2025-04-03, 00:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamberondo
Kan någon vara hygglig och ge en länk till den KOMPLETTA listan över tariffer som han skyltade med? Tidigare kastade någon in den här länken i tråde:
https://x.com/WhiteHouse/status/1907536529943154779

- den är postad av Vita huset på twitter men innehåller mest en massa struntländer utan större betydelse, typ Belize.

Jag hade inte tillfälle att se hela Trumps presskonferens i ett svep, dessutom föredrar jag text med konkreta fakta framför en timmas video med en gubbe som står och pratar loss som nån jävla marknadssäljare.

EDIT: Tydligen har vi de viktigare länderna här:
https://x.com/RapidResponse47/status/1907531727683334384/photo/1
med fortsättning via pilen uppe till höger

Fan ta Elon Musk för att han har gjort det helt omöjligt att navigera på twitter ifall man inte själv är medlem och därmed är villig att dela med sig av telefonnummer och, i många fall, pengar till hans online-imperium.
Här finns lista med text. (Jag hatar också video. Idioter gillar video)
Komplett vet jag ej:
https://finance.yahoo.com/news/live/trump-tariffs-live-updates-trump-reveals-liberation-day-tariffs-across-over-150-countries-191201863. html
Citera
2025-04-03, 00:20
Medlem
Sqrbankens avatar
Amerikanska terminerna öppna igen och siffrorna är väldigt röda. Denna handel kan dock te sig lite speciell även när rabiata amerikanska presidenter inte vevar vilt så mycket kan hända under dygnet. Vi får ett desto bättre svar när den amerikanska reguljära handeln öppnar imorrn. Nu nussa sängen.
Citera
2025-04-03, 00:23
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Tullen på 25% gäller även lastbilar. En viktig produkt för Sverige.

En massa ursäkter. Vad oväntat.

som sagt , du ältar icke problem, som någon skrev har Volvo trucks fabrik i USA. Vilket du tycks ha svårt att fatta. och fortfarande var mitt svar till ditt egna jävla inlägg där DU skrev PICKUP trucks.
Citera
2025-04-03, 00:23
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du funderar inte på att presentera den beräkningen?
”Enligt en beräkning”…. Ja jisses
Kan du inte ens läsa artikeln själv?
du har ju fel
Europa har inte högre tullar än USA
byfåne
Citera
2025-04-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Volvo Trucks tillverkar sina lastbilar ämnade för Nordamerika i North Carolina och har gjort det i flera år nu. Scania är nästan klara med sina fabriker i Mexiko.
Ja? Jättebra, men vad har det med något att göra?

Ford, Tesla etc har fabriker i Europa.

Faktum är att USA har höga tullar på den mest säljande kategorin bilar, pickup-trucks, och större.
Citera
2025-04-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jo det är fler listor. EU har 20 %. Norge bara 15 %.
https://x.com/WhiteHouse/status/1907533090559324204
Men de är inte i bokstavsordning, så jag vet inte om alla är med. Jag tror Kanada och Mexiko inte var med.
Japp, någon hade tidigare slängt in en länk till en tweet (från Vita huset) där listan nästan bara innehöll en massa struntländer. Har också hittat bättre publiceringar av listan nu.
Citera
2025-04-03, 00:26
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ja? Jättebra, men vad har det med något att göra?

Ford, Tesla etc har fabriker i Europa.

Faktum är att USA har höga tullar på den mest säljande kategorin bilar, pickup-trucks, och större.
Men precious, man sätter väl inte tullar på inhemsk produktion. Du betalar naturligtvis ingen tull på en Tesla byggd i Tyskland heller. Tullar verkar endast vid gränsen. Ska du importera något som är belagt med tull får du betala tull. Du importerar inget som är tillverkat i Sverige.
Senast redigerad av Teu 2025-04-03 kl. 00:28.
Citera
2025-04-03, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralBurro
Den är Trump framstår som en riktig åsna ju mer han pratar, först tyckte man han gjorde vettiga saker men nu garvar man bara åt honom, Kina kommer svara hårt och så andra länder samt Eu,

Japp, det kommer bli ett sant nöje att se hur Kina kommer ge Trump fingret dom kommande dagarna.
Citera
2025-04-03, 00:27
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
haha nä usa bil går ned i percent ock rakt in i lön i industri arbetare nu kanske 1000 dollar per bil i lön

Men vad är det för fel på dig ditt lågbegåvade hjon! Funkar inte Google translate i ditt jävla skitland eller?
Citera
2025-04-03, 00:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Den rafflande listan har de vispat ihop en kvart innan talet. Inte en halv siffra rätt. Bara trams och hittepå.

Därför blir det så svårt för länder att ha några meningsfulla förhandlingar, för utgångssiffrorna är påhittade av Trumps fastighetsmoguler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Du missat precis det. Trump anser att just moms är en tullavgift. Så länge Trump och hans gelikar inte förstår hur moms fungerar så kommer de inte vidare. Han vill få bort momsen.

Då anser jag att en gris är en fisk.

Jag har inte missat det, men det är fullkomligt inkorrekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
som sagt , du ältar icke problem, som någon skrev har Volvo trucks fabrik i USA. Vilket du tycks ha svårt att fatta. och fortfarande var mitt svar till ditt egna jävla inlägg där DU skrev PICKUP trucks.
Jag har inte den som har svårt att fatta. USA har höga tullar och era argument är att det inte är något problem. Det är bara när USA drabbas som det är ett problem. Ursäkter.

Det är noterat sedan länge.

Hur är det ett argument var Volvo har fabriker?

Då är det väl för fan bara för amerikanarna att bygga fabriker i Europa, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in