2025-04-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Vissa företag som är illa ute kommer gå under. Oklart vilka eller vilka branscher som kommer lida mest.

Spännande!!!
Blir mycket spännande, dels vi har helt olika politik, Usa borra, borra efter olja, vi ska fortsätta med fossilbilar, Europa vi måste fortsätta med omställningen o inför straffskatt på alla utsläpp.

Tror dessa saker kommer utgöra förstora skillnader, tillverkning/energi osv kommer öka i pris i europa samtidigt som dessa kostnader minskar i Usa och underlättar för amerikanare. genom detta utgör känslan att europa kommer förlora i långa loppet.
Citera
2025-04-02, 19:52
Medlem
Tråkigt att Trump gör så här, men han har ju tyvärr rätt i sak.

Köper du någonting från USA så tillkommer ju momsen för dig, där är, om du kan tänka utanför lådan redan en "tull". Jaja, jag vet, det är ju moms och inte tull. Är du över 12 år så begriper du att det hamnar i samma kassa ändå. Moms, tull, rövsvett kalla det vad fan du vill - det gör att det blir dyrare för dig att köpa från USA.

"Men det är ju bara konsumenten i USA som drabbas"? Svar ja, så funkar det. Media kommer nog att säga precis så här och bara lämna det så. Nu vet du bättre.

Har inte orkat kolla om "De minimis" USA-SWE är tit for tat, skulle inte förvåna mig om lägre "De minimis" för oss kontra amerikaner.

Jävla bölande kring det här. Jag vill minnas att när UK trädde ur unionen så inträdde tullar och skit 1 sekund efter midnatt. Glömde det visst va?

Lösning; 10% moms åt båda hållen - vi kan kalla det moms, Mvst, VAT, amerikanarna kan kalla det vad fan de vill.
Citera
2025-04-02, 19:58
Medlem
Creaturs avatar
Moms drabbar ju svenska, europeiska och amerikanska produkter lika, så det snedvrider inte konkurrensen mellan länderna och kan därför inte jämföras med tullar. Sen kan det finnas skäl att vara kritisk mot moms, men det är ett villospår i tulldebatten.
Citera
2025-04-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
EU kommer svara inom ett dygn om ens det.

Svara hur då? Lägga på ännu mer moms och tullar?
Citera
2025-04-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Moms drabbar ju svenska, europeiska och amerikanska produkter lika, så det snedvrider inte konkurrensen mellan länderna och kan därför inte jämföras med tullar. Sen kan det finnas skäl att vara kritisk mot moms, men det är ett villospår i tulldebatten.

Nej, moms drabbar inte svenska, europeiska och amerikanska produkter lika. Den amerikanska produkten är prissatt utan moms i åtanke. Det snedvrider visst.
Senast redigerad av Lapplisan 2025-04-02 kl. 20:12.
Citera
2025-04-02, 20:08
Medlem
Citat:
Gör det verkligen det?

Jag kan handla som privatperson i Usa, ta med mig detta hem, jag har då undvikit momsen på 25%, såg det tydligt sist jag handlade enduro kläder, (Fox) det handlade om mer än 25% billigare i Usa än i Sverige för exakt samma saker, tullen var lite frågsam men genom att alla förpackningar var bort plockade undvek jag momsen.
Citera
2025-04-02, 20:20
Medlem
Creaturs avatar
Visst kan du handla varan billigare i USA.
Men om Svenne Konsumentsson i Falun vill köpa en viss typ av grej, och väljer mellan tre alternativ han tycker är likvärdiga i kvalitet, Svenska Grejen, Tyska Grejen, eller USA Grejen, så kommer alla att vara betydligt dyrare än om moms inte funnits. Men momsen höjer priset på alla tre, så den missgynnar inte USA Grejen specifikt. Till skillnad mot en tullavgift, som bara riktar sig mot varor från USA; medan tyska och svenska alternativ är tullbefriade och får en konkurrensfördel gentemot amerikanska alternativ.
Citera
2025-04-02, 20:34
Medlem
Borde inte finnas tullar öht, bort med det och som sagt 10% moms åt båda hållen. Enbart protektionister opponerar
Citera
2025-04-02, 20:42
Medlem
Det kommer bli kaos!
Vi på firman lyckades hamstra några tusen
kubik bränsle under veckan på nöd och näppe.
I slutändan så tjänar vi några miljoner trots allt.
Trumpens vapen är tullar och inget annat.
Citera
2025-04-02, 20:46
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Det gillar väll vänstern? Frihandel är ju inte något dom uppskattar.

Som sagt. Kaos blir det. Men avtal kommer i sinom tid. Trump är en tuff affärsrufflare.
Citera
2025-04-02, 21:27
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Tråkigt att Trump gör så här, men han har ju tyvärr rätt i sak.

Köper du någonting från USA så tillkommer ju momsen för dig, där är, om du kan tänka utanför lådan redan en "tull". Jaja, jag vet, det är ju moms och inte tull. Är du över 12 år så begriper du att det hamnar i samma kassa ändå. Moms, tull, rövsvett kalla det vad fan du vill - det gör att det blir dyrare för dig att köpa från USA.

"Men det är ju bara konsumenten i USA som drabbas"? Svar ja, så funkar det. Media kommer nog att säga precis så här och bara lämna det så. Nu vet du bättre.

Har inte orkat kolla om "De minimis" USA-SWE är tit for tat, skulle inte förvåna mig om lägre "De minimis" för oss kontra amerikaner.

Jävla bölande kring det här. Jag vill minnas att när UK trädde ur unionen så inträdde tullar och skit 1 sekund efter midnatt. Glömde det visst va?

Lösning; 10% moms åt båda hållen - vi kan kalla det moms, Mvst, VAT, amerikanarna kan kalla det vad fan de vill.

Största skillnaden är väl att vi beskattar varor som vi exportera, medan USA inte beskattar varor de exporterar?

Självklart är det ytterst orättvist att våra varor blir dyrare för USA och det är därför viktigt att Trump lägger en extra tullavgift på dessa redan moms-beskattade importer!
Citera
2025-04-02, 21:33
Avslutad
Citat:

Momsen gör ju att amerikanskanska varor blir dyrare då de har en låg moms.
Du är inte smart du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in