Citat:
Ursprungligen postat av
Locos
Men du förstår inget. Använd nu hjärnan och tänk. Du måste komma bort från ditt Sverige-tänk.
Fundera istället på att du har en fabrik i USA som tillverkar samma vara som en fabrik i Sverige. Företaget i USA exporterar sin vara till Sverige och företaget i Sverige exporterar sin till USA. Var blir den dyrast för konsumenten? Du menar att den svenska momsen inte påverkar företaget i USA negativt?
Det amerikanska företaget får se sin vara bli 25% dyrare när den sälja här. Det svenska företaget får se sin vara i snitt bli 8% dyrare ut till konsument i USA (sales tax). Du menar att den svenska fabriken inte gynnas av detta?
Det är ju hela detta som är grejen enligt bajs Trump. Nej, jag gillar inte honom men förstår att amerikanske företag missgynnas av momsen.
Kom nu inte med dravel om att momsen inte påverkar. Jag förstår att det inte gör skillnad till konsument i Sverige och att man får betala moms oavsett svensk eller amerikansk vara.
Men det amerikanska exporterade företaget missgynnas och det svenska som exporterar till USA gynnas.
En konsument i USA har andra skatter osv än en konsument i Sverige. Om Trump velat hade han kunnat jobbat för att införa ett nytt moms system i USA inte sant.
Men han vill *enbart* höja priset för utländska bilar. Dessutom är hela upplägget helt sjukt.
Alla länder som har ett handelsöverskott mot usa( ja utom Ryssland då surprise surprise) skall straffas.
Det innebär att Trump tycker att 300-400 mille amerikaner skall ha handelsöverskott mot övriga typ 7,7-7.8 miljarder människor.
Trump kör med utpressning samma sak som han alltid kört med, enbart hårda tag kommer funka är jag rädd, ordentliga strafftullar på USA.