2025-04-07, 08:44
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Lär bli en svettig vecka för omvärlden. Trump kan verka lite koko i huvudet men jävlar vilken spelare!
Snart kryper alla tillbaka till honom.

Europas länders ekonomier är inte lika dåliga som USAs dock bräckligare. Europa kommer att falla först. Kier Starmer kommer att uttala sig om globalismens död idag.
Citera
2025-04-07, 08:45
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
För att de inte vill bli bankrutt? EU och Kina är mycket mer beroende av export till USA än tvärtom.

Sen är ju EU så pass sjuka i huvudet att de nog skulle ta en bankrutt bara för att inte göra som Trump vill, det är ju ändå bara pöbeln som blir lidande.
Haha... vem är nära bankrutt sa du?
Citera
2025-04-07, 08:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
– Ibland måste man ta medicin för att fixa något, säger Trump till reportrar ombord på presidentplanet Air force one, på väg tillbaka till Washington efter en golfhelg i Florida. (SVT)

Placeboeffekten från Trumps medicin har uteblivit hittills.

Hongkong -10% efter drygt två timmar på måndagen
Shanghai -6,1%
Shenzhen -8,4%
Tokyo -6,5%
Citera
2025-04-07, 08:48
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Är Japan stort nog åt dig ?

Japans premiärminister: Redo förhandla om tullar
https://www.di.se/live/japans-premiarminister-redo-forhandla-om-tullar/
Förhandla är väl ok, det är inga problem
Det är inte att kröka rygg.

Men lägre tullar blir ändå bara negativt , mest för USA.
Citera
2025-04-07, 08:50
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Frågan är hur många parasiter man verkligen får bort, när det är Sossarna och facket som byggt Sverige till vad det är idag (dvs en stor oduglig blobb där alla är insyltade).
Det är svårt att sparka alla och samtidigt ha ett fungerande samhälle Men jag hoppas att man hittar en lösning på problemet.
En pusselbit vore att införa tjänstemannaansvar igen.

Det skulle funka. Var det inte Telia som just sparkade hälften av alla anställda i Sverige, eller en tredjedel? Verkar inte ha märkts någonstans inom Telia... komiskt nog.
Citera
2025-04-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Eller hur, alla utom Trump kommer märka att hans hemsnickrade lösningar för med sig större problem än de löser. Hans tidigare vänner på Wall Street kommer vända honom ryggen.

Trump har aldrig haft några vänner på wall street. Han har länge varit sedd som ett skämt inom finansvärlden eftersom han ärvt sina pengar och lyckats gå i konkurs med ett stort antal företag
Citera
2025-04-07, 08:59
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Och om motsatsen sker? Kommer inte du gråta floder då?

Om motsatsen sker? Vad babblar du om?

Jag förklarade att Trump inte kan skita på befolkningen i 4 år bara för att han valdes till president.

I senaten är 35 platser uppe för omval 2026. 22 innehas idag av republikaner. I representanthuset skiljer det bara 3 mandat. Som jag sa, det krävs väldigt lite för att Trump ska lida stora maktförluster om 2 år. Väldigt mycket av vad en president gör måste godkännas av kongressen.

Vad som sen händer i verkligheten får vi se. Jag kommer inte gråta oavsett då jag inte är särskillt investerad i amerikansk politik. Men ditt uttalande föreslår att du gärna går runt med röd kepa. Så jag undrar vem som kommer grina 2026..
Citera
2025-04-07, 09:19
Medlem
Alsenos avatar
Trump konmer att bli ihågkommen som han som ville förstöra hela världen förutom ryssland. Hans rykte är helt förstört.
Citera
2025-04-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Trump är duktig på att få eu att agera panikartat. Oj vad pengarna rullar nu på att köpa krigsmateriel.

Får nog säga att EU är den amerikanska marknad som agerat minst i panik. De konstaterade vad Trump gjorde, kommenterade att detta scenario hade de räknat med och gav därefter i uppdrag till sina medlemsländer, däribland Sverige, att göra sin hemläxa och komma tillbaka. Varefter en motåtgärd planeras.

Dom agerar med andra ord lugnt och metodiskt för att åsamka minsta möjliga skada för EU medborgarna och maximalt med skada för USA. Vi får nu betalt för varenda krona vi hittills satsat på EU.
Citera
2025-04-07, 09:30
Medlem
Intressant konstigt att folk behövde se denna intervju för att förstå
Jag och få andra såg ju tankesättet från början men mentala spärrar har hindrat folk här att se :förstå planen och tankesättet

Jag har sen flera år tillbaka noterat ”bojkotten” mot amerikanska varor
Kanske därför jag inte förvånad att detta händer
OCH att man har en stolthet och vill värna sitt land
Citera
2025-04-07, 09:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Fortfarande oklart vad du menar att länder ska kontakta USA för att förhandla om?

Det du skriver är att Trumps agerande kommer förmå USAs handelspartners att leta efter handelsalternativ istället för USA. Men sånt är ju inget som behövs förhandlas med USA? Det är ju bara gå till Konsum istället för ICA och handla där istället.

Vad är det du menade att länder ska kontakta USA för att förhandla om?

Varför tror du att Trump verkligen skulle behöva förhandla med någon för att backa om tullarna? Naturligtvis kommer han att SÄGA detta, typ "Efter framgångsrika förhandlingar och internationella eftergifter behövs inte längre tullar för att uppnå rättvisa internationella affärer"

Sedan (mer allmänt), varje land som protesterar eller påpekar felaktigheter, "förhandlar" i någon mening med USA.
Citera
2025-04-07, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Lång intervju med scott bessent
En av hjärnorna bakom tullarna. Tror det kan vara intressant för många.

https://www.youtube.com/watch?v=zLnX1SQfgJI

Tanken bakom tullarna som jag uppfattar det efter att ha sett intervjun är att flytta tillbaka tillverkningen till usa för att försäkra sig om att usa även i fortsättningen kan vara en suverän stat ekonomiskt, militärt. Den nyliberala doktrinen har hitintills mest berikat top 10% medan den har utarmat stora delar av landet och gjort usa beroende av import vilket covid epedemin visade.

Initialt tänker administrationen ta intäkterna från tullarna för att sänka företags och inkomstskatter i landet för att göra det mer attraktivt för företag att investera, men iom att fler bolag väljer att flytta produktion till usa kommer skatteintäkterna öka iom att fler kommer i arbete. En annan sida är att de tänker sig är att doge arbete med effektiviseringar inom myndigheter kommer frigöra stora grupper av arbetare som man tänker sig kommer kunna ta arbeten inom industrin.

Arbetet med tullarna mm kommer primärt inte att handla om att bearbeta relationen till andra länder utan relationen till företag och få dem att flytta produktion till usa.

Effektiviseringarna av myndigheterna kommer också att minska utgifterna och på sikt statsskulden.

Man ser det som att det är kina som sitter på svarte petter. Det finns inget sätt för kina att driva in sin skuld. Man har dessutom styrt hela ekonomin till att bli extremt export beroende och kommer få stora sociala problem om exporten skulle minska. Man anser att kina också kommer behöva ställa om sin ekonomi. Tullarna är ett större problem för kina än för usa.

Har ni tittat på videon? Isf tror ni det kommer att lyckats.

Hur lång tid har de tänkt sig att omställningen ska ta? 2026 är det mellanårsval, hinner de inte visa på goda resultat innan dess är de rökta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in