2025-04-03, 14:16
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Sverige är ett starkt exportberoende land så det talar för att Sverige kommer drabbas hårt.
Det skulle ju kunna bli så att man köper svenskt stål och trä mer nu när USA gör så här.
Tullarna var ju ganska globala.
Sen kan vi kanske förhandla om vi sänker vår tull på amerikanska bilar tex.
Citera
2025-04-03, 14:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Det skulle ju kunna bli så att man köper svenskt stål och trä mer nu när USA gör så här.
Tullarna var ju ganska globala.
Sen kan vi kanske förhandla om vi sänker vår tull på amerikanska bilar tex.

Volvo Cars har redan beslutat att flytta produktion till USA, det är en annan effekt.
Citera
2025-04-03, 14:20
Medlem
Inte värre att USAs delstater bildar en tullunion än att länderna i Europa redan har gjort det iom EU.
Citera
2025-04-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Nej, USA har ingen moms.
Oavsett om du beställer din t-skirt från Sverige, Norge, USA eller Italien så måste du betala 25% moms. Så USA är inte missgynnat eller särbehandlat på något sätt. Problemet är ju att Trump plötsligt tycker sig ska styra över alla andra länders skattesystem. Moms är ju ett vanligt sätt att ta in skatter på, i EU. Om vi slutar med moms måste vi ju höja skatterna på annat. Förslag på det? Arbete? Fastigheter? Införa förmögenhets-, gåvo- och arvsskatt igen?
Citera
2025-04-03, 14:22
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Volvo Cars har redan beslutat att flytta produktion till USA, det är en annan effekt.
Såg det. Volvo är inte ens svensk för mig (längre). Det är en böld som bara kostar pengar.
Men ja vissa flyttar. Vi har hög arbetslöshet, bland dom högre i Europa. Vi kanske borde tänka på hur man kan skapa 30.000 nya arbetstillfällen som inte är en batteriri fabrk som bara längst upp i ingenstans där dom bara kan anställa kvalificerade utlänningar.
Vi har råmaterial. Vi kan producera.
Men det är en dum tanke för här är vi akademiker som hatar att jobba med händerna men nu är då invandraren fiende nr 1.
Man förstår ju att det kommer bli sämre och sämre.
Jag skyller inte på Trump.
Senast redigerad av coolabananer123 2025-04-03 kl. 14:28.
Citera
2025-04-03, 14:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fast att blanda in moms blir väl rätt sjukt? Momsen är pålagd på alla varor oavsett var de tillverkas och är därför ingenting som påverkar konkurrensen.
Ja. Precis. TS är sjukt korkad, bara repeterar vad sektledaren Trump säger. Klarar inte av att tänka själv.

Jag blir så deprimerad av att det bor så många stupida människor i Sverige. Jag fattar inte hur det har gått till. Som nåt virus som har drabbat stora delar av befolkningen.
Citera
2025-04-03, 14:25
Medlem
Citat:
Jag svarar för det jag skriver, jag svarar inte för det du uppfattar att Trump har sagt.
Du verkar ha svårt med FÖRSTÅELSEförståelsen...
Det är ju IRRELEVANT för det Trump hävdar är orsaken till tullkriget, som han startar, p g a "orättvisa" som INTE är orättvisa...

Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Som jag visade är det olika regelverk för moms gällande att köpa från EU-land eller land utanför EU.

Vilket påverkar både nivån på moms och till vilket land det ska betalas.
Ja. Än sen? Det är ju IRRELEVANT för det Trump hävdar är orsaken till tullkriget, som han startar, p g a "orättvisa" som INTE är orättvisa...
Citera
2025-04-03, 14:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Det stämmer ju ej. Handlar jag från annat EU-land tar Sverige ut noll moms.

Handlar jag från Sverige tar Sverige 25%.

Handlar jag från USA tar Sverige 25% moms på varan och ovanpå det 25% moms på tullavgiften.

handlar du inom EU så betalas momsen endera i ursprungslandet eller i importlandet.
Det beror på om du är momsregistrerad eller ej.
Men alltid 100 % moms NÅGONSTANS i europa.
Citera
2025-04-03, 14:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Oavsett om du beställer din t-skirt från Sverige, Norge, USA eller Italien så måste du betala 25% moms. Så USA är inte missgynnat eller särbehandlat på något sätt. Problemet är ju att Trump plötsligt tycker sig ska styra över alla andra länders skattesystem. Moms är ju ett vanligt sätt att ta in skatter på, i EU. Om vi slutar med moms måste vi ju höja skatterna på annat. Förslag på det? Arbete? Fastigheter? Införa förmögenhets-, gåvo- och arvsskatt igen?

Du blandar ihop om USA är missgynnat eller om amerikanska företag är det.
Det ena kan vara sant samtidigt som det andra är falskt.

USA får in mindre skatt när svenska företag säljer där än vad Sverige får in när amerikanska företag säljer här. Det kan ses som missgynnande av USA men inte av USAs företag.
Citera
2025-04-03, 14:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Det beror på vad man vill mäta.
Vill man se hur mycket skatt respektive stat kräver av ett utländskt företag när de säljer sin produkt i landet så ska momsen med, samt administrativa kostnader för tillstånd och tullavgifter mm.

Men ditt jävla kronvrak !

Vi tar ett amerikanskt dotterbolag i sverige.
Dom Importerar.
Från USA
Säljer i sverige.
I Mars betalar dom 10 miljoner i moms på sina importerade varor
Redovisar det i sin momsredovisning för Mars
I april kvittas dom 10 miljonerna mot försäljningsmoms
Ett nollsummespel.
Möjligtvis kan man se det som ett cashflow problem, dvs man ligger ute med momsen några dagar.

Momsen är ALDRIG en kostnad.
Citera
2025-04-03, 14:32
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är ju IRRELEVANT för det Trump hävdar är orsaken till tullkriget, som han startar, p g a "orättvisa" som INTE är orättvisa...

Ja. Än sen? Det är ju IRRELEVANT för det Trump hävdar är orsaken till tullkriget, som han startar, p g a "orättvisa" som INTE är orättvisa...

Trump räknar med VAT i det han beskriver som att EU ”rip us off”, så det är i allra högsta grad relevant.
Citera
2025-04-03, 14:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men ditt jävla kronvrak !

Vi tar ett amerikanskt dotterbolag i sverige.
Dom Importerar.
Från USA
Säljer i sverige.
I Mars betalar dom 10 miljoner i moms på sina importerade varor
Redovisar det i sin momsredovisning för Mars
I april kvittas dom 10 miljonerna mot försäljningsmoms
Ett nollsummespel.
Möjligtvis kan man se det som ett cashflow problem, dvs man ligger ute med momsen några dagar.

Momsen är ALDRIG en kostnad.

Du glömde att beräåtta vad i mitt inlägg du inte höll med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in