Jag har kört Microsofts ekosystem sedan tidernas begynnelse, men i allt detta så blir det inte fler Microsoftprodukter, eller Google. Har redan avpolleterat drive, photos och snart även mailen. Tänk så najs det hade varit om Europa gick över till Linux, och även gick ifrån Apple och Google mot våra egna alternativ.
Det enda som vore bra är att vi börjar jobba mer med att bygga våra egna halvledare med.
Då kan dom stänga ner bäst dom vill, asen.
Jag har en tråd på "privatekonomi" som berättar hur du kan slå dig fri från USA och google. Kolla "Hur jag bojkottar USA" där.
Imorgon är ”liberation day” då många tullar skall träda i kraft i USA.
Uppenbart är så att EU och andra handelspartners inför motsvarande tillbaka.
Ekonomiska aktiviteten går ned. Vissa företag kommer gå under om det går för lång tid.
Är det ett chicken race? Drar Trump tillbaka alla trupper från Europa? Sydkorea? Japan? EU?
Att kapital flödar in i Europa av olika anledningar är klart. Beror på vad man talar om. Amerikanarna och alla får dyrare varor men bryr sig jänkarna mindre än tysken och svensken?
Men vad tror FB kommer hända nu? 🤷🏼♂️
Han behöver bara hota med nato så kommer hela au gladeligen suga av han eftersom Europa är fylld av svaga fega fittor 👍
Det är moms på alla varor. Blanda inte ihop moms med tull. Även USA har moms, eller "sales tax" som de kallar det. Förutom i typ Oregon och någon stat till. På samma sätt som moms kan variera i EU länder.
Du betalar moms även på produkter tillverkade i Sverige. Det har ingenting med importen att göra. Det faktum att du importerar gör bara att du slipper betala "sales tax" i USA och får istället betala moms när du tar in det i landet.
Fast det är inte sant. Det enda landet som USA har lika höga tullar emot är England med 10%. Många länder har höga tullar för att gynna sin ekonomi. USA har såklart också rätt att ha tullar. Men de flesta länder har fortfarande ca dubbelt så höga tullar mot USA som tvärtom.
Trumps hittepåsiffror är inget att lita på, kan garantera att EU inte har 39% tull mot USA.
Trumps hittepåsiffror är inget att lita på, kan garantera att EU inte har 39% tull mot USA.
Precis, detta är uppgifter som jag hoppas att seriösa människor analyserar noga så att inte folk tror att hela världen varit dumma mot amerikanerna med höga ensidiga tullar mot USA.
Det har varit flera försök på att placera in en svart svan i ekonomin .Vi får se om det här försöket lyckas
Men jag är tveksam handeln är inte koncentrerat till USA längre och Dollarn är inte världsvaluta längre
EU väcks hastigt upp ur törnosasömnen och undrar vad faan som händer...
Undrar om det är fler länder än (idiot) Sverige som sedan länge tagit ut hejdlös moms och andra avgifter vid import i förräderiet mot folket, som nu får fundera över nya lösningar..??
Själv säger jag som en del andra, Trumpeten är verkligen inte bäst men jag gillar hur han skakar om hela världen. Europa tvingas börja ha ett eget försvar. Demokraterna måste göra om sig. Kamelen hade varit dålig för USA. Kanske inte för många andra men en amerikansk president ska jobba för amerikaner precis som svenska partier borde jobba för Sverige & svenskarna i första hand, vilket de uppenbarligen inte gör.
Undrar hur Trumpeten kunnat klara sig så bra med sina affärer förr om han inte kan nåt om siffror? Och ja, att han babblar så mycket strunt som går att goggla fram på direkten förstår jag inte. Men att han inte vill ha i hans ögon orättvisa villkor begriper väl alla? Sen kanske det rent objektivt går att komma fram till att den eller den siffran inte är orättvis. Men om jag som enskild amerikan får jobb & i övrigt inte märker att nåt annat blir sämre så fortsätter jag ju rösta på honom oavsett om en neger i Afrika inte längre får bidrag för att sitta med flugor runt huvudet.
Så är det. Det absolut viktigaste för amerikanska väljare är att få mer i plånboken och billigare basvaror som ägg. Om Trumps tullar leder fram till detta vet vi om nåt år.
Varför har EU tullar mot en massa länder då, inklusive USA? Är de mot marknaden?
Mot och mot. Europa har en flera hundra år lång tradition av tullar mot allt och alla. Det är en komplicerad väv som är mycket knepig att reda ut men förhoppningsvis kan gårdagens beslut leda fram till att vissa tullar sänks eller tas bort.
Tump ljuger ju rakt av. Han lägger tullar på 20% på allt från EU, medan EU har några promille i tullar mot USA. Man märker vilka hans publik är; den där virrige, galne gamle stålarbetaren som skrek på scenen. En gubbe som är bitter för att han är gammal och som inte fattar något.
Farlig värld när detta är vad som styr.
Tänk om vi hade haft en större andel raggare i Sverige då hade det varit precis lika stil här mycket flaggor och krom och små hjärnor. Det är USA i ett nötskal.