2025-04-04, 19:06
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Och då höjer kinesen på nytt tills Trump tappar det helt.
Kina verkar ha råd att motstå USA

Kina har inget annat val, vi får se vem som vinner.
Citera
2025-04-04, 19:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns sätt att kringgå tullarna. Till exempel så såg jag att Volvo skall flytta viss tillverkning till USA

Det som är intressant är vad som menas med viss tillverkning. Man kan ju tillverka 90% av komponenterna i något annat land och bara göra slutmonteringen i USA
Då borde man undkomma tullarna eftersom det amerikanska bolaget inte köper komponenterna från Europa. De kan få dem gratis eftersom det är samma bolag.
Men jag undrar om amerikanerna kommer att ha krav på vad som skall tillverkas i landet.
Volvo Cars har redan tillverkning i USA, i South Carolina, och kommer flytta mer dit. Det sa den nygamle VD:n igår.
Citera
2025-04-04, 19:08
Medlem
Är väl Japan som äger mest av USAs egendom av alla länder?
Ninja style investeringar de har gjort.
Citera
2025-04-04, 19:08
Medlem
Jag har hört att TEMU och SHEIN är bra, för deras kläder är gjorda av plastic shit och återvinningen är suverän!.
Citera
2025-04-04, 19:09
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Kina har inget annat val, vi får se vem som vinner.
Kina har val, för att de har råd.

Ja, det blir intressant att se hur det kommer utvecklas.
Citera
2025-04-04, 19:10
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kineserna har 100 års planering. Trump är en liten bump på vägen. Xi viftar bort det som en irriterande myggfis.

Nej!

President Trump har kört in ett käpp i hjulet för kinesens 100års plan.

Vi får se om Xi har hjälmen på eller inte, i backen åker han i vilket fall.
Citera
Medlem
Translesbisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Var det inte USA som förbjöd TikTok?
Om tiktok inte säljs till USA kommer det förbjudas. Kommer Kina gå med på att sälja till amerikanerna nu? Eller blir det ännu en spelbricka i tullkriget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag har hört att TEMU och SHEIN är bra, för deras kläder är gjorda av plastic shit och återvinningen är suverän!.
Inget fel på Temu. Beställer saker därifrån och har aldrig haft några problem. Till skillnad från Amazon som säljer exakt samma sak fast med betydligt högre pris.
Citera
2025-04-04, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Säg det till amerikanska hushåll! De flesta tål knappast 20% högre priser och har ingen tanke på att köpa en ny Iphone.
Du missar som sagt helheten. Symptomatiskt för nyliberala zombies.
Citera
2025-04-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Translesbisk
Om tiktok inte säljs till USA kommer det förbjudas. Kommer Kina gå med på att sälja till amerikanerna nu? Eller blir det ännu en spelbricka i tullkriget?
I bästa fall börjar de förhandla, men det är rätt så osannolikt, enligt mig.
I värsta fall kan det gå så pass som en militär konflikt mellan de länderna.
Citera
2025-04-04, 19:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns sätt att kringgå tullarna. Till exempel så såg jag att Volvo skall flytta viss tillverkning till USA

Det som är intressant är vad som menas med viss tillverkning. Man kan ju tillverka 90% av komponenterna i något annat land och bara göra slutmonteringen i USA
Då borde man undkomma tullarna eftersom det amerikanska bolaget inte köper komponenterna från Europa. De kan få dem gratis eftersom det är samma bolag.
Men jag undrar om amerikanerna kommer att ha krav på vad som skall tillverkas i landet.

Rätt säker på att godset behöver deklareras.
Citera
2025-04-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
USA har förutsättningar för det.
Men inte Europa.
Europa kommer kanske att närma sig Ryssland (man har redan kopierat Putin i förföljelsen av politiska motståndare) och servera Ukraina på ett silverfat till Moskva.
Det rationella är att svälja stoltheten och börja köpa fler amerikanska varor men det ser inte ut att bli så.
USAs ledande roll det håller enligt min mening samman NATO och Väst.
Ifall USA skulle lämna denna ställning finns ingen i EU som skulle kunna ta över.
Det kommer garanterat leda till mycket bråk inom både EU och rest-NATO utan USAs roll.
Men riktigt vilka länder i Europa som blir osams, det är svårt att säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in