2025-03-31, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Bra att det avslutats.

Men att de valt att lägga skulden på sina besökare och publik. Och med andra ord kalla dom trångsynta.. Riktigt osmakligt!

Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Pöbeln vann alltså? Tragiskt.

Hur går det med ekonomin nu?

Det var Al Shira'aa som drog sig ur, inte Falsterbo.

Ingen fara med tävlingens ekonomi, de gör i runda slängar 6-7 miljoner i vinst varje år. Sponsorpengarna från UAE var avsedda för att fläska på prispengarna i de internationella klasserna för att locka världseliten samt att Wannius med familj skulle få löneökningar.

Så ingen större skillnad för tävlande eller besökare. Tja, kanske inte Edwina Tops och hennes polare kommer, men det tror jag helt ärligt att besökarna skiter i.
Citera
2025-03-31, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Märkligt att det går bra att ge muslimer pengar, både enskilda personer och hela länder, men när vi får pengar av dem då blir det ett jä-la liv. Det måste ju vara bättre att ta emot deras pengar om de nu vill ge bort dem än att vi ska föda dem här?

Eller så kanske de bara kan ta hand om sitt eget folk hemma i sitt eget land istället för att kasta pengar på Falsterbo Horse Show.
Citera
2025-03-31, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shilohoha
Det var Al Shira'aa som drog sig ur, inte Falsterbo.

Ingen fara med tävlingens ekonomi, de gör i runda slängar 6-7 miljoner i vinst varje år. Sponsorpengarna från UAE var avsedda för att fläska på prispengarna i de internationella klasserna för att locka världseliten samt att Wannius med familj skulle få löneökningar.

Så ingen större skillnad för tävlande eller besökare. Tja, kanske inte Edwina Tops och hennes polare kommer, men det tror jag helt ärligt att besökarna skiter i.

De kan alltså inte locka världseliten nu längre, enligt din egen logik?

Nä raggarna nere på macken kan nog inte heller locka någon världselit, men det skiter nog också besökarna där i.
Citera
2025-03-31, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shilohoha
Eller så kanske de bara kan ta hand om sitt eget folk hemma i sitt eget land istället för att kasta pengar på Falsterbo Horse Show.
De sponsrade naturligtvis tävlingen för att den är stor och känd i världen. De vill helt enkelt synas. Det är så svagbegåvat att tacka nej till dem. Att sedan blanda ihop det med apimport visar hur korkade svenskar är när det kommer till pengar.
Citera
2025-04-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
De kan alltså inte locka världseliten nu längre, enligt din egen logik?

Nä raggarna nere på macken kan nog inte heller locka någon världselit, men det skiter nog också besökarna där i.

Det är väl snarare Jana Wannius logik, det var ju därför han var tvungen att ta in Prinsessan allt enligt hans egna statements.
Citera
2025-04-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De sponsrade naturligtvis tävlingen för att den är stor och känd i världen. De vill helt enkelt synas. Det är så svagbegåvat att tacka nej till dem. Att sedan blanda ihop det med apimport visar hur korkade svenskar är när det kommer till pengar.

Nja, stor och känd i världen var nog att ta i, ordentligt. Jana tjatade ju uprepade gånger om att han behövde locka ryttare med stora vinstpengar annars kommer de inte. Frågan ställdes ett antal gånger till ledningen vad sponsorn fick ut av sponsringen, något ingen klarade av att svara på, eller snarare låtsades inte om frågan. Googla sportwashing.
Citera
2025-04-06, 07:08
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Öppen artikel, än så länge iaf.
https://www.tidningenridsport.se/al-shiraaa-uttalar-sig-efter-samarbetet-vald-hot-och-rasism-ar-inte-svaret/

Saxat ur artikeln:

Sheikha Fatima beskriver att de valde att sponsra Falsterbo Horse Show för tävlingens rika historia, identitet och själ.
– Jag trodde att denna nation (Sverige, reds anm) skulle vara stolt över att få stöd av någon utifrån, någon som djupt respekterar främmande kulturer, arv och historia. Men istället avslöjades en mörk sida – en som präglades av stigande fientlighet, nationalism och hat, fortsätter hon.

Sheikha Fatima skriver att hon vill föra ridsporten tillbaka till folket och hålla showen fri från giriga verksamheter. Hon ifrågasätter varför hon blivit en måltavla.
– Är det för att jag är en framgångsrik kvinna, för att jag är muslim, eller för att jag är arab?

Att hon vill hålla showen fri från giriga verksamheter måste vara den dummaste kommentaren. Den enda som varit girig är Jana, när han beslutade att sälja ut Falsterbo HS.

En längre artikel med uttalandet i sin helhet:
https://www.eurodressage.com/2025/04/05/al-shiraaa-i-came-keep-show-free-forces-turning-equestrian-sport-greedy-business
Citera
2025-04-06, 19:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
https://www.tidningenridsport.se/al-shiraaa-uttalar-sig-efter-samarbetet-vald-hot-och-rasism-ar-inte-svaret/

Saxat ur artikeln:

Sheikha Fatima beskriver att de valde att sponsra Falsterbo Horse Show för tävlingens rika historia, identitet och själ.
– Jag trodde att denna nation (Sverige, reds anm) skulle vara stolt över att få stöd av någon utifrån, någon som djupt respekterar främmande kulturer, arv och historia. Men istället avslöjades en mörk sida – en som präglades av stigande fientlighet, nationalism och hat, fortsätter hon.

Sheikha Fatima skriver att hon vill föra ridsporten tillbaka till folket och hålla showen fri från giriga verksamheter. Hon ifrågasätter varför hon blivit en måltavla.
– Är det för att jag är en framgångsrik kvinna, för att jag är muslim, eller för att jag är arab?

Att hon vill hålla showen fri från giriga verksamheter måste vara den dummaste kommentaren. Den enda som varit girig är Jana, när han beslutade att sälja ut Falsterbo HS.

https://www.eurodressage.com/2025/04/05/al-shiraaa-i-came-keep-show-free-forces-turning-equestrian-sport-greedy-business

Låter som en sedvanlig blatte. Svenskarna är dumma och rasister!

Hennes fina Förenade Arabemiraten där Sharia råder och en kvinna som blir våldtagen åker i fängelse för otrohet och dör det råder noll demokrati med rösträtt är så mycket bättre. Försök ta byt namn på ett av deras stora inhemska event och se om de är så nöjda med det.
Citera
2025-04-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Fast om man vänder på steken: Vi har i Sverige i årtionden välkomnat araber och muslimer hit och fullkomligt öst över dom pengar. Man har till och med infört muslimska högtider och namn i almanackan! Svenska politiker som envist hävdar att muslimska högtider visst är svenska traditioner, etc etc allt till de dumma svenskarnas jubel! Men NU när araberna vill ge oss pengar så är det BIG NO! Kunde man inte ha kommit på det här lite tidigare innan man börjat sälja och marknadsföra halalslaktat kött i butikerna ??? Varför protesterade ingen då ???

Då ska ju pengarna gå till Svenska staten och inte till Falsterbo och prispengar?
Fattar inte logiken
Citera
2025-04-07, 07:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits

Saxat ur artikeln:

Fy fan vad jag stör mig. ”Är det för att jag är muslim, kvinna eller arab?” När hon VET att det är för att hon är prinsessa för en diktatur som bryter mot mänskliga rättigheter.
Protesterna handlar ju om empati med muslimer, kvinnor och araber, om att inte vilja delta i att godkänna brott mot muslimer, kvinnor och araber!!
Precis som när Israel bojkottas.
Citera
2025-04-07, 07:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Låter som en sedvanlig blatte. Svenskarna är dumma och rasister!

Hennes fina Förenade Arabemiraten där Sharia råder och en kvinna som blir våldtagen åker i fängelse för otrohet och dör det råder noll demokrati med rösträtt är så mycket bättre. Försök ta byt namn på ett av deras stora inhemska event och se om de är så nöjda med det.

Exakt. Olof Palme Horse Show kanske. Eller Women’s rights PRIDE horse show of Stockholm.
Citera
2025-04-07, 13:59
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbephoenix
Fy fan vad jag stör mig. ”Är det för att jag är muslim, kvinna eller arab?” När hon VET att det är för att hon är prinsessa för en diktatur som bryter mot mänskliga rättigheter.
Protesterna handlar ju om empati med muslimer, kvinnor och araber, om att inte vilja delta i att godkänna brott mot muslimer, kvinnor och araber!!
Precis som när Israel bojkottas.

Exakt! Dessutom är hon bara ansiktet utåt för att det ska se bättre ut att det är en kvinna, sportwashing 2.0.

Här är en krönika som skrevs för ganska precis 1 år sedan:
https://www.tidningenridsport.se/chefredaktoren-darfor-aker-ridsport-inte-till-varldscupfinalerna-i-riyadh/

"Saudiarabien lägger miljarder på sportwashing inom golf, tennis, formel 1 och inte minst ridsport..

Men ingen sportwashing i världen kan för oss tvätta bort bilden av en regim som förtrycker kvinnor och HBTQI-personer, fängslar oliktänkande, har noll yttrandefrihet och är ett av de länder i världen som genomför flest avrättningar – 196 personer dödades 2022.
Ett land där man kan avrättas för att ha twittrat.
Lägg därtill ett synnerligen smutsigt protokoll när det gäller djurvälfärd

Landets ledare Mohammed bin Salman är tydlig:
Om sportwashing kommer öka mitt lands BNP med en procent så kommer jag att fortsätta med sportwashing, sa han till amerikanska Fox News i september förra året.

Även om vi (Ridsport) inte avstår att rapportera från världscupfinalerna kan vi åtminstone välja att inte stötta den saudiska regimen genom vår närvaro och genom att bidra till de procenten i deras BNP.

Först 2019 blev det tillåtet för kvinnor att tävla i ridsport i Saudiarabien."

Jag har då aldrig sett en kvinna som har tävlat för Saudiarabien!
Tänk att på endast ett år har det gått ifrån att "vi stödjer inte den saudiska regimen" till att anklaga hela Sverige för att vara rasister, kvinnofientlig och otacksamma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in