesta till Indien måste man ändå importera delar från Kina.

Men vifta lite med trollspöt så dyker säker Hugo Chavez upp och bygger lite fabriker på
en vecka

Tror mänskligheten har överlevt värre saker än att få vänta på sin nya iPhone ett år.

Alternativet med ett kina som den mäktigaste supermakten vet jag inte om vi överlever.
Citera
2025-04-09, 19:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Du tillverkar inte en telefon som är för dyr för att säljas....
Vad gör kinesen i sin fabrik en dag som denna?

Vill du att jag förklara i enklare termer?
Säljer till någon annan eller bygger lager. Kina kan hålla ut rätt länge också utan amerikanska inköp.
Citera
2025-04-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Läs texten så framkommer det tydligt vad jag menar. Krig kan föras på flera sätt. Handelskrig borde definieras som när man skriver om förutsättningarna kraftigt mellan länder även om det är ens egna politiker som skriver på ett nytt handelsavtal. Det är därför jag menar att kriget förts internt där ekonomiska särintressen fått styra utvecklingen för att berika sig själva till det stora flertalets förlust.
Det pågår ständigt ett lågintensivt handelskrig mellan länder för att ge deras egna företag någon form av fördel i allt ifrån regleringar till valuta manipulation.

Troligtvis så är dessa tankar långt över din dimension då ni bara kan skumma lite på ytan av vad detta handlar om. Ni kan varken historian eller förstår dom politiska mekanismerna som styr och styrt USA fram till det vi ser nu.
Jaha, frånsett det så finns det betydlig enklare makroekonomiska förklaringar varför U.S, har sådana enorma handelsunderskott med Kina.

Det ganska enkla svaret är att Kina´s konsumenter har ca. 4x lägre köpkraft än en Amerikan,
D.v.s. de allra flesta köper Made in China p.g.a. priset. Under tiden då en Amerikan köper billig Kinesisk krimskrams en masse.

Systemet är liksom riggat att U.S. alltid ska ha stora handelsunderskott med ett land som Kina.
Men nu har ju Geniet Trump kommit på att om man bara skrämmer de egna amerikanska företagen och i sista led ytterst besvikna iPhone köpare i U.S, med dbblerade priser så kommer allt bli bra. Apple flyttar hela sin produktion till U.S.
Jaha. va bra.
Vilken vinst. Telefonen kommer att kosta snudd på lika mycket i U.S, som en importerat Kina/Vietnam apple lur med de nya tullarna.

Finns ingen som ens berört det betydligt högre priset på arbetskraft. Kanske man borde göra det istället för att önsketänka
Det är mycket enklare än så.
Majoriteten av amerikaner är idioter, som tror att de är världsbäst på allt.
USA hävde handelsblockaden mot Kina för att USA trodde de är så överlägsna att de skulle sälja mycket mer till Kina än vad Kina skulle sälja till USA...
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tror mänskligheten har överlevt värre saker än att få vänta på sin nya iPhone ett år.

Alternativet med ett kina som den mäktigaste supermakten vet jag inte om vi överlever.
Skit i mobilerna, som JP Morgans VD förklarar på Fox Business idag så innebär den nuvarande osäkerheten att nästan ingen, för närvarande, vågar investera i USA. Man väntar och ser hur detta spelar ut.
Citera
Medlem
Det som händer är att han skrämmer folk o makthavare-
sen när botten är nådd köper han o hans kompisar.
Sen blir det business as usual efter några miljardvinster
för dessa.

Sen säger han att $$ är för dyr - då är det bara att
devalvera - det är så man brukar göra.

Hur är det för Sverige - det skall Klistersson fixa
vad säger han?

Sen är det så att hela börsen har i stort sett gått ner
- så alla på svenska börsen exporterar till USA o har
usa-insatsvaror - deet tror inte jag jag på

Cafeer restauranger o slakterier klarar sig utan usa.
o många andra.

Hur är sårbarheten Volvo vs Scania Trucks
Citera
2025-04-09, 19:50
Medlem
Citat:
Apple flyttar produktionen till ett annat land, kvar blir en jävla hög med kineser utan inkomst.

Alla beter sig illa mot USA. Alla har tullar. De som tror att man kan smacka upp fabriker på några månader bara sådär på en höft behöver få huvudet undersökt.

Det blir en ”deal” snart!
Citera
2025-04-09, 19:50
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Du tror inte President Trump tänkt på det här?

Säkert. Men vill Trump gå till historien som den president som orsakade en börskrasch? Det är en fördel för honom om de negativa effekterna på amerikanska företag på något sätt kan lindras samtidigt som han kan visa sig tuff gentemot Kina.
Citera
2025-04-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Säkert. Men vill Trump gå till historien som den president som orsakade en börskrasch? Det är en fördel för honom om de negativa effekterna på amerikanska företag på något sätt kan lindras samtidigt som han kan visa sig tuff gentemot Kina.
Blrskrasch my ass!! Alla har tankat klart nu. Känns så smutt
Citera
2025-04-09, 19:52
Avslutad
Citat:

Du vet inte vad du pratar då du har noll koll på Apple och dess kunder.

Du borde istället börja ta tull och hyra för alla kineser som bor gratis hos dig.
Citera
2025-04-09, 19:53
Medlem
Citat:
Du tillverkar inte en telefon som är för dyr för att säljas....
Det är dock precis vad många i forumet tänker sig och även tänker att Trump strävar efter.
Vidare så tänker man att producera en telefon till mer än vad kunden vill betala är något som skall ge hög levnadsstandard.

Vi är några som pekat på att det finns en del grava logiska feltänk i det. Men för döva öron.

Citat:
Vad gör kinesen i sin fabrik en dag som denna?
Vad sägs om att denne producerar för fullt.

Citat:
Vill du att jag förklara i enklare termer?
Du får väldigt gärna förklara något. I vilka termer du vill. Jag har inte sett ens röken av en förklaring än så länge.

Berätta vilka fakta du utgår ifrån. Använd sedan logiska operationer på fakta.
Citera
2025-04-09, 19:53
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Säljer till någon annan eller bygger lager. Kina kan hålla ut rätt länge också utan amerikanska inköp.

Du vill nog hålla en sak som en telefon på lager.

Edit: tydligen är efterfrågan på senaste Iphone modellen stor i Kongo.
Citera
2025-04-09, 19:54
Medlem
Trump backar ifrån sitt uttalande och ger länder 90 dagar uppehåll förutom Kina. Trump är på god väg att måla in sig i ett hörn som har inta kan ta sig ur.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=40b29870-13cf-4807-931b-59501de8794a
Citat:
USA höjer tullarna mot Kina ytterligare

Tullarna höjs till 125 procent med omedelbar verkan, skriver USA:s president Donald Trump på sin sociala medier-kanal Truth Social. Anledningen är Kinas "brist på respekt", skriver Trump. Efter beskedet rusar Dow Jones-indexet upp med 6 procent.

Trump pausar också tullar i 90 dagar för länder som inte har "hämnats" mot USA och infört svarstullar. Enligt inlägget ska det handla om drygt 75 länder.

https://www.expressen.se/ekonomi/sa-kan-kina-sla-mot--usa-utan-nya-tullar/
Citat:
Kina äger omkring 800 miljarder dollar i amerikansk statsskuld och Marcus Svedberg på Folksam säger till EFN att landet nu kan ha börjat slå tillbaka genom att sälja.

– Men samtidigt: om det inte är Kina, om det i stället är marknaden i stort som säljer – då är det ännu värre. Då kan det handla om att investerare har tappat förtroendet för USA och den amerikanska ekonomiska politiken, säger Svedberg, till EFN.

Han tror dock att högre räntor på amerikanska statsobligationer kan bli det som får Donald Trump att ta bort tullarna.

– Jag tror att obligationsmarknaden kommer att vara den disciplinerande faktorn i det här, säger han, till tv-kanalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in