2025-04-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Intressant det underminerar Trumps förhandlingsläge, omvärlden kan nu lägga mot-tullar och vänta ut att Trump förlorar stöd hemma. Stödet och ekonomin kommer rasa fortast i USA. Kan Trump ha bluffat för stort? Han hade par i 5or men bluffade som om han hade stege?

Finns väl en hyfsat stor risk att han till slut står ensam kvar. Intressant om han lyckas med konststycket att till slut bli impeachad av sitt eget parti.
Citera
2025-04-07, 13:47
Medlem
Trump hade kunnat införa specifika tullhot riktade mot varje enskilt land, ge dem en begränsad tidsram för att följa en föreslagen kompromiss baserad på betydande amerikanska villkor, samt tydligt förklara sin resonemang innan han orsakade oro på marknaderna.
Citera
2025-04-07, 13:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
De länder som protesterar och påpekar felaktigheter, är ju samtliga nationer på jorden? Även amerikaner, republikaner i Trumps egna parti går ju öppet emot honom i senaten? Folk i Trumps direkta administration och närhet går öppet emot honom med?

Du tror att Trump har intentionen att backa ner från sina nya tullar? Varför tror du det isf?

Trump har aldrig uttalat en sån önskan själv. Tvärtom. Och när hans "högra hand" Elon Musk m.fl. uttrycker önskan att backa ända ner till frihandel mellan EU och USA, så blir det tydligt dålig stämning mellan Trump och honom, samt att Trump säger det rakt motsatta i alla intervjuer jag hört refereras till hittills. Trump började även indikera att Musk är inte längre önskad och på väg ut, precis när Musk började uttalade sig motsatt Trump.

Läs vad jag skriver.

Trump håller fast vid sin uppfattning tills det inte går längre. Då är det inte han som ändrar sig, utan "Mitt smarta drag har fått önskad verkan" eller något med samma betydelse.

Det finns nog de som tror att Trump spelar 4D-schack eller har någon totalt sensationellt listig baktanke. Jag tror snarare att han är okunnig, inte lyssnar på råd och inte begriper att det är hans problem.

Det kan vara så att lösningen (dvs, slingra sig ur) på det senaste stolleprovet ÄR förhandlingar, (med stora importländer, stora exportländer och EU) där Trump kan rädda ansiktet inrikespolitiskt genom att hänvisa till att "det behövdes maktspråk".
Citera
2025-04-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Flyttas produktion till USA för den inhemska marknaden kommer automatisering öka kraftigt och på så vis kompenseras för högre löner.
Din tanke är då att produktion i USA äe så extremt dyr att även dyr automatisering blir lönsam.

Hur mycket tänker du att den fördyrade produktionen och de höjda priserna kommer sänka levnadsstandarden i USA. Räcker en halvering?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Och hur skapar det jobb och köpkraft menar du? Hur skapar automatisering köpkraft??
Trump skall ju köra ut alla produktiva low cost invandrare. Inga nya jobb behöver skapas.

Joe som är utvecklare med ca $60 i timmen blir uppsagt och skall nu jobba i jordbruket för $10 i timmen.
Vilket leder till en sänkning av inkomsten till 17% av den gamla och en ökning av livsmedelpriserna.

Det kommer inte behövas så mycket produktion i USA. Ingen kommer ha råd att köpa något.

Tyvärr dras vi i EU med i detta, men har ju bättre möjligheter till återhämtning.
Citera
2025-04-07, 14:02
Medlem
Att USA inte inför en nationell moms är mig en gåta då nästan hela världen har nationell moms.

Det andra jag vill ha bevis för är om Trump talar sanning när han säger att EU har haft högre tullar och moms än USA.

Var hittar man den uppgiften? Är det någon som kan länka till den?
Citera
2025-04-07, 14:19
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Donald Trump inför tullar den 2 April 2025 - Vad händer nu?

Hela ekonomin är ett kaotiskt system och kan därför inte förutspås.

Personligen är jag dock rädd att tullarna som nu införs är för plötsliga och för stora, och att detta nu kan rubba varuflödena, ungefär som när en båt fastnade på tvären i Suez-kanalen, och att det kan uppstå brist på de mest random saker, både i mathyllorna och på de löpande banden de närmaste åren.

Jag tror det hade varit bättre att lägga upp ett schema med gradvist höjda tullar över fem eller tio års tid.
Citera
2025-04-07, 14:19
Medlem
severustheemperors avatar
Om Trump sänker skatterna lika mycket för låginkomsttagarna som tarifferna ger in,
genom att ge staterna större delen/allt som tarriferna tar in.
Då kan det fungera!

Då får inhemsk industri konkurensfördel. Men konsument straffas ej.

Om inte, så är det ju ren bluff, och plundring av det sista dollarn har att ge.....

Jag tror tyvärr, för tillfället på plundring. Vissa andra beslut T. tagit
tyder på, att han är som EU områdets politiker. 100% bluff-patrioter....
Senast redigerad av severustheemperor 2025-04-07 kl. 14:22.
Citera
2025-04-07, 14:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Läs vad jag skriver.

Trump håller fast vid sin uppfattning tills det inte går längre. Då är det inte han som ändrar sig, utan "Mitt smarta drag har fått önskad verkan" eller något med samma betydelse.

Det finns nog de som tror att Trump spelar 4D-schack eller har någon totalt sensationellt listig baktanke. Jag tror snarare att han är okunnig, inte lyssnar på råd och inte begriper att det är hans problem.

Det kan vara så att lösningen (dvs, slingra sig ur) på det senaste stolleprovet ÄR förhandlingar, (med stora importländer, stora exportländer och EU) där Trump kan rädda ansiktet inrikespolitiskt genom att hänvisa till att "det behövdes maktspråk".

Ja, förmodligen eller förhoppningsvis nås snart en punkt där sakerna även för presidenten framstår som ohållbara och den räddning som då står till buds är att "förhandla" fram frihandelsavtal eller liknande med bland annat EU, dra tillbaka huvuddelen av tullar och framställa detta som en seger han med bryska metoder tvingades kriga sig till.

Hade målet från början varit frihandel med exempelvis EU, hade sådan enkelt kunnat förhandlas fram inom ramen för gängse, civiliserade, umgängesformer mellan stater.

Vill inte tro att det kan vara så illa och stolligt att han menar att "förhandlingar" som det nu ser ut rimligen skulle kunna föras inom hans egen udda föreställningsvärld där andra länder ensidigt skall ändra skattesystem, betala för handelsöverskott och vad det kan vara.
Citera
2025-04-07, 14:25
Medlem
Senaste uttalandena av Trump:

"Problemet är, att Europa har tjänat en förmögenhet på USA. EU har haft ett enormt handelsöverskott mot USA. De har behandlat oss väldigt väldigt illa. Europa har blåst USAs ledare. EU tar inte emot amerikanska bilar, amerikanska matvaruproduktioner, ingenting. Medan USA däremot tar emot EUs bilar - Mercedes, Volkswagen, BMW osv. USA tar emot miljoner bilar från EU, men EU tar inte emot amerikanska bilar, eller jordbruksprodukter, dom tar inte emot nånting. EU behandlar USA väldigt illa, så vi satte stora tariffer på EU. Nu vill dom komma till förhandlingsbordet, men det kommer inte bli några förhandlingar om inte EU årligen betalar massvis med pengar till USA. Pengar som ska ersätta USA just nu, men även för hur EU behandlat USA förut. EU har tagit mycket av vår rikedom och vi kommer inte låta det fortsäta."
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/trump-svingar-mot-musk-kommer-aldrig-/

På TruthSocial skriver han nu på förmiddagen att "USA har massiva underskott med Kina, EU och många andra. Det enda sättet det kan botas är med tariffer. Tarifferna är aktiva redan nu och drar in miljarder dollar till USA och det är en vacker syn."
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/114293581018893404

Inte många faktarätt här inte.
Och han visar tydligare och tydligare, att allt handlar om - precis som många av oss redan vetat om - att han, liksom en kaxig fem-åring, infört tarifferna för att han tycker "USA är bäst" och alla andra ska suga USAs stjärt.
Och det är allt. Punkt och slut liksom.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-07 kl. 14:27.
Citera
2025-04-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Speciellt alla offentliganställda tjänstemän, f.d. soldater i armén, avskedade från bilindustrin. Alla skall tillverka plastleksaker, Nike-skor, billig konsumentelektronik för småpengar.

Det kommer inte hinnas byggas några fabriker innan amerikanska folket har hängt trumpeten på något torg. Nästkommande presidenter kommer spendera majoriteten av sina mandatperioder med att be om ursäkt till USA:s alla allierade i hopp om att få bort dem från kina
Citera
2025-04-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Läs vad jag skriver.

Aha, du menar så. Det är så olika och starka åsikter i allt det här

Ja det skulle definitivt ligga i Trumps natur att göra en halv U-sväng i det här, och sen hävda att vilket resultat som än blir, ifrån förhandlingar, u-sväng, frihandelsavtal osv osv ... att det var det avsedda resultatet redan från början.

Jag ser inte det som riktigt möjligt längre, för han har målat in sig i sitt hörn så inåt helvete just nu. Han hävdar - precis som vanligt till höger och till vänster och till hela världen nu - att "chilla, jävla obetydliga olyckskorpar, geniet är i action och det kommer bli såååå bra det här". Har liksom svårt att se hur han ska lyckas med det, 7 biljoner svenska kronor har ju förintats ur världsekonomin, och börskrisen närmar sig snabbt börskrisen vid Covid, dvs näsan lika illa som bolånebubblan 2008 som satte världen i gungning.

Det är ju en av hans stora svagheter, att han vill ha credit för allt han tror kommer bli bra, så han tar credit för det på förhand t.o.m. Han delar inte credit med någon annan överhuvudtaget, utan det är han han HAN som är guden. Det är väldigt riskabelt att göra så, speciellt när man är så obildad och obegåvad som han är och gör dumheter som han gör.

Men jag är nog lite för etisk/moralisk som person. Trump är inte tyngt av vare sig etik eller moral. Så om nån kan slingra sig ur det här, genom att vända på orden och avsikterna, till att utmåla ett totalt fuckup med globala konsekvenser som kommer resonera i flera år, till att ses som en lyckad avsiktlig aktion, då är det folk som Trump som kan det. Det vore ett obehagligt spektakel att se.

T.ex. det han gjorde när han blev vald som president första gången Han trodde ju aldrig i helvete han själv skulle bli vald, utan han ville bara stärka sitt varumärke, surfade på vågen av "The Apprentice" som gjort honom mer synlig osv. Men så vann han, och ingen blev mer förvånad än han själv. Men han framställde det ju givetvis som avsiktligt och "Gäääsp, barnlek" typ.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-07 kl. 14:43.
Citera
2025-04-07, 14:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om Trump sänker skatterna lika mycket för låginkomsttagarna som tarifferna ger in, genom att ge staterna större delen/allt som tarriferna tar in.
Då kan det fungera!
Då får inhemsk industri konkurensfördel. Men konsument straffas ej. Om inte, så är det ju ren bluff, och plundring av det sista dollarn har att ge..... Jag tror tyvärr, för tillfället på plundring. Vissa andra beslut T. tagit tyder på, att han är som EU områdets politiker. 100% bluff-patrioter....

Han skall ju sänka skatter och ta bort regleringar för företag och industri. Men nu försöker han bara förlänga nuvarande budget i senat och representanthus. Så dessa nya skattenivåer och lagar dröjer ju, tar nog flera månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in