Volvo Cars går nu ut med att dom kommer behöva utöka produktionen i sin fabrik i South Carolina samt även flytta produktion av några andra modeller dit, i slutändan blir det säkert att majoriteten flyttas dit om inte EU har tullar mot USA. Det blir förlust av svenska jobb osv när produktion flyttas till USA för att undvika tullarna.
At vara vän och allierad med USA ... den regelbaserade ordningen. Ett imperium på väg ner som kannibaliserar på sina vänner. Tyvärr kommer vår arbetslöhet att förvärras i Europa då industrier blir tvungen att flytta till USA för att kunna fortsätta att sälja där. En fortsättning på sprägningen av Nordstream och energikrisen som startade den utvecklingen och här snabbas den upp. Övriga världen ska betala för USA:s skuldsättning och överföringen av rikedom till en klick amerikaner (oligarker) och vi bara nickar och bockar, vasaller vi är.
Ja, det är så man gör om man förstår sig på handel. Inköpspriset då man köpte in en produkt till lager bestämmer knappast priset som kunden betalar utan man prissätter enligt vad dagens inköpspris skulle vara. Annars förlorar man ju pengar.
Om man köper in nått på lager för 100kr och säljer det för 125kr så tjänar man 25kr. Men om priset vid leverantören ökar till 125kr medan varan ligger i lager så måste man höja priset. Annars måste man lägga ut alla pengarna igen då man fyller på lagret nästa gång. Det blir ingen vinst då.
Det betyder att ganska strax kommer amerikanska konsumenter märka att massor med saker blivit dyrare. Förhoppningsvis yttrar sig detta i kritik av Clown in Chief.
Det Trump verkar vilja är att USA skall ha ett handelsöverskott mot alla andra aktörer. Det är direkt löljligt då USAs befolkning tex är mindre än EUS.
Faktum är att EU exporterar 1.45 ggr mer till USA och har en befolkning som är cirka 1.34 ggr större, dvs väldigt nära proportionellt mot befolkningsmängden vilket inte verkar vara konstiga siffror alls.
Jag tror inte EU kommer backa alls, med tanke på ovanstående. Trump har inga verkliga skäl att påstå att EU blåst USA. Tyvärr tror jag detta blir handelskrig.
Synd då detta bara blir dåligt för alla, USA och EU. Kina skiter jag i iofs...
EU kommer be USA (Trump-administrationen) dra åt h-vete. 🤷🏼♂️