2025-04-06, 08:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Varje amerikansk skattebetalare bär idag en skuld på omkring 3,5 miljoner kronor. Den totala statsskulden ligger nu precis på gränsen för vad USA realistiskt sett kan vända – innan det blir ohanterligt.

När Greklands skuld nådde 120 % av BNP krävde tyskarna grekiska öar i pant, och många av oss skrattade åt situationen och deras brist på ekonomisk disciplin. Nu är USA i en liknande sits – men istället för självrannsakan föreslår vissa här att fortsätta skuldsätta nationen, bara för att hålla fast vid en konstlad och felaktig skattenivå i jämförelse med EU.

källa: https://www.usdebtclock.org/
USA har också en mycket högre styrränta än oss här.
Vilket påverkar deras köpkraft. Vi borde höja tullarna mot USA med samma logik som används om momsen i denna tråd. USA behandlar oss mycket orättvist.

Vilken nytta gör ett ekonomiskt självmord för statsskulder är också något jag frågar mig.
Citera
2025-04-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Trump inför dem för att jämna ut balansen i den globala världshandeln där amerikanska företag ska konkurrera.
För att amerikanska företag ska ha säljkraft.
Hur får amerikanska företag mer säljkraft av tullar i den globala världshandeln?

Tror du att en miljard kineser kommer att köpa amerikanska varor i

1. Större utsträckning
2. Mindre utsträckning

Nu när Trump startat ett handelskrig?
Citera
2025-04-06, 08:28
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Hur får amerikanska företag mer säljkraft av tullar i den globala världshandeln?

1. Större utsträckning
2. Mindre utsträckning

Konsumenter bryr sig inte generellt om moraliska principer. Man handlar där priset är bra mot vad man får.
Ex. Folk i väst bryr sig inte om att det mesta tillverkas i Kina, trots att de har bedrövliga arbetsvillkor. Money talks....
Citera
2025-04-06, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Att man ska betala moms på frakten har jag dock lite svårt att smälta dock!

Det är ett resultat av tidigare momsfusk.

Säljare och köpare kommer överens om att vikta över varans kostnad till "fraktkostnad" på fakturan. Säljaren får betalt för sina kostnader hursomhelst, men köparen slipper undan lite momskostnad när en större del av varans kostnad presenteras som "frakt".
Funkar i alla delar av Incoterms utom ex works och DDP.

Lösningen för ett korrekt underlag för momsbedömning blev alltså att inkludera fraktkostnad i något man kallar "varuvärde" och momsbelägga detta. Inte så svårsmält när man förstår bakgrunden.

Alla ni som ylar om att Trump har rätt är lika förvirrade som han. Det går inte att blanda in moms i en diskussion om importtullar.

Usa och Europa har olika ekonomiska system.
Trumpadminstrationen förstår uppenbarligen inte hur mervärdesskattesystemen fungerar och slåss mot inbillade väderkvarnar i sina uttalanden.

För att förstå hur absurda de senaste uttalandena från Vita Huset är måste man vända på steken:

USA har ett individuellt och försäkringsbaserat sjukvårdssystem. Att EU skulle få för sig att gå ut och KRÄVA att USA ombildar till ett skattefinansierat sjukvårdssystem likt det vi håller i Europa är lika barockt som det håller på att fjanta med nu när man rör ihop införseltullar med momssystemet.

Sköt ert så sköter vi vårt, okay?
Citera
2025-04-06, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Konsumenter bryr sig inte generellt om moraliska principer. Man handlar där priset är bra mot vad man får.
Ex. Folk i väst bryr sig inte om att det mesta tillverkas i Kina, trots att de har bedrövliga arbetsvillkor. Money talks....
Det är absolut sant. Så Trump inför svepande tullar högre än vad världsekonomin har skådat på 100 år (som då orsakade den värsta recensionen någonsin) på grund av att han bryr sig om kvaliteten på amerikanska prylar och barnarbetares villkor?

Det tror jag inte.
Citera
2025-04-06, 08:34
Medlem
Citat:

1. Större utsträckning
2. Mindre utsträckning

Citerar en okänd flashback-are ,
"Kina är 4000 år gammalt och går inte att förändra.
Europa vill styra genom att förändra"
Kina kan man bara antingen bojkotta eller samarbeta med och enligt min mening blir det en totalbojkott av Kina inom några år , både i USA och Europa.
Citera
2025-04-06, 08:44
Medlem
Citat:
Du påstod efterblivet nonsens:

Jag svarade att ditt efterblivna nonsens var efterblivet nonsens.

Är vi nu överens om att ditt efterblivna nonsens är efterblivet nonsens?

Om inte, så kan ju jag också påstå efterblivet nonsens och sen fråga dig varför mitt efterblivna nonsens inte är efterblivet nonsens, och sen när du svarar att mitt efterblivna nonsens är efterblivet nonsens så säger jag bara att du inte svarade på frågan.
Ok, vi förstår nu att du inte vet och inte har något svar.
Citera
2025-04-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ok, vi förstår nu att du inte vet och inte har något svar.
Nej, det är ingen som vet varför Trump införde dessa tullar. Det finns två läger: Alla ekonomer, vettiga politiker (om sådana existerar), intelligenta människor och så vidare, som är helt förbluffade, och sen alla Trump-tards som försöker hitta på helt efterblivna anledningar som tex att svensk moms eller pingviner är en anledning.

Pick one.
Citera
2025-04-06, 08:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med
Vänd på det. Om vi hade tagit bort importmoms så hade amerikanska varor subventionerats och blivit billigare än svenska.
Citera
2025-04-06, 09:04
Medlem
Citat:
Är du gravt efterbliven?

Du hävdar alltså, på fullt allvar, att Trump inför tullar på grund av att amerikanarna har för hög köpkraft

Tänker du färdigt dina tankar ens?

Om Trump tycker att det är orättvist att det är längre skatter i usa kan han bara höja skatterna. Men visst, det är ju exakt vad han gör.
Klart som fan att amerikaner fått ökad köpkraft.Det märker väl vem som helst som inte bor i en byhåla.Antalet amerikaner som dräller runt på shoppingturer i Europa är säkert 20 ggr högre jämfört med antalet Europeér som åker till USA för att göra samma sak , jämfört med 10 - 20 - 30 år sen.
Citera
2025-04-06, 09:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Europeiska biltillverkare gynnas av att exporten är momsfri och att de kan dra av moms på insatsvaror, vilket indirekt stödjer exportindustrin.
Du har absolut ingen koll på de mest basala begreppen som vanligt.
All export är momsfri, det är importlandet som kan tillämpa moms eller försäljningsskatt. Det står fritt för importlandet att sätta denna moms/försäljningsskatt, dock så är det vanligaste att tillämpa precis samma skatt för importerade varor som för icke-importerade.

Att man kan dra av ingående moms på insatsvaror är en bara effekt att hur momssystemet är uppbyggt, alltså att skattebördan ska landa hos slutkunden (en icke moms-pliktig person eller organsation). Det går att diskutera om detta är optimalt (jag hade gärna sett en lägre skattesats och enhetlighet, säg t.ex. 6 % moms på allt) men det är så systemet fungerar. Att andra länder valt andra system, t.ex. en försäljningsskatt (som eventuellt inte är avdragsgill) är ju deras val. Den amerikanska sales tax tas enbart ut i slutkundsledet och man beskattar alltså inte försäljning avv insatsvaror.

De flesta amerikanska delstater tillämpar försäljningsskatt samt county och city tax. Den totala försäljningsskatten sträcker sig mellan 0 % och 13,5 %.
Senast redigerad av Enterprise 2025-04-06 kl. 09:11.
Citera
2025-04-06, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Klart som fan att amerikaner fått ökad köpkraft.Det märker väl vem som helst som inte bor i en byhåla.Antalet amerikaner som dräller runt på shoppingturer i Europa är säkert 20 ggr högre jämfört med antalet Europeér som åker till USA för att göra samma sak , jämfört med 10 - 20 - 30 år sen.
Vad svarar du på? Inte något jag skrev iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in