2025-04-02, 23:15
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Ser inte Eu, Ryssland eller Kina heller

Vet inte om det blivit knas (för andra) i det jag länkar men det är flera tavlor, varvid den jag länkade ska föreställa en där China och EU står längst upp.

Pröva denna istället:

https://x.com/WhiteHouse/status/1907533090559324204
Citera
2025-04-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
EU, Ukraina och Kina är med, men inte Ryssland. Trump är livrädd för Putin.

Sanktionerna slår hårdare mot Ryssland än tullar.. rysk olja är väl fortfarande capad till 60$fatet ?
Citera
2025-04-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
"Vad tror ni svaret blir mot USA nu" heter det. Europa har redan handelsöverskott med USA, speciellt Tyskland. Så inte mycket man kan göra. Det är lite panik nu ute i det politiska etablissemanget i Europa.

EU är i panik nu. Ju mer strafftullar de nu tänker "straffa" USA med, desto mer tullar inför Trump.

Med Trump i huset kan EU inte blåsa amerikanerna längre. America first.
Citera
2025-04-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
EU, Ukraina och Kina är med, men inte Ryssland. Trump är livrädd för Putin.

Nej, varken EU, Indien eller Kina är med på det där plakatet han viftade med. Ukraina är med, 10% tullar.

USA har knappt någon direkthandel med Ryssland i nuläget, men visst, Putin vill han inte utmana alltför mycket.
Senast redigerad av Tamberondo 2025-04-02 kl. 23:21.
Citera
2025-04-02, 23:17
Medlem
Citat:
Vilket tal !!! Länder som utnyttjat USA i decennier kommer få betala tillbaks. Nu är det slut på det roliga. Europa får börja hosta upp pengarna istället för att lägga de på andra saker som... Ja ni vet...

Halleluja! Det är något patetiskt religiöst över er Trump fanboys.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Som jag förstår det hoppas han på att amerikanarna ska välja att köpa varor tillverkade i USA i stället för från utlandet, då amerikanska varor är billigare än utländska.

Då får amerikanska företag sälja mer och mer jobb skapas i USA.

Jag tycker det är tråkigt att Trump håller på, det skapar ju aggressioner mellan länder som leder till mindre samarbete och ökar risken för krig …

Vilket kommer att innebära att även om amerikanarna väljer att köpa amerikanskt i framtiden, så ökar kostnaderna för konsumenterna, då dessa handlar utländska produkter idag just för att de är billigare.

Så förutom inflationen som driver upp priserna, så kommer ett nytt konsumentvaror att göra det ytterligare.

De är inte direkt duktiga på matematik, de där jänkarna. Kanske därför Trump kurrsat sina bolag så ofta och dömdes i rätten för att ha övervärderat sina fastigheter för att kunna få högre lån, än vad det faktiska värdet motiverade.
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
EU har handelsöverskott med USA, speciellt Tyskland. Det ska jämnas ut nu. Välkommen.
EU har handelsöverskott för att vi tillverkar bättre och effektivare grejer... som amerikanarna vill ha.
Tullar förändrar inte det faktumet
Alla får lida av den orange clownens politik
Citera
Avstängd
Citat:
EU har handelsöverskott med USA, speciellt Tyskland. Det ska jämnas ut nu. Välkommen.
Problemet är att eu är uppdelat i flera länder, som ex vi bryr oss inte om vad Italien, Spanien, Frankrike säljer till Usa, vad som intressera oss är vad sverige säljer till Usa, vi är beroende av Usa
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Nej Israel var med på kartan Trump höll upp i direktsändning. Tror det stod 20%. Ingen kommer undan. Det är slut nu på omvärldens snyltande.

Det är USA som har skapat systemet och tjänat på det. Det är de som snyltar, sedan 80 år, men nu vill de ha ännu mer.

Jämför med Aten under 400-talet fvt.

USA har tjänat massor genom sitt informella imperium.
Citera
2025-04-02, 23:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Av erfarenhet litar jag inte på ekonomer över huvud taget. Dock så har jag jävligt svårt att ta denna Southpark-presentation på allvar.

Men som sagt - väljarna vill ha mer i plånboken och billigare ägg. Frågan är när de får det.
Trump sa ju att de redan fått billigare ägg och hyllade någon medarbetare för det. Tyvärr hörde jag inte hur mycket priserna gått ned...

Ska bli intressant att se hur svenska börsen tar detta i morgon. Har man prisat in detta eller blir det en snabb eller långsam krasch?
Citera
2025-04-02, 23:18
Medlem
Även om jag inte gillar Trump personligen förstår jag inte problemet ... Hatar varje gång jag beställt från USA och får betala typ 25-30% extra eller vad det är till Staten/EU. Det gör även t.ex. alla Apple produkter svindyra här ... Samtidigt finns det i princip inga EU tillverkade mobilalternativ eller datorer som är likvärdiga utan straffskatten/momsen ...

Justera det till 0% så är jag ganska säker på att USA gör samma...

USA ska nu alltså ta ut hälften vad vi bestraffar USA med och hela EU gråter, patetiskt ..
Senast redigerad av devaleva 2025-04-02 kl. 23:22.
Citera
2025-04-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Bra podd avsnitt om vad som kan hända nu 😊

P3 Dystopia - Handelskriget
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2542976

P3 och SR? Herregud. De har inte många rätt historiskt. Enligt dem skulle Kamelen vinna.

SR sysslar inte med journalistik. De sysslar med propaganda och aktivism. Det gör dem särdeles urusla som källa om man är ute efter fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in