Citat:
Ursprungligen postat av
Robbinist
Det är dina ord jag återger.
Du har förklarat för mig att Trump chockhöjde tullavgifter till USA med en sån proportion att över 1000 gånger sveriges hela årsomsättning har gått upp i rök världen över på bara några dagar, därför att han ville att andra länder skulle höra av sig till honom för förhandla om att skifta hela världens naturliga handelslandskap till en vision som varade för 150 år sen.
Nej, det var varken det jag skrev eller innebörden i det jag skrev. Du frågade mig om vad jag menade med »ömsesidiga relationer och förhållningssätt«. Det svaret har du här:
(FB) Donald Trump inför tullar den 2 April 2025 - Vad händer nu?
Det beskriver något helt annat än det du försöker påstå att jag skrivit eller menar.
När det gäller den teori som Ricardo arbetade fram om komparativa fördelar och ömsesidig fördelning så säger den i korthet att om detta beaktas kommer det inte att finnas stora handelsöverskott och -underskott över längre perioder. Om det sker råder inte det som är förutsättningen för ett handelsutbyte där båda parter vinner. Det senare är de Trump visar, men som de flesta ekonomer, politiker, journalister och tyckare inte förstår. Helt enkelt för att de förlorat perspektivet i dagens så kallade »världsordning« och undertryckt att handel mellan länder ska fokusera på sina komparativa fördelar för att öka välståndet ömsesidigt.
Det är Kina som Trump vill komma åt, men han vill inte göra det genom en endimensionell attack. Han vill vända upp och ner på hela systemet. Att reagera med panik och avsky är helt enkelt barnsligt, men världen har ju blivit barnslig. Trump kanske misslyckas, men det tar åtminstone en månad innan det går att utläsa något om det.
Citat:
Men Du vet definitivt mer- och är långt mer initierad i detta, än de erfarna republikanska ekonomer som står Trump närmast, där några av dom t.o.m. röstat för att ogiltigförklara hans beslut i kongressen.
Jag förstår hur Trump tänker, men jag tar inte ställning för eller emot. Han är ute på tunn is och det återstår att se hur det går.