Nja, statsskulden har mycket lite med köpta prylar utomlands att göra. I huvudsak har skulden byggts upp av det USA har slösat bort på hemmaplan, t ex för stor statsapparat, för många statsanställda, nya hangarfartyg etc. Långivarna är också främst amerikanska, 76% inhemska, 24% utländska.
Det är Trump som står för upp till 38% av den amerikanska statsskulden under sin första presidentperiod. 7 trillioner dollar.
Börsen i usa minskade med 6 trillioner dollar under 2 dagar, torsdag och fredag, efter tullarna börjat gälla.
Stirra sig blind på börsindex och priser i affären är typiskt nyliberalt navelskådande.
Om handelstullarna leder till att fler amerikaner får ordentliga jobb, intäkter stannar i landet, kunskap odlas på hemmaplan istället för i Kina, etc, så tror jag de flesta kan svälja 20% högre priser i detaljhandeln. Vem bryr sig om Apple får lägre marginaler förutom nyliberala cucks
USA har för tillfället riktigt låg arbetslöshet. Vem ska ta alla dessa arbeten som Trump ska skapa?
Du menar på allvar att flesta kan svälja 20% procent högre priser? Själv har jag noterat att det är många amerikaner som sedan länge har klagat på höga priser.......
Om Apple inte säljer sina produkter så betalar de mindre skatt. Dessutom så lär en hel del småsparare bli lite sura för att deras investering i Apple har minskat i värde. Vad tror du?
Jag hoppas att du röstar rätt!
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Är kluven inför Dadgostar.
Generellt lutar jag höger, och arbetar inte som USK eller städare, så Vänsterpartiets politik ligger väldigt långt ifrån mig ideologiskt.
Men hon är den bystigaste partiledaren Sverige har haft i modern tid, och har stor respekt för hennes bh-storlek. Vet verkligen inte hur jag ska rösta i år.
Pratade med en amerikansk kollega igår. Jag är osäker på om han är republikan eller demokrat men han är helt klart libertarian. Han påstår att tullar inte kommer funka på amerikaner. Dom ser det som överförmynderi.
USA har för tillfället riktigt låg arbetslöshet. Vem ska ta alla dessa arbeten som Trump ska skapa?
Han får väl kalla tillbaka alla dom där illegala immigranterna. Först kan dom få plocka bomull för slavlöner i sydstaterna, sedan kan dom ju sy upp T-shirts istf små flinka barnahänder i Sydostasien.
Samma modus operandi borde vi satsa på i EU med våra jihad-mussar!
Tror inte Kina kommer märka av så stor förändring. De exporterar för runt 500 miljarder dollar till USA och har en intern ekonomi på runt 20000 miljarder dollar. Så motsvarar typ 2,5% av BNP om all handel skulle försvinna. Men det är osannolikt då Kina inte går att ersätta i mycket. Så kanske max 1% i en ekonomi som växer 5% om året.
Däremot så tror jag att EU kan drabbas hårt. Dels pga handeln men även pga att vi är sammanväxta finansiellt.
En kort tillbakablick: USA erövrade Västeuropa och Norra Asien genom några totala krig. Det användes för att införa total amerikansk finansiell dominans inom det outtalade amerikanska imperiet. USAs dominans som ägare och inom finansiella tjänster mjölkar sedan länderna utanför USA på pengar. Detta i sig skapar ett ostabilt system så man införde frihandel så att EU och Japan/Sydkorea kan exportera grejer till USA och balansera betalningsbalansen. Detta är ett stabilt system men har också som konsekvens att USA måste ha handelsunderskott och internt avindustrialiseras då de får sin produktion från andra ställen.
Nu när USA vill fortsätta med total finansiell dominans men även ha balanserad handel med plantagedelarna av imperiet så kommer det uppstå alla möjliga obalanser i t ex EU.
Det är Trump som står för upp till 38% av den amerikanska statsskulden under sin första presidentperiod. 7 trillioner dollar.
Börsen i usa minskade med 6 trillioner dollar under 2 dagar, torsdag och fredag, efter tullarna börjat gälla.
Trump som en glad amatör kör på. Katastrof.
Ja det ser dystert ut för USA nu. Även om Trump backar på tullarna är skadan redan skedd. Många länder har redan tagit kontakter med andra länder i Sydamerika och Asien för att teckna frihandelsavtal.
Europeiska länder börjar köpa vapen av andra länder. Konsumenter har börjat med köpbojkotter av amerikanska produkter. Turismen störtdyker mm mm.
Pratade med en amerikansk kollega igår. Jag är osäker på om han är republikan eller demokrat men han är helt klart libertarian. Han påstår att tullar inte kommer funka på amerikaner. Dom ser det som överförmynderi.
Vadå inte kommer funka? Priset på varor kommer ju öka och göra din kollega fattigare oavsett vad han tror inte kommer funka. Märkligt resonemang. Är de så hjärntvättade?
USAs ledande roll det håller enligt min mening samman NATO och Väst.
Ifall USA skulle lämna denna ställning finns ingen i EU som skulle kunna ta över.
Det kommer garanterat leda till mycket bråk inom både EU och rest-NATO utan USAs roll.
Men riktigt vilka länder i Europa som blir osams, det är svårt att säga?
Östländerna vill inte att Frankrike/Tyskland stöter bort Usa.
En möjlighet är att västra Europa slår sig ihop med Uk och Usa.
Men förmodligen blir det pajkastning med stora förluster istället. Eu håller samman länder som egentligen är för olika .
Nja, statsskulden har mycket lite med köpta prylar utomlands att göra. I huvudsak har skulden byggts upp av det USA har slösat bort på hemmaplan, t ex för stor statsapparat, för många statsanställda, nya hangarfartyg etc. Långivarna är också främst amerikanska, 76% inhemska, 24% utländska.
Amerikanska investmentbolag och fonder är obligations uppköpare Inte Amerikaner
Det är stor skillnad