2025-04-08, 04:16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Kina klarar sig väl med egna resurser och övriga handelspartners? Frågan är om USA klarar sig utan Kinas export av sällsynta jordartsmetaller, batterier med mera.

Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Kazakstan har hittat världens största mineralfyndighet och landet är väldigt E U vänligt🙂

Ja, jag läste också om det. Här har vi ett land som vips blir populärt.
Citera
2025-04-08, 04:22
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Trump föser Kina i riktning mot EU och det tror jag blir kanon. Den stabilaste ledaren av stormakterna.

Ni som tror att det bara är skit från Temu borde verkligen kolla in den fantastiska tekniken de håller på utveckla. Hur de bygger sina städer och infrastrukturen.

Kina är framtiden. 👍

Och om var man ska vända sig, finns det mycket fina varor att importera för en tiondel av priset härhemma, om det ens finns att få tag i. Min lilla sidoinkomst.
Citera
2025-04-08, 04:23
Medlem
NewDawnFadess avatar
Har alltid ogillat Kina. Såg deras mottullar mot USA och tänkte; go, China, go! Trodde aldrig det skulle hända.
Citera
2025-04-08, 04:52
Medlem
Många känslor. Ogillar Trump, mobbaren som demonstrerar hur den starke tar sig friheter och rättigheter på den svages bekostnad på alla möjliga områden, nationellt och internationellt. Nu senast en utpressning mot alla länder utom Belarus, Nordkorea, Ryssland och Iran.

Men ogillar Kina ännu mer. De stöttar Ryssland i kriget mot Ukraina på alla möjliga sätt men förnekar det och försöker dölja detta på alla möjliga sätt.

Så, höj tullarna mot Kina. Deras ekonomi är redan skörare och skakigare än USAs. De viker ner sig först.

Sedan är det förstås i grunden totalt vansinne med detta tullkrig. Men det kommer den rigide och åldersstigne Trump aldrig att förstå.
Senast redigerad av lont 2025-04-08 kl. 05:06.
Citera
2025-04-08, 04:53
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Finns second hand butiker och välgörenhet. Måste inte ha senaste Nike t-shirten för 500 kr producerad i Kina.
Du är otrolig! Du har svar på allt. Jag tycker att du ska erbjuda dina tjänster till Vita husets pressavdelning. De behöver säkert någon som kan förklara saker och ting för dem ska börja handla i second hand-butiker och förlita sig på välgörenhet. Hur lång tid tror de behöver hålla ut innan de kan köpa sin Nike t-shirt billigt, made in USA?
Citera
2025-04-08, 05:04
Medlem
EU bor ta bort alla hinder och tullar mot USA så blir det bra. Låt USA hyra och styra Grönland 100 år. Sedan låt grönlänningarna bestämma om 100 år om de vill bli amerikaner eller danskar.
Citera
2025-04-08, 05:05
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Trump föser Kina i riktning mot EU och det tror jag blir kanon. Den stabilaste ledaren av stormakterna.

Ni som tror att det bara är skit från Temu borde verkligen kolla in den fantastiska tekniken de håller på utveckla. Hur de bygger sina städer och infrastrukturen.

Kina är framtiden. 👍

Och om var man ska vända sig, finns det mycket fina varor att importera för en tiondel av priset härhemma, om det ens finns att få tag i. Min lilla sidoinkomst.

Har sett Kina bygga höghus som riskerar att rasa ihop innan de ens är färdigbyggda, pga att de använt så dåligt material pga korruption. Plus diverse andra misslyckade infrastruktur-projekt som de sysslat med. Sen så har de ju även sånt där trevligt som att folk fiskar upp några miljoner ton cancerframkallande olja ur kloakerna varje år, som de renar och säljer så att de kan laga mat i den en gång till. Och så vidare med en massa annat, som koncentrationsläger, och extrem rasism mot alla som inte är kineser. Hota sina grannar gillar de med, och de har rent generellt rätt mycket gemensamt med Ryssland. Kina har ingen framtid så länge de styrs av diktaturpartiet.
Citera
2025-04-08, 05:23
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Har sett Kina bygga höghus som riskerar att rasa ihop innan de ens är färdigbyggda, pga att de använt så dåligt material pga korruption. Plus diverse andra misslyckade infrastruktur-projekt som de sysslat med. Sen så har de ju även sånt där trevligt som att folk fiskar upp några miljoner ton cancerframkallande olja ur kloakerna varje år, som de renar och säljer så att de kan laga mat i den en gång till. Och så vidare med en massa annat, som koncentrationsläger, och extrem rasism mot alla som inte är kineser. Hota sina grannar gillar de med, och de har rent generellt rätt mycket gemensamt med Ryssland. Kina har ingen framtid så länge de styrs av diktaturpartiet.

Jo, jag vet att den är den bilden man har förmedlat i många år och mycket har varit sant. . Kina har fortfarande problem,Men jag menar nu de senaste tio åren

Men jag råder dig att läsa på om allt det nya man håller på med och försöka hitta neutrala källor. Du kommer bli överraskad och kanske tycka att mer handel och samarbete inte är en så dum ide.
Citera
2025-04-08, 06:33
Medlem
Korv-Bajss avatar
När Greta vill skapa panik så är det jättegulligt och jättebra.

När Donald vill skapa panik så är det katastrof.

Varför är det så?
Citera
2025-04-08, 06:46
Medlem
Kina svarade genom att börja tillverka samma typer av produkter som USA och planerar att sälja dem till ett lägre pris. Jag tror att i ett handelskrig är det i slutändan USA som förlorar stort – vilket är precis vad BRIC-länderna har hoppats på att USA ska göra.
Citera
2025-04-08, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
OK.
Du svarade i alla fall. Onödigt svar eftersom du bara berättar att du inte vet något.
Trumps plan är väl att producera i USA? Måste USA åter börja använda slavar? Du får gärna förklara vad Trumps master plan är. Jag förstår inte vad han håller på med.

Du får läsa på lite också.
Alla EU-länder har samma tullsatser. Det är det som är idén med en tullunion.......

EU:s tullunion i praktiken
https://european-union.europa.eu/priorities-and-actions/actions-topic/customs_sv

2023 hade EU och likadana tullar på 2-3% mot varandra.

Här hittade jag något tror jag:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/LSU/?uri=CELEX:32006L0112&qid=1445250910636

15% i moms ?

Citat:
Vad kostar det att importera en bil från USA till Sverige?
Om du importerar bil från USA får du betala tull 10 % och svensk moms på 25 %. Transportkostnaden är i regel cirka 15 000 kronor. Andra kostnader som tillkommer är transportförsäkringskostnader på 1,5 % och skeppsmäklaravgifter på cirka 5 000 kronor exklusive moms. Gör en noggrann kalkyl innan bilen importeras.

USA har ju ingen nationell moms på import så det är svårt att få en överblick.
Senast redigerad av Mistyarrow 2025-04-08 kl. 07:04.
Citera
2025-04-08, 06:58
Medlem
Ken Drydens avatar
Europa borde erbjuda Trump en sån där "deal" som han är så förtjust i: Vi ställer oss på USAs sida i handelskriget mot Kina och USA hjälper oss att ge Ukraina utökat militärt stöd i kriget mot Ryssland.

Bra, va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in