2025-04-01, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Om du vill låtsas vara en smartskalle är det lämpligare att posta innan nedgången istället för efter. Särskilt när man hänvisar till att "tajma marknaden".

Äh det är skitlätt att sia om framtiden. Gäller bara att säkra upp med såväl tarotkort, kaffesump och kristaller. Jag ringer dessutom alltid fler än en spåkärring, för en second opinion. Det finns så många oseriösa därute. Och minst en astrolog. En hartass och några fyrklöver för fru Fortuna skadar inte heller. Sedan är man kittad och klar att bli tips-/swingexpert.
Citera
2025-04-01, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Äh det är skitlätt att sia om framtiden. Gäller bara att säkra upp med såväl tarotkort, kaffesump och kristaller. Jag ringer dessutom alltid fler än en spåkärring, för en second opinion. Det finns så många oseriösa därute. Och minst en astrolog. En hartass och några fyrklöver för fru Fortuna skadar inte heller. Sedan är man kittad och klar att bli tips-/swingexpert.
Du kan ju alltid följa Bolmesons råd.
Då har du snart slut på kapital och behöver inte lägga ner så mycket jobb sen.
Citera
2025-04-01, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Du kan ju alltid följa Bolmesons råd.
Då har du snart slut på kapital och behöver inte lägga ner så mycket jobb sen.

Äh jag gör som FB-eliten, bolmar ganja ist.
Citera
2025-04-01, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Äh jag gör som FB-eliten, bolmar ganja ist.
Det märks.
Citera
2025-04-03, 12:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Vad har du för supermetod då?

Bästa supermetoden att slå OMXS30 de senaste 20 åren var att köra en OMXS29, det vill säga samma som OMXS30 fast utan Telia.
Citera
2025-04-03, 18:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Bästa supermetoden att slå OMXS30 de senaste 20 åren var att köra en OMXS29, det vill säga samma som OMXS30 fast utan Telia.

It's funny because it's true.
Citera
2025-04-03, 18:46
Medlem
Citat:
Oavsett vad nån tråd handlar om inom hur man investerar sitt kapital så stormar det in en stor grupp som hävdar att glöm din dröm, det enda alternativet och det som är är det allra bästa sättet att placera sitt kapital på i är att smasha in allt i en indexfond som de påstår ger 7% per år.

Finns flera saker med detta beteende som är mycket intressant.
Hur kan nån som är intresserad av ekonomi tro att 7% per år det bästa man kan uppnå?
Varför bemödar man sig ens att ge det rådet till andra om man inte har ambitionen att prestera bättre än index?
Varför aldrig lyssna på nåt utan alltid avfärda allt med att det är ingen idé utan gör som mig som blivit lurad av en bankman och det kommer jag aldrig erkänna att jag blev?

Det finns hur många sätt som helst att överträffa index och med mindre risktagande.
Men om nån frågar eller till och med presenterar en metod att göra det så är ändå svaret alltid att man kan inte ernå nåt mer än 7% och endast genom att investera allt i indexfonder.

Det kan väl ändå inte vara så att en enda människa tror att indexfonder är det allra bästa sättet att investera sitt kapital i?
Jo indexfonder är det bästa sättet att investera sitt kapital i, för de allra flesta. Speciellt om man sätter
in pengar med jämna mellanrum, så man får köpa in sig billigt ibland och ibland dyrt förstås. 7 % är bra, speciellt efter en längre tid. Du ligger långt före inflationen exempelvis. Fördubbling på 10 - 11 år. Att sätta undan pengar över huvudtaget är det viktigaste.

De flesta som lyckas överprestera över tid och inte är insiders gör långsiktiga investeringar. Det är inte enkelt. Du ska veta vad ganska många företag gör, hur bra de sköter sin verksamhet, om de är lågt eller högt värderade för tillfället och hur omvärlden kan påverka deras affärer. Hur många klarar det? Hur många har både tiden och förmågan?

En stor del av dom som lyckas med trading är insiders. Underlätter mycket. Någon procent icke insiders lyckas över tid. Också det kräver kunskap och ett ständigt inhämtande av kunskap och dessutom goda nerver. Det är ganska likt ett spel och insatserna är bokstavligen höga.

Förstår jag rätt, så tradar du diverse hävstångsprodukter. Jag har också testat det. Jag tyckte det var påfrestande med alla avgifter och alla knockningar och annat otyg, som de här produkterna har. Just avgifterna är en hemsko när det gäller hävstångsprodukter och egentligen all trading. Det blir många köp och sälj och det kostar en extra slant varje gång, så även om du har rätt, så är det mäklaren och inte du som tjänar pengar.

Om valet står mellan att, så gott som säkert dubbla insatta pengar om 10 - 12 år eller att kunna prestera bättre men lägga många timmar per vecka, ta stora risker och troligen gå back, så är valet ganska lätt för de flesta. Samt att många inte har något val. Inte tiden bland annat.
Citera
2025-04-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Jo indexfonder är det bästa sättet att investera sitt kapital i, för de allra flesta. Speciellt om man sätter
in pengar med jämna mellanrum, så man får köpa in sig billigt ibland och ibland dyrt förstås. 7 % är bra, speciellt efter en längre tid. Du ligger långt före inflationen exempelvis. Fördubbling på 10 - 11 år. Att sätta undan pengar över huvudtaget är det viktigaste.

De flesta som lyckas överprestera över tid och inte är insiders gör långsiktiga investeringar. Det är inte enkelt. Du ska veta vad ganska många företag gör, hur bra de sköter sin verksamhet, om de är lågt eller högt värderade för tillfället och hur omvärlden kan påverka deras affärer. Hur många klarar det? Hur många har både tiden och förmågan?

En stor del av dom som lyckas med trading är insiders. Underlätter mycket. Någon procent icke insiders lyckas över tid. Också det kräver kunskap och ett ständigt inhämtande av kunskap och dessutom goda nerver. Det är ganska likt ett spel och insatserna är bokstavligen höga.

Förstår jag rätt, så tradar du diverse hävstångsprodukter. Jag har också testat det. Jag tyckte det var påfrestande med alla avgifter och alla knockningar och annat otyg, som de här produkterna har. Just avgifterna är en hemsko när det gäller hävstångsprodukter och egentligen all trading. Det blir många köp och sälj och det kostar en extra slant varje gång, så även om du har rätt, så är det mäklaren och inte du som tjänar pengar.

Om valet står mellan att, så gott som säkert dubbla insatta pengar om 10 - 12 år eller att kunna prestera bättre men lägga många timmar per vecka, ta stora risker och troligen gå back, så är valet ganska lätt för de flesta. Samt att många inte har något val. Inte tiden bland annat.
Om du inte lyckas minimera dina risker och få högre avkastning med produkter med hög hävstång gör du fel.

Indexfonder är endast för de som är ointresserade eller har kunskapsluckor.
Matar inte några mäklare med några avgifter alls jämfört med de som betalar förvaltningsavgifter på sina indexfonder.

Har tjänat grymt mycket pengar nu sen Trump införde sina tullar utan att riskera nån större del av mitt kapital.
Citera
2025-04-04, 11:46
Medlem
Citat:
Om du inte lyckas minimera dina risker och få högre avkastning med produkter med hög hävstång gör du fel.

Matar inte några mäklare med några avgifter alls jämfört med de som betalar förvaltningsavgifter på sina indexfonder.

Har tjänat grymt mycket pengar nu sen Trump införde sina tullar utan att riskera nån större del av mitt kapital.

Ja, precis – de flesta människor skulle göra "fel". Bra slutsats av dig, grattis
Indexfonder är till för den som vill få en garanterad avkastning i jämförelse med marknaden i stort, vilket är fantastiskt. Hur just du presterar med dina trades, särskilt under en kort period, är helt irrelevant för andra människor när det kommer till deras investeringar.
Citera
2025-04-04, 12:01
Avstängd
index = MEDEL (lite förenklat eftersom index brukar vara viktade)
så det slår en del

Och gällande DAYTRADERS så FÖRLORADE en stor majoritet av dem mycket på lång sikt enligt en undersökning, som gjordes för några år sedan.

Medan bra FA-analytiker, som även har vett att hålla sig undan då det är varningssignaler för ras på gång, slår indexfonder med bred marginal.
((Som t ex jag gjorde då jag höll på med aktier. Och en kompis, som går mest enligt FA, började med 250k och är nu mångmiljonär fastän han även tagit ut pengar från investeringarna att leva på.))
Citera
2025-04-04, 12:02
Medlem
Citat:

Den som ska ge sig på det får kolla noga. Kostnader, eventuell knock out, risker mm. Bara kostnaden att köpa/sälja och eventuellt behålla, kan skilja mycket mellan olika förmedlare. Att säga att det är enkelt är att underskatta den typen av trading.
Citera
2025-04-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Den som ska ge sig på det får kolla noga. Kostnader, eventuell knock out, risker mm. Bara kostnaden att köpa/sälja och eventuellt behålla, kan skilja mycket mellan olika förmedlare. Att säga att det är enkelt är att underskatta den typen av trading.
Man måste sätta sig in i hur och var man handlar, det har du rätt i.
När man väl fått kläm på det är det mycket enkelt.
Kostnader om man köper och säljer samma dag är endast spread. Den kan upplevas som hög men är nästan försumbar om man använder sig av riktigt hög hävstång.
Ingen ränta, courtage eller förvaltningsavgifter som kostar nåt.
Knockout är inget att vara rädd för, handlar man bara för max nån procent av kassan kan man inte förlora mer än det.
Men uppåt kan man tjäna hur mycket som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in