Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Läs vad jag skriver.
Trump håller fast vid sin uppfattning tills det inte går längre. Då är det inte han som ändrar sig, utan "Mitt smarta drag har fått önskad verkan" eller något med samma betydelse.
Det finns nog de som tror att Trump spelar 4D-schack eller har någon totalt sensationellt listig baktanke. Jag tror snarare att han är okunnig, inte lyssnar på råd och inte begriper att det är hans problem.
Det kan vara så att lösningen (dvs, slingra sig ur) på det senaste stolleprovet ÄR förhandlingar, (med stora importländer, stora exportländer och EU) där Trump kan rädda ansiktet inrikespolitiskt genom att hänvisa till att "det behövdes maktspråk".
Aha, du menar så. Det är så olika och starka åsikter i allt det här
Ja det skulle definitivt ligga i Trumps natur att göra en halv U-sväng i det här, och sen hävda att vilket resultat som än blir, ifrån förhandlingar, u-sväng, frihandelsavtal osv osv ... att det var det avsedda resultatet redan från början.
Jag ser inte det som riktigt möjligt längre, för han har målat in sig i sitt hörn så inåt helvete just nu. Han hävdar - precis som vanligt till höger och till vänster och till hela världen nu - att "chilla, jävla obetydliga olyckskorpar, geniet är i action och det kommer bli såååå bra det här". Har liksom svårt att se hur han ska lyckas med det, 7 biljoner svenska kronor har ju förintats ur världsekonomin, och börskrisen närmar sig snabbt börskrisen vid Covid, dvs näsan lika illa som bolånebubblan 2008 som satte världen i gungning.
Det är ju en av hans stora svagheter, att han vill ha credit för allt han tror kommer bli bra, så han tar credit för det på förhand t.o.m. Han delar inte credit med
någon annan överhuvudtaget, utan det är han han HAN som är guden. Det är väldigt riskabelt att göra så, speciellt när man är så obildad och obegåvad som han är och gör dumheter som han gör.
Men jag är nog lite för etisk/moralisk som person. Trump är inte tyngt av vare sig etik eller moral. Så om nån kan slingra sig ur det här, genom att vända på orden och avsikterna, till att utmåla ett totalt fuckup med globala konsekvenser som kommer resonera i flera år, till att ses som en lyckad avsiktlig aktion, då är det folk som Trump som kan det. Det vore ett obehagligt spektakel att se.
T.ex. det han gjorde när han blev vald som president första gången Han trodde ju aldrig i helvete han själv skulle bli vald, utan han ville bara stärka sitt varumärke, surfade på vågen av "The Apprentice" som gjort honom mer synlig osv. Men så vann han, och ingen blev mer förvånad än han själv. Men han framställde det ju givetvis som avsiktligt och "Gäääsp, barnlek" typ.