2025-04-04, 19:12
Medlem
Nu vek sig kambodja också.
Citera
2025-04-04, 19:14
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Kina har val, för att de har råd.

Ja, det blir intressant att se hur det kommer utvecklas.

Jag skulle inte framstå så självsäker om jag vore du.

Blir det tillräckligt illa, så är det vapen som kommer avgöra konflikten.
President Trump kommer aldrig backa.
Citera
2025-04-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Kina kan börja söka sig till Europa, för att minimera skadorna. Kinesiska diplomater har redan börjat ge tecken för Europa att ta en funderare över ett eventuellt samarbete.

Något förtroendefullt samarbete med den regimen är uteslutet. Men bistra fakta är att det mesta vi köper är Made in China och så länge vi kan resonera med dem och komma fram till saker som åtminstone inte gör saker och ting värre ska vi hålla kanalerna öppna.

En given saken att ta upp med dem är att vi i Europa kan tänka oss att ömsesidigt minska tullar i utbyte mot att Kina uppvisar en förstående attityd till Europas behov av fred och säkerhet.

Om kineserna drar in granatleveranserna till ryssarna kan det få positiva effekter därvidlag.

Hälften av ryssarnas granater kommer från Kina och Nordkorea nu så bara den grejen drar undan mattan för deras krigföring.
Citera
2025-04-04, 19:15
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Jo och dessutom var det väl Trumps ide?
Syftet var väl att lägga ett skambud på tiktok gennom att förbjuda dem ?
Citera
2025-04-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Vietnam har nu 0% itull mot USA just nu. För npgra veckor sen var det över 50%.
Eh ..? Har du rökt nåt dumt? Du ifrågasatte vad Trumps strategi med tullarna var. Jag svarade och då hoppar du till Vietnam?

Och inte ens där hade du rätt. Vietnam hade 5.28% tull gentemot USA 2021, och undertecknade samma år frihandelsavtalet TPPA, som förpliktade Vietnam att reducera tullen mot USA från 5.28% till hälften (2,64%) inom 3 år.

https://www.macrotrends.net/global-metrics/countries/vnm/vietnam/tariff-rates
https://tradingeconomics.com/vietnam/tariff-rate-most-favored-nation-weighted-mean-all-products-percent-wb-data.html
https://www.everycrsreport.com/reports/RL30416.html

Vietnams tull mot USA var inte 50% för "npgra" veckor sen, och du borde skilja på import och export tull från båda länderna om du ska göra dig trovärdig.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-04 kl. 19:18.
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Du missar som sagt helheten. Symptomatiskt för nyliberala zombies.
Ok så du tycker jag är en nyliberal Zombie?
Men förklara gärna hur average Joe ska fixa dessa 25000 i ökade levanadsomkostnader som de flesta amerikanska ekonomer är övertygade om?
Citera
Medlem
Citat:
Stirra sig blind på börsindex och priser i affären är typiskt nyliberalt navelskådande.

Om handelstullarna leder till att fler amerikaner får ordentliga jobb, intäkter stannar i landet, kunskap odlas på hemmaplan istället för i Kina, etc, så tror jag de flesta kan svälja 20% högre priser i detaljhandeln. Vem bryr sig om Apple får lägre marginaler förutom nyliberala cucks

Jag tror Apple bryr sig ditt spån. För det andra är det ingen som accepterar 20% högre priser.
Citera
2025-04-04, 19:17
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag skulle inte framstå så självsäker om jag vore du.

Blir det tillräckligt illa, så är det vapen som kommer avgöra konflikten.
President Trump kommer aldrig backa.

Men då faller Trumps ord att han vill vara fredens president och att oskyldiga inte ska behöva dö i något krig överhuvudtaget. MAGA-folket har inte valt honom, för att han ska starta en militär konflikt med en kärnvapenmakt.
Citera
2025-04-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Vietnam har nu 0% itull mot USA just nu. För npgra veckor sen var det över 50%.

Vietnam? Ingen storspelare direkt. Men kämpa på du😉
Citera
2025-04-04, 19:18
Medlem
Citat:
Du missar som sagt helheten. Symptomatiskt för nyliberala zombies.

Helheten är att man inte accepterar 20% högre. Din helhet spricker på så många plan att man baxnar.
Citera
2025-04-04, 19:19
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
VARFÖR påstår du något som inte är sant?

Här kan du kolla upp varors tulltariffer från alla länder. Det tar ett tag att lära sig klassificering och sedan hur verktyget fungerar men sedan går det som tåget. Glöm bara inte att kolla upp saker som separata avtal, GSP och/eller REX innan du bestämmer tulltariffen. Du lär dig efterhand och blir sedan klokare och klokare.

https://tulltaxan.tullverket.se/arctictariff-public-web/#!/taric/nomenclature/sbn?sd=2025-04-04&d=I&cc=&l=sv&ql=sv&ea=false
Nu tror jag inte att EU-komissionen luras. Vad tror du? Att diverse aftonbladetekonomer på flashback har mer rätt än dem?

As from the entry into force of the measures, sampled Chinese exporting producers will be subject to the following countervailing duties:

BYD: 17.0%
Geely: 18.8%
SAIC: 35.3%

Other cooperating companies will be subject to a duty of 20.7%. Following a substantiated request for an individual examination, Tesla will be assigned a duty of 7.8%. All other non-cooperating companies will have a duty of 35.3%.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_5589
Citera
2025-04-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Vietnam redo att nolla sina svinhöga tariffer. Mycket kläder och skor som produceras där.

Vad fint! USA kanske kan få flera sweatshops där amerikanska barn kan arbeta tack vare Trump!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in