Citat:
Ursprungligen postat av
tipsexperten
Oavsett vad nån tråd handlar om inom hur man investerar sitt kapital så stormar det in en stor grupp som hävdar att glöm din dröm, det enda alternativet och det som är är det allra bästa sättet att placera sitt kapital på i är att smasha in allt i en indexfond som de påstår ger 7% per år.
Finns flera saker med detta beteende som är mycket intressant.
Hur kan nån som är intresserad av ekonomi tro att 7% per år det bästa man kan uppnå?
Varför bemödar man sig ens att ge det rådet till andra om man inte har ambitionen att prestera bättre än index?
Varför aldrig lyssna på nåt utan alltid avfärda allt med att det är ingen idé utan gör som mig som blivit lurad av en bankman och det kommer jag aldrig erkänna att jag blev?
Det finns hur många sätt som helst att överträffa index och med mindre risktagande.
Men om nån frågar eller till och med presenterar en metod att göra det så är ändå svaret alltid att man kan inte ernå nåt mer än 7% och endast genom att investera allt i indexfonder.
Det kan väl ändå inte vara så att en enda människa tror att indexfonder är det allra bästa sättet att investera sitt kapital i?
Jo indexfonder är det bästa sättet att investera sitt kapital i, för de allra flesta. Speciellt om man sätter
in pengar med jämna mellanrum, så man får köpa in sig billigt ibland och ibland dyrt förstås. 7 % är bra, speciellt efter en längre tid. Du ligger långt före inflationen exempelvis. Fördubbling på 10 - 11 år. Att sätta undan pengar över huvudtaget är det viktigaste.
De flesta som lyckas överprestera över tid och inte är insiders gör långsiktiga investeringar. Det är inte enkelt. Du ska veta vad ganska många företag gör, hur bra de sköter sin verksamhet, om de är lågt eller högt värderade för tillfället och hur omvärlden kan påverka deras affärer. Hur många klarar det? Hur många har både tiden och förmågan?
En stor del av dom som lyckas med trading är insiders. Underlätter mycket. Någon procent icke insiders lyckas över tid. Också det kräver kunskap och ett ständigt inhämtande av kunskap och dessutom goda nerver. Det är ganska likt ett spel och insatserna är bokstavligen höga.
Förstår jag rätt, så tradar du diverse hävstångsprodukter. Jag har också testat det. Jag tyckte det var påfrestande med alla avgifter och alla knockningar och annat otyg, som de här produkterna har. Just avgifterna är en hemsko när det gäller hävstångsprodukter och egentligen all trading. Det blir många köp och sälj och det kostar en extra slant varje gång, så även om du har rätt, så är det mäklaren och inte du som tjänar pengar.
Om valet står mellan att, så gott som säkert dubbla insatta pengar om 10 - 12 år eller att kunna prestera bättre men lägga många timmar per vecka, ta stora risker och troligen gå back, så är valet ganska lätt för de flesta. Samt att många inte har något val. Inte tiden bland annat.