2025-04-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Så enligt dig säljs det fler bilar om de kostar 200,000 istället för 160,000.
Jävla superidiot. Momsen läggs på all försäljning.
Tror du som idiotprofeten trump att det bara är amerikanska varor som momsbeläggs?
Ni två bör ligga sked och pilla varandra i det röda hålet.
Citera
2025-04-03, 12:35
Medlem
Citat:
Det missgynnar all handel. Det är det som är poängen vilket Donald inte förklarar. Och det är denna brist på förklaringar jag kritiserar honom för.

Det gör att folk inte hänger med.

Utan moms hade det sålts fler bilar, fler t-shirt och mer fläsk vilket skulle skapat fler jobb i privat sektor vilket usa och donald gillar. De tänker inte som vi.

Moms sikrer staten en stabil indtægt, som blandt andet finansierer sundhedsvæsenet og infrastruktur.
Hvis du fjerner moms,skal staten jo finde andre måder at financere disse ting…
Citera
2025-04-03, 12:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Så moms är inte ett handelshinder?

Det skulle inte sålts fler bilar om de kostade 160,000 istället för 200,000?

Är det för svårt att förstå den meningen?

Men jag fattar. din värld håller på att falla samman med korruptionen man ser inom demokraterna.

Snart kan man väl inte byta kön längre om det kliar i rompan.
Tullar ät ett handelshinder. Så om man ogillar moms för att det utgör handelshinder, så bör man också se vissa problem med Trumps tullar, åtminstone om man vill vara konsekvent.
Citera
2025-04-03, 12:37
Medlem
Kanske fel forum men som jag skrev i tidigare inlägg att det är av flera anledningar Trump slår på stora trumman med tarifferna - han vill flytta produktion till USA så klart med "america first" som huvudagenda. Då vet han vad som behövs, chockverkan. Redan idag mullrar det och t ex Volvo Cars meddelar att de flyttar mer produktion till USA likt andra redan deklarerat. Så moms hit o dit, Trump kommer vinna detta, härska genom splittring är den krassa verkligheten.
Citera
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Nej moms är inget handelshinder, detta då momsen är den exakt detsamma oavsett om varan är importerad eller inhemskt tillverkad, 25%, 12% eller 6% beroende på varuslag.

Den är inte exakt detsamma.

Köper jag en tröja från Luxemburg tar Sverige 0% moms. Medan Luxemburg tar 17%.

Köper jag en tröja från Sverige tar Sverige 25% moms.

Köper jag en tröja från USA tar Sverige ut mer än 25% moms eftersom momsen även beräknas på tullavgiften. Av detta får USA noll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Trump har rätt!

Du bor i USA och handlar något från Sverige.
Du betalar någon låg tullavgift samt beroende på delstat 0-7% skatt.

Du bor i Sverige och importerar något från USA
Du betalar 2-4% tull samt 25% moms på din import.

Trump höjer nu sina tullar till endast 10-20% men fortfarande är det inte ens på samma nivå som Sverige redan har.

Ni som är emot Trumps förslag hur kan ni tycka det är okej med 25% importmoms och några procent tull?

Inser ni inte att USA har behandlats orättvist i alla dessa år? Denna orättvisa är det slut med.

Varför håller ni inte med

Moms är inte tull. Momsen gäller ju även inhemska företag och drabbar alla lika mycket. Det Trump gör är att han vill göra utländska produkter dyrare. Han snedvrider konkurrensen till USA:s fördel. Men, de företagen måste ofta importera material så i slutändan leder det här till att konsumenterna i både USA och EU får högre priser, dvs mer inflation vilket var det sista vi behövde just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Momsen är högre för amerikanska varor än för svenska varor. Eftersom momsen även beräknas på tullavgiften.
Så här är det idag enilgt Transporteca:

Citat:
Som ett exempel kan vi ta en produkt från USA som du köpte för motsvarande SEK 30.000, som det kostade 2.000 att frakta till Sverige. Om tullsatsen för denna produkt är 3%, och momsen är 25%, då ser beräkningarna ut som nedan:

Tull: SEK 30.000 x 3% = SEK 900
Moms: 25% x (SEK 30.000 + SEK 900 + SEK 2.000) = SEK 8.225

Så totalkostnaden för import av denna produkt är SEK 9.125 och hemtagningskostnaden för denna produkt, är i detta fall SEK 30.000 + SEK 2.000 + SEK 8.225 = SEK 40.225 Om ditt företag har svensk momsregistrering ska ni redovisa och betala er importmoms till Skatteverket i momsdeklarationen. Företaget kan alltså få tillbaka momsen från Skatteverket.

https://transporteca.se/tull-vid-import-fran-usa/

På det totala priset 40225 är alltså 225 kr skatt på tull, vilket kan ses som ganska försumbart.
Dessutom kan ett företag kvitta momsen så det blir väldigt lite för ett företag som importerar amerikanska varor.

Men så kommer det inte att bli i framtiden för nu kommer vi att höja tullen så klart och då kommer det att bli lite dyrare att importera från USA.
Citera
2025-04-03, 12:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Det som ska jämföras är avgifter när en amerikansk konsument köper en vara från Europa med om en europeisk konsument beställer en vara från USA.

Nej din stolle ! Max 0.1 % av handeln mellan USA och Sverige är konsumenter som direktköper
från respektive land. 99.9 % är företag som importerar och exporterar.

Där är momsen ett nollsumme spel. Ingående moms mot utgående moms.
Svenska varor som säljs i sverige till konsument har ochså moms. Ingen skilnad.
Citera
2025-04-03, 12:40
Medlem
Varför pågår den här tråden fortfarande?!
"Orättvisorna" har klargjorts för länge sedan = Det är inga...
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Neeeeej ännu ett klappmongo som inte förstått vad moms är. Hur fan lyckades du skapa en tråd?

Det är samma momssats i Sverige på alla produkteri oavsett var de tillverkats. Därför är det inte ett handelshinder.

Är du lika korkad som Trump?
Just det...
Citera
2025-04-03, 12:41
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så här är det idag enilgt Transporteca:

https://transporteca.se/tull-vid-import-fran-usa/

På det totala priset 40225 är alltså 225 kr skatt på tull, vilket kan ses som ganska försumbart.
Dessutom kan ett företag kvitta momsen så det blir väldigt lite för ett företag som importerar amerikanska varor.

Men så kommer det inte att bli i framtiden för nu kommer vi att höja tullen så klart och då kommer det att bli lite dyrare att importera från USA.

Även privatpersoner handlar från USA. Många varor har mycket högre tull vilket gör momsen ännu högre.
Citera
2025-04-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Jävla superidiot. Momsen läggs på all försäljning.
Tror du som idiotprofeten trump att det bara är amerikanska varor som momsbeläggs?
Ni två bör ligga sked och pilla varandra i det röda hålet.

Som jag ser det har du rätt i att lika stor moms behandlar alla länder lika bra eller dåligt inklusive det egna landet.
Trumps tariffer gynnar istället länder där staten stjäl mindre från konsumenterna och det gynnar framförallt inhemsk produktion.

Vilket system skulle du föredra för Sverige?
Citera
2025-04-03, 12:44
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Varför pågår den här tråden fortfarande?!
"Orättvisorna" har klargjorts för länge sedan = Det är inga...
Just det...

Det stämmer ju ej. Handlar jag från annat EU-land tar Sverige ut noll moms.

Handlar jag från Sverige tar Sverige 25%.

Handlar jag från USA tar Sverige 25% moms på varan och ovanpå det 25% moms på tullavgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in