2025-04-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
Så nästa års iphone kommer vi få betala 20% mer för alltså? Eller gäller tullarna bara vissa områden?

-foul

Nej men om en person boende i USA köper en mobil tillverkad i EU så betalar den 20 % högre pris på den.

Om EU väljer att svara med att sätta 20 % tullar på bla. Apple-produkter så kommer du betala 20 % mer för en iPhone.
Citera
2025-04-03, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vi är tvungna att föra handel med USA vare sig vi vill eller inte. Trump kan släcka ner Sverige på 10 minuter. Amerikanska företag (Google, Amazon, Microsoft) kontrollerar nämligen hela världens molntjänster.

Därtill kommer medicinsk högteknologi och programvara, livsviktiga läkemedel, vacciner, blodplasma, försvarsmaterial, datorprogram, flygindustri etc. Exempelvis JAS skulle inte röra sig en centimeter utan amerikanska produkter. Den enklaste rutinoperation på sjukhus skulle inte kunna genomföras.

Vi kan inte göra som usa: vända på en femkrona och skapa totalt kaos i våra samhällen. Vi är ju inte dumma i huvudet. Däremot kan vi aktivt avvänja oss och antingen skapa- eller hitta andra alternativ.

Som privatpersoner kan vi aktivt välja europeiska varor framför amerikanska i de fall då vi har ett val. Ett sånt val både gynnar oss själva och missgynnar USA.
Citera
2025-04-03, 02:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det verkar som siffrorna i listan enbart baseras på handelsunderskott, inte på några tullar eller handelshinder. Men med ett minimum på 10 %.
https://x.com/orthonormalist/status/1907545265818751037
https://x.com/JamesSurowiecki/status/1907559189234196942

Stämmer detta kommer världen skratta ännu mer åt Trump.
Och det står alltså "tariff charged to the USA" på kolummen i de där screenshotsen från Vita Huset. Men det borde.stå "trade deficit", vilket är en helt annan sak.

Satan vad jag hoppas han och hans administration får skäll i media pga de här lögnerna och idiotiska förfarandet.
Citera
2025-04-03, 02:22
Medlem
berenpxxs avatar
Fullt handelskrig med USA. Och Kina ska vi ju redan bojkotta på alla sätt och vis. Och helt frysta relationer med Ryssland.

Blir säkert bra det här. Finns ju alltid Afrika och Indien att handla med.
Citera
2025-04-03, 02:23
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Problemet är att eu är uppdelat i flera länder, som ex vi bryr oss inte om vad Italien, Spanien, Frankrike säljer till Usa, vad som intressera oss är vad sverige säljer till Usa, vi är beroende av Usa

Inte jättemycket jämfört med väldigt många andra länder. Det som kommer att hända nu är att det mesta kommer att slå tillbaka på USA. Men vi får se, han kanske ändrar sig igen!
Citera
2025-04-03, 02:26
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Visst är det så, men det betyder ju inte att den politik han bedriver nu kommer att gynna dem det minsta.
Dom tycktes vara nöjda med hans förra period, samma sorts människor röstade åter igen på Trump. Många låginkomsttagare i USA tyckte dom fick det ekonomiskt bättre med Trump, sen sämre med vänster-woke-senilgubben Biden och hans urblåsta vicepresident.
Citera
2025-04-03, 02:27
Medlem
Nu är jag ingen Trumpdard men ger min syn. Jag tror han kan lyckas. Uffe har varit väldigt bra på slutet mot Trump och sagt att det är dags att förhandla. Vilket jag tror är vad Trump vill. Skulle det skita sig är vi lite i knäet på USA. Microsoft produkter hittar man på alla arbetsplatser idag. Meta, youtube, Apple, Amazon, molntjänster. Teknik över huvud taget. Jas39 gripen skulle få svårt att lämna backen utan motor. Osv. USA har alltid gynnat nyföretagande och är snabba på att anamma nya lösningar och idéer. Det kommer skapas nya inovativa företag. Jag hoppas dock allt löser sig. Jag tror absolut det kan finnas substans bakom Trumps beslut. EU kan ha ganska hög svansföring, speciellt om man vill slå vakt om något som är fördelaktigt. Dialog är bäst för alla tror jag. Men då måste man slå sig ner och prata. Idag verkar ju media få föra dialogen och där är ju tonläget bedrövligt vare sig det är på x, red eller i msm.
Citera
2025-04-03, 02:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CriDuCoeur
Nej men om en person boende i USA köper en mobil tillverkad i EU så betalar den 20 % högre pris på den.

Om EU väljer att svara med att sätta 20 % tullar på bla. Apple-produkter så kommer du betala 20 % mer för en iPhone.
De flesta utgår väl från att motsvarande tullar kommer införas för att skydda den egna handeln?

Tur man har köpt ny telefon. När det blir dags nästa gång har förhoppningsvis det här tullexperimentet avvecklats.

-foul
Citera
2025-04-03, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Japan now imports 770,000 metric tons of rice without tariffs each year under a 1995 “minimum access” deal with the WTO.

According to the most recent numbers from the agriculture ministry, the U.S accounted for the highest share of tariff-free rice imported by Japan in 2023 under this agreement among countries that included Thailand, China and Australia, with a total of 350,000 tons of U.S. rice imported that year under the framework.

Detta börjar bli en parodi med Trumpetens lögner. Varför ljuga om något som tar 3 sekunder att kolla upp? Tror han inte folk kan läsa eller?

https://www.japantimes.co.jp/news/2025/03/12/japan/japan-rice-tariffs/

Antar att dom andra siffrorna han drar ur röven för att motivera sin idiot också är påhittade.

Ifall ingen annan postat redan:

'The claim of a 700% rice tariff may have originated from a 2015 Japanese government document. This document specified a 778% tariff rate for non-governmental rice imports, with a footnote indicating that this figure was calculated based on rice prices from 1999-2001.

After the US withdrew from the TPP trade agreement in 2017, then-Japanese Prime Minister Shinzo Abe negotiated a bilateral trade agreement with Trump. In this agreement, the US tried to increase the cap on US rice that could be imported duty-free. However, Prime Minister Abe rejected this attempt and agreed in 2019 to maintain rice tariffs while instead reducing tariffs on other US agricultural products such as beef and pork.'

https://bloomingbit.io/en/feed/news/84779
Citera
2025-04-03, 02:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Är du medveten om att det främst är arbetare och fattiga som röstat fram Trump till president? Förmodligen inte.

Har det med frågan om hur tullar fungerar att göra?

Starta en ny tråd så får du se att du kommenterar om något som är allmänt känt.

Och om inte kan du ju skriva en massa om det, och om hur jag inte vet det.

Då blir du glad
Citera
2025-04-03, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
De flesta utgår väl från att motsvarande tullar kommer införas för att skydda den egna handeln?

Tur man har köpt ny telefon. När det blir dags nästa gång har förhoppningsvis det här tullexperimentet avvecklats.

-foul

Det jag vet EU sagt är att det blir ett proportionerligt svar och att mottullar i nån mån ska försöka rikta in sig på industrier som har många jobb i delstater där Trump är som starkast.
Citera
2025-04-03, 02:42
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CriDuCoeur

Det sista du skriver är lite otydligt. EU har inte tullar på produkter från specifika tillverkare. Det är länder som kan drabbas av tullar. Vad jag vet så tillverkas alla Apples telefoner i Kina! Om EU inte lägger/ökar tullar på smartphones från Kina så blir det inte dyrare.
Däremot så minskar det incitamentet för Apple att flytta sin tillverkning till USA om EU lägger 'reciprocala' tullar på smartphones tillverkade i USA.
För övrigt så får du gärna berätta vilka mobiler som tillverkas i EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in