2025-04-05, 23:07
Medlem
Är det möjligt för Trump att kunna skriva ett presidentdekret om nationell moms (VAT) på 20-25%

Jag tänkte att USA hatar ju moms och skatt och när ändå Trump försöker sänka sig själv så kan han ju göra nåt bra innan han får sparken,
Citera
2025-04-05, 23:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Oj...
Vad är EU enligt dig?
Det finns ett gemensamt tullsystem, ja. Tullar administreras i resp. land och kommer det enskilda landet till gagn. ...

Jag förstår att jag inte kan utbilda dig genom några rader på Flashback då det tar ett par år kanske att lära sig. Men var lite ödmjuk i din egen uppfattning om vad som är rätt och fel.

Jag hävdar fortfarande att EU lägger beslag på lejonparten av tull-inkomsterna. De utgör dessutom närmare 20% av EU,s budget.

Men utbilda mig gärna ...
Citera
2025-04-05, 23:57
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Mmmm.

Elon gav sig in i DOGE för att komma åt slöseri och bedrägerier för att hjälpa USA att undvika kollaps. Han gjorde det för att han är duktig på detta och för att han är en "god människa". Han trodde nog att det i huvudsak skulle mottas positivt. Men det gjorde det inte utan tvärtom och hans företag lider stort. I alla fall jag har trott att detta skulle pusha honom att avsluta sitt eget arbete med DOGE tidigare än tänkt.

Nu kommer dessutom tullar och annat som är direkt skadliga för hans företag. Det bör vara droppen som får bägaren att rinna över. Om inte tullarna förändras inom kort så tror jag att han slutar sin del av DOGE innan denna månads slut.

Musk kommer om några månader offentligt komma ut som Trump-kritiker. Det är ett mönster. Alla som jobbar med Trump kommer förr eller senare ut som Trump-kritiker.
Citera
2025-04-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Ett bra exempel vad som kommer hända

Both Canon and Nikon are going to have to raise prices by 24 to 49% ! This will only apply to customers in the USA.

Note: Canon or Nikon could get around the tariff by manufacturing here in America. To do that would require building a separate factory here and that could not possibly be done in under 4 years.
Japan hourly wage is around 7.50 per hour. 6.50 in China, and $28.50 in the USA.
Those cameras are going to be very expensive if made in America.
They won’t be though, because Canon and Nikon know the tariffs will be gone in 4 years.

Som de flesta av oss misstänkte. Man undrar om trumpeten egentligen planerar något annat för det här är ju bara idiotiskt. Gubben kommer dessutom vara borta och förmodligen sättas i fängelse om 4 år (om han inte blir diktator) så varför skulle någon större mängd företag investera där? Obegripligt
Citera
2025-04-06, 00:17
Medlem
Arcanes avatar
Inga nya idéer direkt, i praktiken handlar det om att Trump med skyhöga tullar vill införa autarki (självhushållning) som ekonomiskt system i USA,
https://en.wikipedia.org/wiki/Autarky
Tidigare har detta provats främst i kommunistiska och fascistiska stater. Det har aldrig lett till välstånd och utveckling där och väldigt lite talar för att USA kommer lyckas bättre med att isolera sig från omvärlden. Men det är den väg de valt och det är de som kommer få leva med konsekvenserna.

Förstår inte riktigt vad omvärlden ska göra åt USA:s val att sluta med frihandel och isolera sig? Vad är det man ska förhandla om? Det är väl bara att acceptera, anpassa sig till detta faktum och gå vidare.

USA kommer ju i handelshänseende bli lika relevant för omvärlden som kommunistblocket var för västvärlden. Omvärlden kommer på sin höjd köpa råvaror och jordbruksprodukter från USA till världsmarknadspris, men nästan allt som tillverkas av deras industrier kommer vara osäljbart utanför USA.
Citera
2025-04-06, 00:23
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag hävdar fortfarande att EU lägger beslag på lejonparten av tull-inkomsterna. De utgör dessutom närmare 20% av EU,s budget.

Men utbilda mig gärna ...
Ok, för att gå i klinch vill jag först gärna veta vad du menar med att EU lägger beslag på inkomsterna.
Alla länder i unionen utgör ju EU. Därav min första fråga. Vad är EU för dig?
Citera
2025-04-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Trump skriver på Truth Social:

Jag tror Trump menar att dom företagen med högst soliditet kommer klara sig.
Citera
2025-04-06, 00:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Ok, för att gå i klinch vill jag först gärna veta vad du menar med att EU lägger beslag på inkomsterna.
Alla länder i unionen utgör ju EU. Därav min första fråga. Vad är EU för dig?

Du är medveten om att nationalstaten forfarande existerar och att den inte utgörs av EU.
Du skulle utbilda mig, inte lämna walk over, så var så god. Ämnet var tullar.
Senast redigerad av LeeVan 2025-04-06 kl. 00:36.
Citera
2025-04-06, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det blir inga intäkter från tullarna eftersom allt ska tillverkas i USA. Det har trump sagt. Inte är han så jävla blåst att han tror det blir några intäkter då?
Tanken är ju att successivt skall dom minskade intäkterna från tullarna ersättas av skatteintäkter från dom nya jobben i USA , vore klädsamt att se videon innan man kommenterar!
Citera
2025-04-06, 00:59
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt

Man ser det som att det är kina som sitter på svarte petter. Det finns inget sätt för kina att driva in sin skuld. Man har dessutom styrt hela ekonomin till att bli extremt export beroende och kommer få stora sociala problem om exporten skulle minska. Man anser att kina också kommer behöva ställa om sin ekonomi. Tullarna är ett större problem för kina än för usa.
Intressant om statsskuld och Svarte Petter. Men Kinas statsskuld är till stor del inhemsk och Kinas kommunistiska parti kan nationalisera, konfiskera och även anställa arbetslösa till Röda armén. Medan USAs statsskuld är gigantisk...
Citera
2025-04-06, 01:02
Medlem
Mindbusinesss avatar
Enligt DN är det denna person som är hjärnan bakom tullkriget.
” Den nya handelspolitiken ska ge USA jobb och välstånd. ”Höjda skatter för utlänningar kommer att betala sänkta skatter för amerikaner”, hävdar ekonomen Stephen Miran, som sägs ligga bakom Trumps politik.”
Harvardekonomen Stephen Miran är utnämnd av Trump till chef för presidentens ekonomiska rådgivare. Han är också knuten till ett riskkapitalbolag, som lagt ut ett dokument med titeln ”Användarguide för att omstrukturera det globala handelssystemet”, som skrivits av Miran.”
https://www.dn.se/ekonomi/han-pekas-ut-som-hjarnan-bakom-trumps-tullkrig/

Källan;
https://www.hudsonbaycapital.com/documents/FG/hudsonbay/research/638199_A_Users_Guide_to_Restructuring_the_Global_T rading_System.pdf
Citera
2025-04-06, 01:10
Medlem
wwrs avatar
Isolationspolitiken är bara tok som inte kommer att genomföras. Den kommer att basuneras ut så att EU kan motiveras att genomföra samma sak och isolera och förstöra oss europeiska länder. På detta sätt så vi blir ännu mer beroende av EU-bidragen vi själva betalt in med råge.

EU:s enorma batteribehov försörjs av ledstjärnan inom den Europeiska BatteriAlliansen - Northvolt 🤣🤣🤣

Precis som klimatåtgärderna. Biden basunerar ut över världen. Men när Hus Senat och domstolar var färdiga med det blev det ingenting. Bara ett sätt att få våra USA-marionettspolitiker att förstöra oss mer så USA kan behålla ett försprång.

Möjligen vill USA ducka tillfälligt när EU sparkar igång det tredje världskriget med Ryssland och ödelägger våra europeiska länder så de kan "byggas upp" av BlackRock och USA med fördubblade statsskulder och halva Europa till Ryssland som kör Sovjetunionen igen. Man har redan repeterat i Ukraina.

Trump-pajasen kan inte lägga om hela handelspolitiken mer än tillfälligt. Demokraterna har bara tillfälligt fått munkavle.

Globalisering innebär hat, kallt krig och isolering. Det väsentliga är att länder styr sig själva. Men givetvis skall länderna.vara öppna mot världen för kommunikation och handel. Trump är en fejk-nationalist som försöker skapa isolation.
Senast redigerad av wwr 2025-04-06 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in