2025-04-04, 15:55
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om USA har 2,5 % tullar på EU-bilar så tycker jag att EU kan ha 2,5 % tullar på USA-bilar. Jag är FÖR reciproka tullar på riktigt, inte Trumps ljugvariant. Detta kommer fortfarande innebära att EU exporterar betydligt fler bilar till USA än tvärtom.

Det är naturligtvis protektionism som står bakom höga tullar mot icke-EU-länder.
Jag kan förstå protektionism mot Kina, men inte i övrigt.
Varför är du för tullar och mot frihandel?
Citera
2025-04-04, 15:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Det finns inga kinesiska kvalitetsprodukter det är bara skräp slit och släng varor alla klarar sig utan.
Och därför är det bra att Trump lägger höga tullar på Kinesiska produkter menar du?

hur ställer du dig till att det blir höga tullar på Iphones som produceras i Kina?
Citera
2025-04-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Den inhemska och tidigare arbetslösa bokbindaren blir vinnare. Den företagsamma nyblivna ägaren av ett nyöppnat bokbinderi blir vinnaren. Din lokala grafiska designer, pappersindustrin i den tidigare avsomnade bruksorten blir vinnare. I längden blir hela samhället vinnare då kapital stannar i Sverige istället för i Kina.
Jag förstår att detta är helt nya och främmande tankar för dig.

Men konsumenten blir förloraren, om man nu skall trycka biblar på ett betydligt dyrare sätt, dvs dyrare produktionskostnader och personalkostnader än tidigare. De inhemska arbetarna och företagen blir endast vinnare förutsatt att konsumenterna är villiga att betala för produkten och skall all produktion, eller åtminstone så mycket som möjligt flyttas hem igen, så kommer det att bli en inflation av aldrig tidigare skådat slag.

Även om det låter fint och romantiskt, så är det som om vi i Sverige beslutade att ta hem varvsjobben i Göteborg, Malmö och Karlskrona eller TEKO industrin tillbaka till Borås, det låter sig bara inte höras och skulle kosta betydligt mer än det smakar.

Så det är liksom Trumps försök, dödsdömt!
Citera
2025-04-04, 16:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Varför är du för tullar och mot frihandel?
Som jag skrev är jag för frihandel, bortsett från med diktaturer som Kina.
Citera
2025-04-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ja, det är billigare att tillverka saker i låglöneländer. Det fascinerar mig att du verkar tycka att det är en djup insikt i ekonomi. Du får en klapp på huvudet för att du är så duktig.

Så du tror alltså inte på Trumps förhoppning, att flytta hem produktionen. Tack för det klargörandet.
Citera
2025-04-04, 16:07
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Uppenbarligen behövs det. Jag accepterar inte att behöva lida för att andra är dumma i huvudet.
Jag förstår att det är jobbigt just nu. Håll ut. Snart blir allt bra igen.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Och därför är det bra att Trump lägger höga tullar på Kinesiska produkter menar du?

hur ställer du dig till att det blir höga tullar på Iphones som produceras i Kina?

Iphones sätts ihop i Kina, men det är 18 företag i ett halvdussin olika länder som bidrar med komponenterna. Av dessa är det dock två kinesiska firmor som inte bara gör negerarbetet med att plocka ihop telefonerna, utan även lite mer sofistikerade grejer, nämligen GoerTec och Luxshare - två kinesiska företag som verkar i Vietnam och har hand om Airpod-biten.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Bara fyra USA-företag ligger på plus för idag just nu:

MarketAxess Holdings Inc.*(MKTX)
Rocket Companies Inc (RKT)
Columbia Sportswear Company (COLM)
GameStop Corp.*(GME)

Och samtliga dessa sjunker mot noll just nu...

Resten är rött.

Tillägg: endast MKTX kvar på plus 16:25.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-04-04 kl. 16:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Att trump är lika efterbliven som hans väljare är inget nytt, men det tåls att sägas igen!
Att över huvudtaget välja affärsmän till politiska ledare har ju visat sig vara fullständigt efterblivet, men det verkar ju inte högern fatta.

Du får titta på slutresultatet istället.
Jag tror det blir bra för USA i slutänden om de får tillbaka mycket av den industri som gått förlorad till Kina.
Det system som råder idag gynnar bara rika företagare och missgynnar enskilda länder.

Att driva USA som man har gjort de senaste 50+ åren är inte hållbart. Man kan inte bara trycka mer o mer sedlar och höja skuldtaket i all oändlighet.
Något nytt måste göras. Kanske är det detta som får allt att fungera, kanske inte. Tiden får utvisa.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Ja börsen går bra! eller inte

Tror Trumps polare inte är helt nöjda över utvecklingen!

Visst är Donald för en aktiemarknad som genererar vinst/pengar?! Eller skiter han i det?
Citera
2025-04-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Hoppas inte. Dessutom bör EU visa lite stake och dubbla tullarna som motdrag.

Bannlys amerikanska varor nu!
Vilka amerikanska varor då? Kan bara komma på diverse amerikanska varumärken som görs i Kina. En av de aktier som tagit mest stryk är t.ex. Apple som tillverkar sina produkter i Kina, Indien, Malaysia osv. Bojkottar man deras prylar bojkottar man i praktiken dessa länder.
Citera
2025-04-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Fast han har väl inte satt någon tull mot just Sverige va? Han satte väl en tull mot EU där Sverige ingår.

Och EU har väl en större tull mot USA än 2-3% va?
Trump påstår att EU har 39%. Stämmer det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in