2025-04-07, 16:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Tullar är de facto skatteuttag. Pengarna landar i statskassan och kommer från de varor som amerikanska företag importerar.

Grundtanken är en debil uppfattning att man istället ska upphandla amerikanskt, men det tar inte hänsyn till konkurrensfördelarna som finns i andra delar av världen. Dessa konkurrensfördelar gynnar amerikanska konsumenter, men plötsligt får de inte ta del av dem längre utan måste istället köpa dyrare lokala varor. Andra varor kan inte produceras i USA, kort och gott för att de växer i andra världsdelar eller kanske bestå av metaller eller annan gruvbrytning som erbjuds i andra världsdelar.

Det är en komplett debil tanke att röra ihop tullar och handelsbalans.

Snart står Kina för 50% av världens industriproduktion. De har redan idag närapå monopol på mycket av tillverkningen. Där är det stora problemet. Ett mindre är att beskattningen i världen är mycket ogämn. Likaså löneskillnaderna.
Citera
2025-04-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
20% tull på all mjukvara och mjukvarubaserade tjänster som säljs till EU där minst 50% av utvecklingen har skett i USA känns lockande.

Extremt många sektorer i mjukvarubranschen är ensidigt amerikanskt. Dvs, Europa har inget val. Då låter det idiotiskt att välja ut mjukvara. Europa är djupt beroende på en mängd amerikanska bolag här. Dessutom tar det ju enormt lång tid att byta och ibland knappt möjligt.

Nu sa de på radio att Trump överväger 90 dagars paus! 😂😂😂😂😂😂 🍿🍿🍿
Citera
2025-04-07, 16:38
Medlem
Citat:
Vita huset dementerar på uppgifterna om tullpaus
Kevin Hassett, president Donald Trumps ekonomiska rådgivare, säger till CNBC att Trump överväger en 90 dagar lång paus i tullarna för alla länder förutom Kina, skriver Reuters.

Men kort därefter dementeras uppgifterna av Vita huset, som beskriver dem som "fake news", enligt Reuters.

SVT
Citera
2025-04-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Och en överväldigande majoritet av EUs befolkning står bakom dessa beslut. Att EU medverkar till att stoppa diktatorn Putins försök att på ett fritt och demokratiskt lands bekostnad, utöka sitt territorium i Europa är bra både på kort och på lång sikt. Det är bara ni Vatnikar och ryska bottar som ger uttryck för annat.

Jag brukar bli anklagad för att vara rysk bot, trots att jag skönt pengar till Ukraina, men jag måste missat en uppdatering.

Är det inte dåligt för Ryssland att Trump tvingade Europa att rusta upp? Är inte den manövern typ jättedålig för Putin, jättebra för Trump och halvkasst för Europa?
Citera
2025-04-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Snart står Kina för 50% av världens industriproduktion. De har redan idag närapå monopol på mycket av tillverkningen. Där är det stora problemet. Ett mindre är att beskattningen i världen är mycket ogämn. Likaså löneskillnaderna.

Ett tredje är i så fall flytande valutor.
Citera
2025-04-07, 16:41
Medlem
analkings avatar
Citat:
Trump backar uppenbarligen på hela sin plan, förutom mot Kina. Enligt Trump rådgivaren Kevin Hassett kommer Trump att bromsa alla tullar till att börja med i 90 dagar.

Hur går det nu med att få hem industrijobb till USA?
Kina sade du
Citera
2025-04-07, 16:42
Medlem
Hakalabakalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Vem fan äter på macdonalds idag oavsett tullar? Deras big mac har väl inte varit big sedan typ 2004?

Hallå där. Jag gör faktiskt det. Älskar Big mac. Tar alltid stora menyn. Men nu kanske det blir happy meal... fast inte om den kommer göra mig happy
Citera
2025-04-07, 16:44
Medlem
Citat:
Trump backar uppenbarligen på hela sin plan, förutom mot Kina. Enligt Trump rådgivaren Kevin Hassett kommer Trump att bromsa alla tullar till att börja med i 90 dagar.

Hur går det nu med att få hem industrijobb till USA?

Fake news
Problemet är att Trump ändrar sig var 5e minut
Därför är det svårt att tro på detta
Citera
2025-04-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
Jag brukar bli anklagad för att vara rysk bot, trots att jag skönt pengar till Ukraina, men jag måste missat en uppdatering.

Är det inte dåligt för Ryssland att Trump tvingade Europa att rusta upp? Är inte den manövern typ jättedålig för Putin, jättebra för Trump och halvkasst för Europa?

Helt klart är det dåligt för Putin och bra både för Europa så väl som USA.
Citera
2025-04-07, 16:46
Medlem
JustTrollings avatar
Hur fan får man "Bill Ackman uppmanar Trump att ta en 90 dagars tullpaus" till "Trump överväger att ta en 90 dagars tullpaus".

DI har kört "Trump överväger 90 dagars tullpaus" som huvudnyhet i över en halvtimme nu.
Citera
2025-04-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Kina sade du

Nu kommer uppgifter från Vita Huset att Trump INTE backar ifrån sina tullar. Detta tvärt emot vad HSBs tidgivare tidigare idag gick ut med -Circus Trump fortsätter.
Citera
2025-04-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Fake news
Problemet är att Trump ändrar sig var 5e minut
Därför är det svårt att tro på detta

Så är det nu har Vita Huset gott ut och dementerat Trumps egen rådgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in