2025-04-02, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
På vilket sätt kommer detta påverka USA?
Som jag förstår det hoppas han på att amerikanarna ska välja att köpa varor tillverkade i USA i stället för från utlandet, då amerikanska varor är billigare än utländska.

Då får amerikanska företag sälja mer och mer jobb skapas i USA.

Jag tycker det är tråkigt att Trump håller på, det skapar ju aggressioner mellan länder som leder till mindre samarbete och ökar risken för krig …
Citera
2025-04-02, 23:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag fattar inte vad som skulle få effekt i natt USA-tid? Trump talade om olika datum för olika tariffer men vilka kommer direkt?
Det är väl hela paketet? Som jag förstod det i alla fall.
Citera
2025-04-02, 23:08
Medlem
mammanmedbollars avatar
Vad tror ni blir svaret mot USA nu?
Citera
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Bra deal för Israel. 0 % (noll) i tullavgifter för alla israeliska varor till USA.
Ja, den är ju ganska rolig. Australien som har slutit upp bakom USA, gått med i AUKUS, och köpt svindyra atomubåtar från USA mot sin största handelspartner Kina kommer alltså belönas med tullar, men Israel som största bidragstagare och cash drain för USA fortsätter sin special relationship helt utan störningar.

Detta tycker jag visar ganska tydligt att det är bättre att köpa amerikanska politiker än amerikanska varor.
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Vilket tal !!! Länder som utnyttjat USA i decennier kommer få betala tillbaks. Nu är det slut på det roliga. Europa får börja hosta upp pengarna istället för att lägga de på andra saker som... Ja ni vet...
Är du dum på riktigt eller??
Tror du vi kommer att köpa fler Chevor eller mer majsmjöl nu din byfåne.
Citera
2025-04-02, 23:09
Medlem
Stämmer Trumps påståenden?

Nej, som vanligt är det fel. 2023 så tog USA ut 7 miljarder euro i tull på produkter från EU.

EU tog ut 3 miljarder euro i tull på varor från USA. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_25_541

Det omvända är alltså sant.

Det Trump verkar vilja är att USA skall ha ett handelsöverskott mot alla andra aktörer. Det är direkt löljligt då USAs befolkning tex är mindre än EUS.

Faktum är att EU exporterar 1.45 ggr mer till USA och har en befolkning som är cirka 1.34 ggr större, dvs väldigt nära proportionellt mot befolkningsmängden vilket inte verkar vara konstiga siffror alls.

Jag tror inte EU kommer backa alls, med tanke på ovanstående. Trump har inga verkliga skäl att påstå att EU blåst USA. Tyvärr tror jag detta blir handelskrig.

Synd då detta bara blir dåligt för alla, USA och EU. Kina skiter jag i iofs...
Citera
2025-04-02, 23:09
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Plakaten med tullarna som man inför.

Edit: Är jag blind? Ser inte Kanada

Ser inte Eu, Ryssland eller Kina heller
Citera
2025-04-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Är du dum på riktigt eller??
Tror du vi kommer att köpa fler Chevor eller mer majsmjöl nu din byfåne.

Det är svar på tullar som andra länder har mot USA. Borde inte Sverige ta tag i sina inhemska problem istället för att oroa sig för att jordnötssmöret blir 10 kr dyrare.
Citera
2025-04-02, 23:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Just det. Men lita inte på nationalekonomer och svensk media. Det är nästan så ChatGPT är bättre...

Av erfarenhet litar jag inte på ekonomer över huvud taget. Dock så har jag jävligt svårt att ta denna Southpark-presentation på allvar.

Men som sagt - väljarna vill ha mer i plånboken och billigare ägg. Frågan är när de får det.
Citera
2025-04-02, 23:11
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Krasha hela skiten, även dollarn, blir billigt att leva gott i Thailand då.. ni andra kan dra åt helvete och fortsätta suga arabballar.
Du borde oroa dig om du bor i Thailand. Stackars Thailand är i chock nu. 36%, till och med högre än käftsmällen Trump gav Kina på 34%. Thailands export till USA har exploderat de senaste åren, slut med det nu.
Citera
Medlem
Du är inte något vidare på ekonomi va?
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
nu är det slut i söte bröd dagar för woke företag som straffa i usa länge helt i rätt att värna i egna arbetare ock få lägre pris i usa ock sluta ha inflation blir dyrt för pk bil företag haha lol
Citera
Medlem
mammanmedbollars avatar
Hur tror ni att detta kommer påverka oss i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in