2025-04-06, 20:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kanske, men det går att sänka statsskulden genom gradvisa överskott. Som Sverige gjort de senaste 30 åre. All expertis säger att alla är förlorare på tullarna.
Visst, drömmen vore väl om man tog bort tullavgifter helt över hela världen.

Men tullar är en relativ stor kaka av världens samlade finanser.

Det snabbaste sättet Trump gör nu är att höja tullavgiften för som han säger "komma i balans".

Sen är nog inte sista ordet sagt ännu.
Jag gissar att det kommer komma justeringar lite här och där.

Men jag är förvånad att marknaden verkar bli så överraskad.

Flera tidigare presidenter har varit inne på samma väg, men de har mött motstånd och då lagt förslaget på hyllan.
Citera
2025-04-06, 20:02
Medlem
Jag tror att dollarn kommer rasa och bitcoin kommer stiga rejält ganska snart om inget görs.
Citera
2025-04-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
EU har väldigt låga tullar mot USA idag på samma sätt som USA fram till nu har haft väldigt låga tullar mot EU. Båda sidorna har gynnats av låga handelshinder.

Varifrån har du fått idén att EU har höga handelshinder mot USA? Detta är något som är väldigt lätt att kontrollera själv.
Jag menar inte mot USA, jag tror inte jag har skrivit det. Om jag har gjort det så är det fel av mig.
Citera
2025-04-06, 20:05
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Handelsbalans brukar avse varor men inte tjänster. Stora delar av världen använder amerikanska tjänster; e-handel, sökmotorer, kommunikationstjänster, underhållning mm mm. Att eftersatta ekonomier har positiv handelsbalans gentemot USA beror på att amerikaner har råd att köp varor som man inte har lust att tillverka själva. Man köper julgransbelysning från Kina därför att den är tio ggr billigare än om amerikaner ska sitta och löda ihop den. Men det är förstås fritt fram för amerikaner att köpa inhemskt producerade varor, ingen tvingar dem att köpa utländskt. Problemet är bara att 60% tariffer mot Kina inte kommer att göra ett skit därför att amerikansk julgransbelysning är 1000% dyrare.

Nu tariffas ju inte ryssen så där uppstår kanske en blomstrande handel med USA. Du som hänger mkt i Ukrainatråden och hyllar allt Ryssland gör har kanske nåt tips? Vad tror du om marknaden för såna där trä-babusjkor?

Ryssarna kan börja exportera vodka och balalajkor tullfritt till usa
Citera
2025-04-06, 20:06
Medlem
The new golden age of America. Bra start. Hela börsen kraschar och alla bränner Tesla bilar.
Citera
2025-04-06, 20:08
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Kan du länka citatet?
det är apokryfiskt
Citera
2025-04-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karelin-
Varför har de då inte konkurrerat ut kedjorna med importerade kläder?
För kunderna väljer att köpa importerat. Kunderna får kanske billigare pris och lägger pengarna på något annat eller stoppar dem i fickan.
Citera
2025-04-06, 20:09
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag tror att dollarn kommer rasa och bitcoin kommer stiga rejält ganska snart om inget görs.

Lysande resultat för bitcoin sedan kung DT kom till makten igen. 35% ras, en riktig skitlåsas valuta
Citera
2025-04-06, 20:10
Medlem
Trump är affärsman. Gissningsvis har en förhandlingsstrategi sedan lång tid tillbaka varit att få de runt bordet att bli skrämda, nervösa, stressade med följden att de lägger sig på en lägre nivå än vad som skulle kunna ha blivit fallet.
Målet är att skrämma omvärlden sedan bilaterala avtal mer gynnsamma för USA än gamla avtalen.
Men vad vet jag.
Risktagande kan lyckas men också gå åt skogen.
Citera
2025-04-06, 20:11
Medlem
Citat:
Jaså?

Det handlar ju om att USA haft låga importtullar som skapat negativ handelsbalans.
Knappast. En negativ handelsbalans skulle enligt traditionell ekonomisk teori rätta till sig själv genom en sänkt kurs på valutan. Utbudet av dollar skulle överstiga efterfrågan och sänka kursen. Men eftersom dollarn är eftertraktad som reservvaluta och som investeringsobjekt sker inte detta. Efterfrågan på dollar hålls uppe, liksom dollarkursen. Därför har USA kunnat importera mer än vad man exporterar och haft en inhemsk konsumtion som i värde överstiger vad man själv producerar.
Citera
2025-04-06, 20:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
det är apokryfiskt

Ok, men även om det är gömt, fördold, eller svårbegripligt så har du väl hört eller sett citatet någonstans?
Citera
2025-04-06, 20:16
Medlem
Citat:
Jaså?

Det handlar ju om att USA haft låga importtullar som skapat negativ handelsbalans.

Nej det handlar om att de måste producera saker som folk vill ha. Till rätt pris. Trump försöker jämna ut produktionskostnader mellan länder genom tullar. Om det vore helt tullfritt i hela världen så hade det fortfarande varit en handelsinbalans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in