2025-04-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Varför ska man ha konsumptionsskatt överhuvudtaget? Helt jäkla efterblivet. Det är inget annat än en straffskatt för slutkund och gör det extra bökigt för den som säljer en vara/tjänst.

För att det är så det dras in pengar till statskassan. I Sverige utgör momsen ungefär en femtedel av skatteintäkterna. Momsen i Sverige är lite högre än snittet i Euroområdet.
Citera
2025-04-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Inte mycket lönt att spekulera kring vad som kommer ut av detta. Ingen har en aning ändå.

Nu vet du hur en flyktingkramare kände sig när de tog Reinfeldt i försvar när han tror att han gjorde det rätta när han tryckte in 1miljon afrikaner i Sverige under några månader.

Vi var så många människor som förstod vad som skulle hända.. Medan Reinfeldts fåraskock tog honom i försvar. Samtidigt som Reinfeldt körde på som att det inte fanns någon morgondag
Citera
2025-04-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
De två procenten som har högst inkomster står för 44% av inkomstskatterna.

Sverige är ett land med relativt stora inkomstskillnader.
Citera
2025-04-03, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Men du förstår inget. Använd nu hjärnan och tänk. Du måste komma bort från ditt Sverige-tänk.

Fundera istället på att du har en fabrik i USA som tillverkar samma vara som en fabrik i Sverige. Företaget i USA exporterar sin vara till Sverige och företaget i Sverige exporterar sin till USA. Var blir den dyrast för konsumenten? Du menar att den svenska momsen inte påverkar företaget i USA negativt?

Det amerikanska företaget får se sin vara bli 25% dyrare när den sälja här. Det svenska företaget får se sin vara i snitt bli 8% dyrare ut till konsument i USA (sales tax). Du menar att den svenska fabriken inte gynnas av detta?

Det är ju hela detta som är grejen enligt bajs Trump. Nej, jag gillar inte honom men förstår att amerikanske företag missgynnas av momsen.

Kom nu inte med dravel om att momsen inte påverkar. Jag förstår att det inte gör skillnad till konsument i Sverige och att man får betala moms oavsett svensk eller amerikansk vara.

Men det amerikanska exporterade företaget missgynnas och det svenska som exporterar till USA gynnas.

En konsument i USA har andra skatter osv än en konsument i Sverige. Om Trump velat hade han kunnat jobbat för att införa ett nytt moms system i USA inte sant.

Men han vill *enbart* höja priset för utländska bilar. Dessutom är hela upplägget helt sjukt.

Alla länder som har ett handelsöverskott mot usa( ja utom Ryssland då surprise surprise) skall straffas.

Det innebär att Trump tycker att 300-400 mille amerikaner skall ha handelsöverskott mot övriga typ 7,7-7.8 miljarder människor.

Trump kör med utpressning samma sak som han alltid kört med, enbart hårda tag kommer funka är jag rädd, ordentliga strafftullar på USA.
Citera
2025-04-03, 23:55
Medlem
Om man tittar på möjliga kompromisser så vore en europeisk exportmoms ett alternativ. I stället för amerikanska tullar så kunde Europa ta ut moms på varor som exporteras. Som det är nu utnyttjar europeiska exportföretag välfärden (utbildning, sjukvärd etc.) utan att betala fullt ut för den.
Citera
2025-04-04, 00:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
...

Så här ligger det till.
Tullar sätts som en procentsats på produkterna som importeras. Inkomstskatt sätt som en procentsats på lön.

En som tjänar sämre får alltså sin köpkraft mer reducerad än en som tjänar bättre, i förhållande till tullpåslaget, eftersom priset som betalas för produkter inte har något beroende till lönen (eller skattereduktionen på lönen) för konsumenten som utför köpet. Mind blown?

Du säger att det finns en skillnad [mellan folk som tjänar bättre och de som tjänar sämre] för att sedan säga "Finns inget som säger att det ska slå hårdare mot olika samhällsklasser".

Det är en självmotsägelse. Men det förväntar jag mig inte att du ska förstå.

Så enkelt är det.

Med tullar på varor som allmänt konsumeras flyttas skatteuttaget i riktning mot de många vanliga människorna. Trump kan inte äta mer bananer än Jones, och eftersom det finns många Jones blir det mer pengar från dem.

Allt är ett försök att vältra bördan på vanligt folk i ännu högre grad.

Noterbart är att USAs jobbare i början av 1900-talet ville införa inkomstskatt, och få bort tullarna.
Citera
2025-04-04, 00:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexznrl
Är väl ingen skattmas heller men vi handlar en del med utlandet och ser absolut problemet med moms på importerade varor och avsaknaden av densamma vid exporten. Jag vill inte ta Donalds tullar i försvar men visst måste man kunna diskutera oblansen?

I Sverige har vi moms (VAT). I USA har man Sales tax.
De fungerar lite olika i det faktum att i Sverige tar vi ut momsen i varje led och gör avdrag för den utom för slutkonsument. Sales tax tas inte ut i varje led i USA utan tas bara ut av slutkonsument. Lite olika beroende på delstat.

Oavsett är det slutkonsumenten som drabbas och inte mellanleden.

Högst sales tax verkar man ha i Kalifornien, där är den 7,25%.

Alltså om jag som svensk har en hatt som har ett värde på 100 sek exkl. svensk moms så kommer en Amerikan att få betala 100 sek + 8-12% i tull + sales tax på 7,5%. Vilket ger ett pris på 116,10 sek.
Vi kan bortse från transporter i mitt exempel :P.

Om en Amerikan har samma hatt med ett värde på 100 sek exkl. sales tax så kommer en Svensk att betala 100 sek + 8-12% i tull (Verkar vara gällande tullsats för kläder) + 25% i moms. En svensk får alltså betala 135 sek för samma hatt. Även här borträknat ev. transporter.

Att moms eller sales tax även beskattar inhemska tillverkare lindrar givetvis den obalansen men absolut är det en obalans.

Det gör att en svensk är mindre intresserad av att köpa en amerikansk hatt än en amerikan är intresserad av att köpa en svensk hatt och det påverkar handelsbalansen länder emellan på just exportområdet och det är ju i export pengarna ligger. Nu är det ju knappast så att exporten i USA krympt utan den har växt enormt mycket men det är än dock ett irritationsmoment för många av dem.

Du är helt förvirrad.

I ditt exempel är tullen lika stor. Vad du måste göra är att jämföra med de inhemska varorna, som då kostar 107,5 i USA och 125 i Sverige. (Givet att både den svenska och koloniala hatten har samma grundpris.)

Ett riktigt argument kring dina siffror är att den svenska kunden får betala mer skatt oavsett ursprungsland, och att det överlag kanske påverkar köpviljan. Här måste man också fundera över köpkraft och typ av vara.

Men du kan inte säga att 135-125=10 är ett väldigt mycket större tal än 116,1-107,5=8,6. Om man struntar i köpkraft borde därför svenskens och kolonistens reaktion vara ungefär densamma vid funderingar kring en inhemsk vara och en importerad.
Citera
2025-04-04, 00:19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Men du förstår inget. Använd nu hjärnan och tänk. Du måste komma bort från ditt Sverige-tänk.

Fundera istället på att du har en fabrik i USA som tillverkar samma vara som en fabrik i Sverige. Företaget i USA exporterar sin vara till Sverige och företaget i Sverige exporterar sin till USA. Var blir den dyrast för konsumenten? Du menar att den svenska momsen inte påverkar företaget i USA negativt?

Det amerikanska företaget får se sin vara bli 25% dyrare när den sälja här. Det svenska företaget får se sin vara i snitt bli 8% dyrare ut till konsument i USA (sales tax). Du menar att den svenska fabriken inte gynnas av detta?

Det är ju hela detta som är grejen enligt bajs Trump. Nej, jag gillar inte honom men förstår att amerikanske företag missgynnas av momsen.

Kom nu inte med dravel om att momsen inte påverkar. Jag förstår att det inte gör skillnad till konsument i Sverige och att man får betala moms oavsett svensk eller amerikansk vara.

Men det amerikanska exporterade företaget missgynnas och det svenska som exporterar till USA gynnas.

Dingdong

Momsen måste finnas även på importerade varor. Om inte så skulle vi brygga danskarnas och norskarnas öl, och de skulle brygga vårt... så slipper företagen moms.

Det kan inte fungera på det sättet.
Citera
2025-04-04, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Du kommer få 50 aggressiva svar som förutom att kalla dig olika saker menar att tull och moms inte kan jämföras överhuvudtaget.

Men ja, Trump har självklart rätt.
Alla som nämner ordet "moms" som argument för tullar borde diskvalificeras från diskussioner resten av livet.

Herregud, jag trodde inte att jag kunde bli förvånad längre.
Citera
2025-04-04, 01:12
Medlem
Citat:

Är du efterbliven?

Båda företagen får se sin vara bli 25% dyrare när den sälja här.

Båda företagen får se sin vara i snitt bli 8% dyrare ut till konsument i USA (sales tax).

Citera
2025-04-04, 01:37
Medlem
Blir alltid lika förbannad på de helvetiska avgifterna varje gång jag handlat något från USA. När paketet kommer till Sverige blir man ju rent av rånad.
Senast redigerad av Chillgren 2025-04-04 kl. 01:42.
Citera
2025-04-04, 01:58
Medlem
Citat:

Fast även där blir det dyrare för den amerikanska varan eftersom momsen på den amerikanska varan beräknas på varans värde + frakt och försäkringar + tull. Momsen på den svenska varan blir lägre då den inte beräknas på någon tull och även frakten kommer ju att vara mycket lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in