2025-04-05, 16:46
Medlem
För 3 veckor sedan hittade jag en springmask i avföringen så jag beställde hem medicin som jag fick förra veckan.

Men nu är det så att jag inte tagit medicinen alls eftersom jag inte sett några fler maskar på 3 veckor.
Är jag fri från mask nu eller ska jag ändå ta medicinen?

Jag hatar medicin och tar det endast om jag absolut måste, och hade jag sett mask fortfarande hade jag ju tagit det.

Kan masken ha försvunnit av sig själv?
Citera
2025-04-05, 16:50
Medlem
Har du ätit mycket rödbetor? Samma färgämne som i medicinen och det som dödar maskarna.
Dock får man äta en helvetes massa rödbetor.
Citera
2025-04-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För 3 veckor sedan hittade jag en springmask i avföringen så jag beställde hem medicin som jag fick förra veckan.

Men nu är det så att jag inte tagit medicinen alls eftersom jag inte sett några fler maskar på 3 veckor.

Jag hatar medicin och tar det endast om jag absolut måste, och hade jag sett mask fortfarande hade jag ju tagit det.

Masken kanske har försvunnit, men det kan ju finnas ägg?

Ta dessa mediciner utifall att.
Citera
2025-04-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har du ätit mycket rödbetor? Samma färgämne som i medicinen och det som dödar maskarna.
Dock får man äta en helvetes massa rödbetor.

Betanin? Har väl inte en bevisad effekt? Mer en labb teori? Aldrig sett eller hört att medicinen har samma innehåll eller medel mot mask. Hittar inget om det iaf

Men hade varit jävligt nice om de fungerade. Men tror inte de.
Citera
2025-04-05, 17:06
Medlem
Man behöver döda nästa generation som kläcks därför man tar igen efter 14dagar.
Onödigt om du skippar nu och sen behöver göra om proceduren med resultatet att du behövt 3tsbletter istället för 2.
Citera
2025-04-05, 17:30
Medlem
Efter den första behandlingen är maskarna och larverna borta, men inte äggen. Därför behöver behandlingen upprepas efter två veckor. Äggen kan överleva i några veckor utanför kroppen.
Senast redigerad av Newton555 2025-04-05 kl. 17:33.
Citera
2025-04-05, 17:59
Medlem
KlappMungons avatar
Det är jättevanligt att folk tror sig se maskar i avföringen. Ofta är det bara lite växtfibrer.

Springmask behöver du iaf inte behandla om du inte har några besvär av den.
Citera
2025-04-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Betanin? Har väl inte en bevisad effekt? Mer en labb teori? Aldrig sett eller hört att medicinen har samma innehåll eller medel mot mask. Hittar inget om det iaf

Men hade varit jävligt nice om de fungerade. Men tror inte de.
Som jag förstått det är samma ämne som det som finns i medicinen.

Men du som är emot medicin är säkert bättre informerad.
Citera
2025-04-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som jag förstått det är samma ämne som det som finns i medicinen.

Men du som är emot medicin är säkert bättre informerad.

Hittar inget om det.

Medicinen mot springmask, som till exempel Vermox (verksamt ämne: mebendazol), är ett syntetiskt avmaskningsmedel som verkar genom att blockera maskarnas upptag av glukos, vilket leder till att de dör av energibrist. Fass.se

"Det finns inga kliniska studier som bevisar att betacyaniner eller betanin i rödbetor kan bota eller effektivt behandla springmask. Eventuell effekt är teoretisk eller folkloristisk.

Däremot är betanin ( fr rödbetor) och betacyaniner kända för: Antioxidativa egenskaper. Viss antimikrobiell aktivitet i labbstudier (mot bakterier, svamp etc.) Skyddande effekt på leverceller och blodkärl."

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4425174/
Citera
2025-04-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Hittar inget om det.

Medicinen mot springmask, som till exempel Vermox (verksamt ämne: mebendazol), är ett syntetiskt avmaskningsmedel som verkar genom att blockera maskarnas upptag av glukos, vilket leder till att de dör av energibrist. Fass.se

"Det finns inga kliniska studier som bevisar att betacyaniner eller betanin i rödbetor kan bota eller effektivt behandla springmask. Eventuell effekt är teoretisk eller folkloristisk.

Däremot är betanin ( fr rödbetor) och betacyaniner kända för: Antioxidativa egenskaper. Viss antimikrobiell aktivitet i labbstudier (mot bakterier, svamp etc.) Skyddande effekt på leverceller och blodkärl."

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4425174/
Där ser man.
Citera
2025-04-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Tyvärr kan du inte vara riktigt säker. Dom är luriga dom där. Säkrast är att ta medicinen.
Citera
2025-04-05, 19:07
Medlem
Konstigt ja.
Springmask lägger ju ägg och förökar sig så att endast ha en enda mask är inte troligt alls.
Du kan ju ha mask även fast du inte ser dom då dom kan vara inbäddad i bajset,men dom kan även lyckas klamra sig fast i ändtarmen om du har otur.

Tvätta händerna,ät med kniv och gaffel, samt tvätta röven varje dag och byt underkläder samt sängkläder dagligen.
Kan va ett helvette att få bort ibland speciellt om du bor med folk som också blir smittade men som inte är lila noga med tvätt och hygien som du själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in