2025-04-03, 18:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Fast i praktiken får ju moms en liknande effekt. Om du importerar mycket varor (som Sverige gör) så blir det ju jämförbart. Om du har stor inhemsk produktion så är det såklart inte samma sak. Kan du förklara skillnaden när det kommer till importerade varor, om du tog bort all moms och istället la till 25% tull?
Tycker du att den frågan är svår? På riktigt?

Skillnaden blir då att den inhemska försäljningen blir billigare att köpa än den importerade. Och kommer således att öka säljtrycket på det egenproducerade. Medan det som tullbeläggs blir 25 procent dyrare än det producerade som inte blivit tullbelagd.

Med moms blir det ingen skillnad och det egenproducerade och det importerade påverkas på samma sätt. Dvs, konkurrens på lika villkor.
Tullar innebär konkurrens på olika villkor, med fördel för det som inte tullbeläggs.

Är det svårt?
Citera
2025-04-03, 18:09
Medlem
Tror jag har ändrat uppfattning ang Trump, börjar se han som jultomten.

Är aktiv på börsen, ser att många kurser trycks ner, förstår även detta kommer pågå ett tag, vi har bara sett första dagen, men vad det lutar åt är större fall, vi alla känner till Trump, han kommer inte ge sig i första taget, det kommer skaka på börsen.

Men det kommer skapa låga aktiekurser med tiden som sedan kommer stiga ordentligt. gäller bara o försöka spela försiktigt nu, invänta handelskriget sedan se rätt läge o placera på.
Citera
2025-04-03, 18:13
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommelaism
Tycker du ja men det är bara din vinkel.
Sverige tar in mer skatt än USA när respektive företag säljer i den andres land. Det jämnas ut nu.
Det land som endast tar moms och ingen tull tar ut lika mycket i skatt för det importerade som det egenproducerade.

Det är alltså detta tullarna är till för: Att ge den inhemska produktionen konkurrensfördelar jämtemot det importerade. Det som inte tullbeläggs kommer att sälja mer, när kostnaden läggs på konsumenten. Eftersom de kan ta ett lägre pris, motsvarande tullavgiften, för produkterna.

Många åsikter och vinklar här ifrån folk som inte har en aning om vad de snackar om.
Citera
2025-04-03, 18:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tror jag har ändrat uppfattning ang Trump, börjar se han som jultomten.

Är aktiv på börsen, ser att många kurser trycks ner, förstår även detta kommer pågå ett tag, vi har bara sett första dagen, men vad det lutar åt är större fall, vi alla känner till Trump, han kommer inte ge sig i första taget, det kommer skaka på börsen.

Men det kommer skapa låga aktiekurser med tiden som sedan kommer stiga ordentligt. gäller bara o försöka spela försiktigt nu, invänta handelskriget sedan se rätt läge o placera på.
Ja, det är en direkt effekt. Sedan kommer andra effekter i form av inflation och minskad sysselsättning. Både i USA och där tullarna slår.
Citera
2025-04-03, 18:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
oms infördes tidigare , samma sak.

50%?

Du verkar vara en clown , fortsätt du med det du är bra på, att clowna dig!
Oms var visst inte samma sak... det var inte en mervärdesskatt. Varför är det jag som är en clown, när du inte ens förstår problematiken med moms i det här sammanhanget? Jag kan ju påminna dig om att även tullnivåer är varje lands enskilda rätt att bestämma, precis som momsnivåer.
Citera
2025-04-03, 18:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Här är de;
Och där hade du fel, vilket jag förklarade varför...

Som sagt IRRELLEVANT vad respektive land debiterar sina EGNA medborgare.

Det fanns inget fel där, bara din subjektiva åsikt om att det är irrelevant att USA tar in mindre skatt än Sverige vid import.

Denna skillnad jämnas ut nu och det kan man som amerikan tycka är rättvist.
Citera
2025-04-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommelaism
Tycker du ja men det är bara din vinkel.
Sverige tar in mer skatt än USA när respektive företag säljer i den andres land. Det jämnas ut nu.
Ja, på alla varor och tjänster i Sverige, inte bara de från USA. Sverige har ett annat politiskt system med fri sjukvård, skolor, föräldraledighet, sjukpengar m m och det kostar. Men det får alla som köper varor och tjänster betala genom momsen. Vi -de flesta av oss - har ingen lust att ha det sociala system som de har i USA så därför tycker vi att moms är en acceptabel intern skatt.
Citera
2025-04-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, det är en direkt effekt. Sedan kommer andra effekter i form av inflation och minskad sysselsättning. Både i USA och där tullarna slår.
Det är just detta som är så fantastiskt. Har haft timeout i 2 år, hunnit börja snappa upp lite över börsen o vad man ska titta efter för att öka på sina chanser.

Bestämde mig för att köra igång firman igen, bara det skicka upp min SGI till anställds nivå från dag 1.
Kör inom bygg, har bara rotat lite efter jobb o jobben rasar in på löpande band, dels vi får 50% rotbidrag, som regeringen lovat, jag ser nu effekten av detta kör igång nu efter påsk o är bokad in i aug redan.

Att sedan aktie marknaden ev kommer få en dipp kan jag inte se mer än som en skänk från ovan, verkar som planeterna rada upp sig. Vad jag förstår har Trump en finger med i spelet för att allt detta skulle falla på plats.
Citera
2025-04-03, 18:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Ja, på alla varor och tjänster i Sverige, inte bara de från USA. Sverige har ett annat politiskt system med fri sjukvård, skolor, föräldraledighet, sjukpengar m m och det kostar. Men det får alla som köper varor och tjänster betala genom momsen. Vi -de flesta av oss - har ingen lust att ha det sociala system som de har i USA så därför tycker vi att moms är en acceptabel intern skatt.

Och det kan man förstås som amerikan tycka är orättvist, de vill inte finansiera svensk sjukvård när vi inte finansierar deras sjukvård.
Citera
2025-04-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Det handlar om pengar och arbetstillfällen. Förstår du inte det? Inte att det inte ska vara snedvriden konkurrens. Trump VILL att det ska vara snedvriden konkurrens till USAs fördel.
.

USA hade fördelen. Börsen i USA är finansmekka. Världshandeln sker med dollar etc. Nu sopar han den.
Citera
2025-04-03, 18:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det fanns inget fel där, bara din subjektiva åsikt om att det är irrelevant att USA tar in mindre skatt än Sverige vid import.

Denna skillnad jämnas ut nu och det kan man som amerikan tycka är rättvist.
Det centrala är inte hur mycket skatt var och en får in. Det kan ordnas på olika sätt. Moms t.ex. Tullar ett annat sätt.

Skillnaden mellan dem är att tullar konkurrerar ut importen som blir dyrare, medan det som inte tullbeläggs inte blir dyrare.

Det slår hårt mot ett importberoende land som USA. Det kommer att leda till högre priser på precis allt, även den inhemska produktionen som kräver importerade komponenter.

Detta kallas alltså inflation. Och vad en sådan leder till bör vi alla vara bekanta med vid det här laget. Konsumtion kommer att gå ned och folk kommer att förlora sina jobb. Främst i USA. Det tar också tid att bygga upp en inhemsk produktion, som ju är vad Trump säger sig vilja.
Ett sådant incitament är vad tullar kan skapa, men inte moms.

Se skillnaderna mellan tull och moms istället för likheterna, snälla.

Det finns bara förlorare här.
Citera
2025-04-03, 18:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är just detta som är så fantastiskt. Har haft timeout i 2 år, hunnit börja snappa upp lite över börsen o vad man ska titta efter för att öka på sina chanser.

Bestämde mig för att köra igång firman igen, bara det skicka upp min SGI till anställds nivå från dag 1.
Kör inom bygg, har bara rotat lite efter jobb o jobben rasar in på löpande band, dels vi får 50% rotbidrag, som regeringen lovat, jag ser nu effekten av detta kör igång nu efter påsk o är bokad in i aug redan.

Att sedan aktie marknaden ev kommer få en dipp kan jag inte se mer än som en skänk från ovan, verkar som planeterna rada upp sig. Vad jag förstår har Trump en finger med i spelet för att allt detta skulle falla på plats.
Ja, det är ett utmärkt läge att ta sig in på börsen efter nedgång. De som började på en högre nivå är inte lika nöjda. Och hur du vågar ropa hej, förstår jag inte riktigt.

Och jag som trodde att inflationen de senaste åren slagit hårt mot byggbranschen jag.
Senast redigerad av MrArtur 2025-04-03 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in