2025-04-06, 20:26
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Grafiskt ser det nästan oundvikligt ut med ett test av 0,017 BTC inom de närmaste veckorna. Återstår att se om det kan vända uppåt seriöst därifrån någonstans. Känns som det i så fall behöver hända något stort utanför grafen som är väldigt positivt för Ethereum.

Nu räcker det ärligt talat, tycker synd om Eth-hållarna
Citera
2025-04-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Nu räcker det ärligt talat, tycker synd om Eth-hållarna
Gör inte det, de håller som sagt BTC också. Enda som händer att portföljen viktas om automatiskt.

Vad du pratar om är bäst att beskriva som "opportunister", en del av dem råkar bara hamnat på ETH. Och då leker de med leverage.

Jo deras portfölj går mot noll tillsammans med dem som köper coin X som bara är till för att göra exit.

Det är som att tycka synd om folk som försöker göra pengar på att fuska i poker.
Citera
2025-04-07, 11:40
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
ETHUSD 1W

Jag gillar inte hur den här prisgrafen ser ut för tillfället, priset har stängt flera ljuskroppar på den stigande gröna trendlinjen som sträcker sig tillbaka till 2020. Det i sig är ganska uppseendeväckande så tillvida att priset tenderar att accelerera när en trendlinje bryts och inte dröja sig kvar som i det här fallet. Förra veckans ljusstängning parkerade priset en bra bit under linjen. Det här skulle eventuellt kunna utvecklas till en avvikelse men då krävs det att även den här veckans ljus tar sig tillbaka upp till den gröna stigande trendlinjen igen. Dom ljusblåa fallande trendlinjerna agerar motstånd och kan priset lyckas med konststycket att ta sig upp förbi även dom till den gröna triangeln ser det genast mycket bättre ut för eth.
Om veckans ljus däremot stänger utan kontakt med stigande grön diagonal måste det här fortsatt hanteras som en range och vill det sig illa kommer priset att ta sikte på 1050usd. Det senare är tyvärr det som är mest sannolikt men inget är hugget i sten.

Graf ETHUSD 1W: https://ibb.co/pjbvq7LK

Edit: Råkade posta fel graf, har åtgärdat det nu.

ETHUSD 1W

ETH har inte längre kontakt med den stigande gröna trendlinjen jag diskuterade i förra veckans inlägg. Den är den numera gråmarkerad och jag väljer att behålla den på grafen tillsvidare då den eventuellt kan komma att bli av intresse i framtiden i form av ett "underside retest".
Plockade även bort den gröna triangeln eftersom den inte är aktuell längre. Har också "aktiverat" en av stödnivåerna som tidigare var gråmarkerad med färgen orange nu när priset har interagerat med den.

Handelskrig eller inte, det här var det mest sannolika utfallet som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

ETH befinner sig i en nedåtgående pristrend så länge dom fallande ljusblåa trendlinjerna förblir intakta. Tills dom bryts är det rimligt att förvänta sig mer nedsida vad gäller den fortsatta prisutvecklingen. Vill det sig illa kan 1000-1200usd komma på tal. När/om dom ljusblåa trendlinjerna bryts kommer jag att ha fullt fokus på lila horisontell i ett första skede eller alternativt på orange horisontell om dom ljusblåa trendlinjerna korsas under den nivån.

Graf ETHUSD 1W: https://ibb.co/VhKPm6D
Citera
2025-04-09, 08:07
Medlem
Black.Panthers avatar
Köpte min första krypto idag och det var ETH men när jag läser alla olycksgamar här så funderar jag på om jag satsade på rätt häst.
Citera
2025-04-09, 09:02
Medlem
hazenectars avatar
$1384 för en ETH under natten.

Sebastianlarsson2: https://ibb.co/Z1WSKWHb
Citera
2025-04-11, 07:59
Medlem
Leastons avatar
"Product market fit" brukar man säga. Ethereum behöver hitta något område det kan börja användas till.
https://x.com/CryptoCurb/status/1910401734960128117
Citera
2025-04-11, 09:16
Medlem
hazenectars avatar
Undrar om Sebastianlarsson2 har övervägt det här scenariot?

https://ibb.co/SwDshznb
Senast redigerad av hazenectar 2025-04-11 kl. 09:20.
Citera
2025-04-11, 09:46
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
"Product market fit" brukar man säga. Ethereum behöver hitta något område det kan börja användas till.
https://x.com/CryptoCurb/status/1910401734960128117

Öppnade precis din länk och insåg att vi har postat exakt samma graf den här morgonen haha
Citera
2025-04-11, 11:08
Medlem
Jag fick för några dagar sedan möjlighet irl till en djupintervju/diskussion med en etherhållare. Det handlar om en högintelligent datanörd, kan man säga, utan formell ekonomisk utbildning.

Intressant nog hade han tappat intresset för ether efter övergången till PoS och väntade nu mest på ett bra tillfälle att sälja de ether han hade kvar.

När jag undrade om det falnade intresset, trots att PoS uppenbarligen visat sig fungera, framhöll han särskilt att ether blev mindre värd när det inte längre krävdes elektricitet/arbete för att få fram nya ether.

Han anslöt sig alltså till en informell variant av den av de flesta ekonomer avfärdade arbetsvärdeteorin.

Det verkar som att i verkligheten, med verkliga människor som aktörer, spelar mängden arbete som har krävts för att frambringa en vara en viktig roll för hur varan kommer att värderas av såväl säljare som köpare. Definitivt spelar detta en roll för just den här etherhållaren, åtminstone.

Om något har frambringats gratis på fem minuter så kommer säljaren att tveka att ta ut priset tio tusen kronor, t.ex., och köparen kommer att tveka att betala tio tusen kronor även om han vill ha varan.

Om säljaren däremot har fått lägga hundra timmars arbete för att frambringa varan kommer han att tveka att sälja den billigare än för tio tusen kronor och köparen kommer att vara mer betalningsvillig om han vill ha varan. Om köparen försöker pruta ner till t.ex. tusen kronor så blir det ingen affär överhuvudtaget, om inte säljaren är desperat.

På så vis kommer mängden arbete för att producera något att påverka priset indirekt, genom att påverka hur lågt pris som är acceptabelt för säljaren och hur högt pris köparen är villig att betala.

Denna psykologiska effekt, som Satoshi tog hänsyn till i konstuktionen av bitcoin, trots att den förkastas av de flesta ekonomer (men godtas av vissa guldmyntfotsförespråkare) gick förlorad för Ethereum i och med övergången till PoS, och därmed tappades en delmängd av marknadsaktörerna. Kan det vara detta vi ser i ETH-BTC-grafen, förstärkt av att folk säljer på grund av den dåliga prisutvecklingen? Priset har ju gått endast utför sedan övergången till PoS.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-11 kl. 11:59.
Citera
2025-04-11, 11:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag fick för några dagar sedan möjlighet irl till en djupintervju/diskussion med en etherhållare. Det handlar om en högintelligent datanörd, kan man säga, utan formell ekonomisk utbildning.

Intressant nog hade han tappat intresset för ether efter övergången till PoS och väntade nu mest på ett bra tillfälle att sälja de ether han hade kvar.

När jag undrade om det falnade intresset, trots att PoS uppenbarligen visat sig fungera, framhöll han särskilt att ether blev mindre värd när det inte längre krävdes elektricitet/arbete för att få fram nya ether.

Han anslöt sig alltså till en informell variant av den av de flesta ekonomer avfärdade arbetsvärdeteorin.

Det verkar som att i verkligheten, med verkliga människor som aktörer, spelar mängden arbete som har krävts för att frambringa en vara en viktig roll för hur varan kommer att värderas av såväl säljare som köpare. Definitivt spelar detta en roll för just den här etherhållaren, åtminstone.

Om något har frambringats gratis på fem minuter så kommer säljaren att tveka att ta ut priset tio tusen kronor, t.ex., och köparen kommer att tveka att betala tio tusen kronor även om han vill ha varan.

Om säljaren däremot har fått lägga hundra timmars arbete för att frambringa varan kommer han att tveka att sälja den billigare än för tio tusen kronor och köparen kommer att vara mer betalningsvillig om han vill ha varan. Om köparen försöker pruta ner till t.ex. tusen kronor så blir det ingen affär överhuvudtaget, om inte säljaren är desperat.

På så vis kommer mängden arbete för att producera något att påverka priset indirekt, genom att påverka hur lågt pris som är acceptabelt för säljaren och hur högt pris köparen är villig att betala.

Denna psykologiska effekt, som Satoshi tog hänsyn till i konstuktionen av bitcoin, trots att den förkastas av de flesta ekonomer (men godtas av vissa guldmyntfotsförespråkare) gick förlorad för Ethereum i och med övergången till PoS och därmed tappades en delmängd av marknadsaktörerna. Kan det vara detta vi ser i ETH-BTC-grafen, förstärkt av att folk säljer på grund av den dåliga prisutvecklingen? Priset har ju gått endast utför sedan övergången till PoS?

Ett annat sätt att se på det är att det är svårt att sälja den digitala oljan när det aldrig skapas några maskiner som går på digitala oljan. Löften om att maskinerna kommer att byggas i framtiden, funkar bara under så lång tid.
Det gäller inte bara Ethereum utan alla altcoins som gör samma anspråk.

De få maskiner som används idag går mestadels på Solana, då den ser ut att vara högoktanigare.
Citera
2025-04-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ett annat sätt att se på det är att det är svårt att sälja den digitala oljan när det aldrig skapas några maskiner som går på digitala oljan. Löften om att maskinerna kommer att byggas i framtiden, funkar bara under så lång tid.
Det gäller inte bara Ethereum utan alla altcoins som gör samma anspråk.

De få maskiner som används idag går mestadels på Solana, då den ser ut att vara högoktanigare.

Jo, men tidssambandet med övergången till PoS är frapperande. Och nu har vi minst ett exempel på en aktör som tappat intresset just på grund av denna förändring.
Citera
2025-04-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ytterligare ett argument mot krypto med andra ord. Resursslöseriet är en oundviklig del av lockelsen.
"Some people just want to see the world burn."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in